یادداشت

چند دلیل برای نگرانی نسبت به سند جامع همکاری ایران و چین

وکلاپرس- با توجه به انتشار رسمی خبر برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، مرتضی شهبازی‌نیا، وکیل دادگستری و دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس تهران، در یادداشتی ضمن تاکید بر توسعه روابط بین الملل از جنبه فرآیندی نسبت به این سند منتشر نشده ابراز نگرانی کرد.

بیشتر بخوانید: گزاره برگ رسمی وزارت خارجه درباره محتوای برنامه همکاری جامع ایران و چین

رییس سابق اسکودا در صفحه رسمی اینستاگرام خود نوشت:

سرانجام سند همکاری ٢۵ ساله ایران و چین به امضا رسید.

توسعه روابط بین المللی،ضرورت توسعه هر کشور است و لذا امضای هر سند بین المللی باید موجب خوشحالی باشد خصوصا اگر طرف قرارداد یک ابر قدرت باشد و باز بویژه در شرایطی که اقتصاد کشور تحت تحریم همه جانبه دچار معضلات اساسی است.

با امید به اینکه سند امضاء شده باعث خیر برای کشور باشد، برای قضاوت در مورد مفاد آن باید منتظر ماند تا رسما منتشر شود.

با این حال بدون آنکه بخواهم در مورد مفاد منتشر نشده این سند پیش داوری کنم، بعنوان یک معلم علاقمند و متعهد به منافع ملی کشور، نمیتوانم حداقل در این فضای مجازی، نگرانی خودم را از حیث فرایندی ابراز نکنم. دلایل نگرانی از این قرار است:

١- عدم انتشار رسمی پیش نویس توافق با وجود مطالبه زیاد در جامعه بویژه آنکه احتمال محرمانه ماندن چنین اسنادی برای قدرتهای خارجی وجود ندارد.

٢- تردید جدی در کفایت دولت رو به پایان آقای روحانی و وزارت خارجه ایشان برای مذاکرات این سند راهبردی طولانی مدت، خصوصا با توجه به انتقادات جناح دیگر به عملکرد این دولت در جریان برجام.

٣- عملکرد شرکتهای چینی در پایبندی عملی به تحریم های ثانویه آمریکا.

۴- عدم نظارت پیشینی مجلس شورای اسلامی بر سند(حسب ظاهر) و بی اطلاعی از عزم سیاسی در مورد ارجاع یا عدم ارجاع بعدی آن به مجلس برای تصویب.

۵- ابهام در مورد اینکه سند چنانکه گفته شده چارچوب کلی همکاری های آینده است یا حاوی تعهدات الزام آور.

۶- طرف سند یک ابرقدرت است که حسب سابقه می تواند از منافع سند بهره ببرد ولی در صورت عدم پیش بینی سازوکار موثر، عند الاقتضا به مفادی که به نفع ایران است، پای بندی نداشته باشد بدون آنکه عواقب جدی برایش داشته باشد.

٧- شرایط اقتصادی خاص کشور در زمان امضای سند با توجه به تحریم های ظالمانه که شائبه اضطرار در رضایت به پیشنهادهای چین را در بین بخشی از مردم ایجاد کرده.

٨- طولانی بودن مدت سند

٩- سفرهای قبل و بعد وزیر خارجه چین به کشورهای عربی مخالف با ایران

١٠- نقل قول های تأیید نشده در مورد مفاد سند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا