اخبار کانون هاویژه

وکلای کانون کردستان بیشتر در معرض کنترل و رصد قرار دارند

وکلاپرس- رییس کانون وکلای کردستان گفت: انصافا در شرایط فعلی وکلا بی پناه و بدون پشتوانه هستند و تنها امید آنان احقاق حق و اجرای عدالت و حاکمیت قانون است.

پایگاه خبری وکلاپرس به مناسبت روز وکیل درصدد بررسی چالش های درونی و بیرونی نهاد وکالت و آسیب شناسی آن با مطالعه موردی هر کانون برآمده است.

وکیل حبیب الله مرادی، رییس کانون وکلای دادگستری کردستان، در گفت و گوی اختصاصی با وکلاپرس به بررسی مسائل مرتبط با نهاد وکالت در کانون کردستان پرداخته است که شرح ان در ادامه آمده است.

وی ضمن تبریک هفته وکیل و روز هفتم اسفند ماه به عنوان روز وکیل به همه وکلای عزیز و فرهیخته در سراسر کشور و آرزوی موفقیت و تندرستی، شادکامی و پیروزی برای وکلا گفت: انصافا در شرایط فعلی وکلا بی پناه و بدون پشتوانه هستند و تنها امید آنان احقاق حق و اجرای عدالت و حاکمیت قانون است.

بزرگ ترین چالش های بیرونی نهاد وکالت

رییس کانون وکلای دادگستری کردستان درخصوص چالش های بیرونی پیش روی نهاد وکالت عنوان کرد: نهاد تنومند و کهن وکالت و کانون های وکلا با چالش های جدی رو به رو هستند؛ عدم وجود شناخت کافی آحاد مردم از کارکرد، توانایی و وظایف و محاسن استفاده از خدمات وکیل دادگستری و وجود نوعی تخریب و گسترش روزافزون هدایت شده وکیل ستیزی بزرگ ترین چالش بیرونی نهاد وکالت است.

وی ادامه داد: احتمال دخالت های نابجا و مغرضانه دشمنان استقلال نهاد وکالت و محدود کردن وکلا نیز از دیگر چالش های بیرونی محسوب می شود.

چالش درونی؛ نداشتن عرق صنفی و بی توجهی به استقلال و جایگاه رفیع کانون های وکلا

مرادی با اشاره به چالش های درونی نهاد وکالت گفت: نداشتن عرق صنفی و بی توجهی به استقلال و جایگاه رفیع کانون های وکلا از طرف وکلا و اقدامات مخرب و غیرقانونی و شائبه برانگیز برخی وکلا می تواند از چالش های درونی نهاد وکالت است.

بیشتر بخوانید:

شرایط خاص حاکم بر استان کردستان

او در پاسخ به چالش های موجود در کانون کردستان به طور خاص افزود: وکلای شاغل در این کانون به لحاظ حساسیت های خاص سیاسی، مذهبی و امنیتی که در این استان وجود دارد، بیشتر در معرض کنترل و رصد قرار دارند و این مسئله سختی کار را دو چندان خواهد کرد.

کانون های وکلا؛ الگوی مناسب مدیریتی برای سایر نهادها

رییس کانون وکلای دادگستری کردستان با ارزیابی روند فعالیت کانون ها از سال ۱۳۳۱ تاکنون اظهار کرد: کانون های وکلا از زمان تاسیس تاکنون با اقتدار و در کمال شفافیت مالی و مدیریتی، از استقلال وکیل و کانون وکلا دفاع کرده و تبعا مدیران آن نیز هرینه های سیاسی آن را تحمل و تقبل کرده اند. کانون های وکلا می تواند الگویی مناسب مدیریتی برای سایر نهادهای حکومتی و عمومی باشد.

کانون کردستان تخصصی شدن وکالت را پیگیری می کند

وی درخصوص برنامه های آتی کانون وکلای کردستان گفت: دفاع از استقلال نهاد وکالت، پیگیری جدی تخصصی شدن وکالت، اطلاع رسانی و گسترش فرهنگ رجوع به وکیل از برنامه های آینده کانون وکلای کردستان خواهد بود.

امکان ادغام نهاد موازی در کانون وکلا وجود دارد

مرادی با ارزیابی سرنوشت نهاد وکالت و کانون ها گفت: کانون وکلا به عنوان قدیمی ترین نهاد حقوقی مدنی ایران همچنان با اقتدار خواهد ماند. البته امکان ادغام نهاد موازی در کانون وکلا وجود دارد که می شود از آن به عنوان یک فرصت برای شکوه و اقتدار کانون وکلا و استقلال وکیل بهره برد.

یکی از افتخارات نهاد وکالت برخورد جدی با وکلای متخلف است

او با اشاره به نظارت های صورت گرفته در حوزه تخلفات وکلا گفت: یکی از افتخارات نهاد وکالت و کانون وکلا، خود انتظامی و برخورد جدی و قانونی با وکلای متخلف بدون جانبداری و اغماض است و این جدیت باعث ایجاد اعتماد به وکلا و اطمینان خاطر مردم است.

رییس کانون وکلای کردستان در پاسخ به میزان تخلفات وکلا در این کانون گفت: تبعا در کانون کردستان هم تخلف داشته ایم ولی میزان و سطح تخلفات وکلای ما به نسبت برخی کانون های دیگر کمتر است. برای مثال در سال جاری از توبیخ در پرونده تا ابطال پروانه داشته ایم و با وکلای متخلف که معدود و محدود بودند برخوردهای جدی و قانونی صورت گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا