اخبار اسکوداویژه

کانون وکلای اصفهان، مخالف اعطای اختیار تام به هیات مذاکره‌کننده با قوه قضائیه

گفتگو با لیلا رئیسی درباره علل مخالف کانون وکلای اصفهان با مصوبه هیئت عمومی اسکودا

وکلاپرس– رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان ضمن ارائه گزارشی از جلسه هیئت عمومی اسکودا درخصوص آیین‌نامه لایحه استقلال، از مخالفت این کانون برای اعطای اختیار تام و بدون حد و حصر به هیئت مذاکره کننده با قوه قضائیه خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، هیئت عمومی اسکودا در جلسه فوق العاده دیروز خود (۶مردادماه ۱۴۰۱) با اکثریت آرا تصویب کرد که به تیم مذاکره کننده با قوه قضائیه جهت مذاکره و اخذ تصمیم مقتضی راجع به موضوع آیین نامه تا زمان برگزاری جلسه آتی که آبان ماه ۱۴۰۱ به میزبانی کانون وکلای مازندران برگزار خواهد شد، با حفظ اصل استقلال کانون وکلا تفویض اختیار تام کند.

بیشتر بخوانید:

اجرای آیین نامه لایحه استقلال از سوی کانون‌های وکلا منوط به رفع ایرادات آن است

دکتر لیلا رئیسی، رئیس کانون وکلای دادگستری اصفهان، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزییات این جلسه گفت: جلسه هیئت عمومی اسکودا با دستورکار بررسی آیین‌نامه لایحه استقلال و آزمون بود.

وی افزود: اگرچه قوه قضائیه همچنان بر اجرای آیین‌نامه اصرار و تاکید دارد، اما کانون‌ها به علت ایرادهای قانونی، آیین‌نامه مذکور را تا زمان رفع ایرادات آن قابل اجرا نمی‌دانند.

ضرورت در نظر گرفتن استقلال کانون‌های وکلا در مذاکرات

رئیسی با اشاره به جلسات متعدد هیئت مذاکره کننده با قوه قضائیه گفت: هیئت مذکور در این جلسه گزارشی ارائه کرد که علی رغم جلسات متعدد و علی رغم تاکید و دستور ریاست محترم قوه قضائیه در این خصوص، در شرایط فعلی و تا کنون مشکل حل نشده است. به همین منظور درخواست هیئت مذاکره‌کننده، داشتن اختیار تام بود تا بتواند با قوه رایزنی کند و مشکل را بنا بر اختیارات حاصل از قانون تسهیل برطرف کند.

این وکیل دادگستری با تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن استقلال کانون‌های وکلا در این مذاکرات گفت: اگر ایرادات مدنظر کانون‌ها اصلاح نشود و قوه بر اجرای آیین‌نامه تاکید ورزد، استقلال کانون‌ها مورد خدشه قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

مخالفت کانون وکلای اصفهان با اعطای اختیار تام به هیئت مذاکره‌کننده با قوه قضائیه

وی ادامه داد: به جز کانون خوزستان و زنجان، تمامی کانون‌ها در جلسه حاضر بودند و به جز کانون وکلای اصفهان همگی با اعطای اختیار تام به هیئت مذاکره‌کننده موافقت کردند.

رییس کانون وکلای دادگستری اصفهان با اشاره به ایراد وارد شده از سوی این کانون گفت: اگر اختیار تام اعطا شود و از نظر هیئت مذاکره کننده اقتضاء این باشد که ابتدا آیین‌نامه توسط کانون‌ها اجرایی شود و سپس درصدد رفع معایب برآیند، عملاً استقلال نهاد وکالت نقض می‌شود. لذا ما نمی‌توانیم با این میزان اختیار موافقت کنیم. حتی نظر کانون اصفهان بر تقویت و حمایت هیئت مذاکره‌کننده است اما صراحتاً تاکید کردیم باید حد و حصری برای میزان اختیار در نظر گرفته شود.

تصمیم هیئت عمومی اسکودا بر تقویت هیئت مذاکره‌کننده و ادامه مذاکرات بود

رئیسی ادامه داد: معتقدم نظر سایر کانون‌ها هم بر استقلال نهاد وکالت است ولی ما از باب نگرانی احتیاط داریم تا این اختیار تام به اجرای آیین‌نامه منتهی نگردد. لذا باید تاکید شود اجرای آیین‌نامه پیش از اصلاح معایب و ایرادت قانونی، به کانون‌ها تحمیل نشود.

رئیس کانون وکلای اصفهان درخصوص پیشنهادات ارائه شده در جلسه گفت: برخی پیشنهاد کردند قسمت‌هایی از آیین‌نامه که مورد موافقت کانون‌ها قرار دارد اجرایی شود، اما این موضوع مورد موافقت قرار نگرفت. چرا که اگر یک بند اجرایی گردد، مجبور به اجرای سایر بخش‌ها نیز خواهیم شد.

او در پایان گفت: در نهایت تصمیم هیئت عمومی اسکودا بر تقویت هیئت مذاکره‌کننده و ادامه مذاکرات بود. در عین حال هیئت باید در کنار داشتن اختیار تام، عدم اجرای آیین‌نامه پیش از اعمال اصلاحات را مدنظر قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا