گفت و گوویژه

وکیل محمدعلی رضایی آهنگران: هیأت مدیره‌ای اداره شدن اسکودا بسیار ثمربخش‌تر خواهد بود

تأکید محمدعلی رضایی آهنگران(نامزد سمت نایب رییسی اسکودا) بر ضرورت افزایش اختیارات نایب رییس اسکودا

فهرست

وکلاپرس- محمدعلی رضایی آهنگران، نامزد سمت نایب رییسی اسکودا، بر ضرورت افزایش اختیارات نایب رییس در هیأت رییسه اسکودا تأکید کرد و  ایده‌ خود در این زمینه را توضیح داد.

به گزارش وکلاپرس، محمدعلی رضایی آهنگران، نایب‌ رییس ادوار اسکودا و رییس هیأت مدیره ادوار گذشته کانون وکلای دادگستری لرستان، اخیرا درصدد شرکت در انتخابات اسکودا برآمده است. او در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به تشریح برنامه های خود پرداخت.

بیشتر بخوانید: خصوصیات نامزد انتخابات هیأت مدیره اسکودا از زبان وکیل پیشکسوت جندقی کرمانی پور

لازم به ذکر است پایگاه خبری وکلاپرس پیشنهاد گفت و گو با نامزدهای سمت نایب رییسی اسکودا را با تمامی کاندیداهای محترم مطرح و در خصوص انتشار گفت و گوهای چالشی با این وکلای دادگستری و فعالان صنفی اعلام آمادگی کرده است.

شرح گفت و گو با وکیل رضایی آهنگران در ادامه آمده است:

انگیزه شما از شرکت در انتخابات اسکودا چیست؟

با حسن نظر همکاران محترم هیأت مدیره کانون های وکلای دادگستری در دو دوره متوالی (آذرماه ۱۳۹۴ تا دی ماه ۱۳۹۸) عضو هیأت رییسه اسکودا بودم و گمان می کنم با تجربیاتی که آن دوران در محضر اساتیدی چون مرحوم بهمن کشاورز کسب کردم، می توانم در این دوره عضو موثری باشم.

اعتقاد راسخ دارم اگر به عنوان نماینده کانون های وکلا به مناسبت های مختلف و در بزنگاه های تاریخی بدون مصلحت اندیشی و عافیت طلبی و آینده نگری از کیان نهاد وکالت دفاع شود، حتی اگر زورآزمایی با نهاد وکالت به اوج خود برسد، خطری کیان کانون های وکلا را تهدید نخواهد کرد.

به اعتقاد شما اقدام بدون مصلحت اندیشی عواقب به مراتب بدتری نخواهد داشت؟

منظورم این است که در سایه تعامل نباید از اصول کانون های وکلا که همانا حفظ استقلال است کنار بیابیم. لذا نباید به نام تعامل مصلحت اندیشی کنیم.

باتوجه به اینکه سابقا در سمت نایب رییس اسکودا حضور داشته اید، عملکرد خود را چگونه ارزیابی می کنید؟

تا پیش از ورود من به هیأت رییسه، نشست هیأت برگزار نمی شد و من این پیشنهاد را مطرح کردم و مرحوم کشاورز هم پذیرفت. در زمان مرحوم کشاورز ما به مجمع تشخیص مصلحت نظام می رفتیم و ارتباط نزدیکی نیز با کمیسیون قضایی داشتیم.

البته آن زمان طرح و لوای خطرناکی علیه کانون وکلا تنظیم نمی شد.

علاوه بر این هیأت رییسه در آن زمان تلاش کرد از هیأت نظار خارج شود. قبل از تشکیل شورای اجرایی و همایش ها، همیشه خود هیأت رییسه نشست برگزار می کرد و به ارزیابی پیشنهادات کانون های وکلا می پرداخت. بنابراین در آن زمان موضوعات با طرح پیشین در هیأت رییسه در شورای اجرایی و مجامع عمومی مطرح می شد.

باتوجه به اینکه شرح وظایف نایب رییس صراحتا در اساسنامه اسکودا ذکر نشده است، چه وظایفی را در حیطه صلاحیت نایب رییس می دانید؟

همان طور که اشاره کردید وظایف نواب رییس در اساسنامه تشریح نشده است و مطلقا گفته شده نواب رییس عضو هیأت رییسه هستند. در این موضوع یک ایرادی در اساسنامه داریم که گفته شده است اگر رییس نباشد، نایب رییس اول و اگر او نیز نباشد نایب رییس دوم خواهد بود. چندین مرتبه پیشنهاد تبدیل سمت نواب رییس به معاون مطرح شده ولی تاکنون به جایی نرسیده است. همین مسئله سبب شده است اسکودا از حالت هدایت شورایی خارج شود.

معتقدم اگر هیأت رییسه اتحادیه به مثابه کانون های وکلا به شکل هیأت مدیره ای اداره شود، بسیار موثر در مقام خواهد بود. در این صورت همه وظایف و تکالیف منحصرا روی رییس اتحادیه متمرکز نیست. البته این پیشنهاد را داده بودم ولی مجمع مخالفت کرده بود.

بیشتر بخوانید: در اصلاح اساسنامه اسکودا باید نگاه ها به این اتحادیه فراتر از یک نهاد هماهنگ کننده باشد

یکی از مهم ترین مشکلات اسکودا این است که هنوز در منظومه ادبیات حقوقی کشورمان رسوخ نیافته و در نظام حقوقی ما قرار نگرفته و صرفا نتیجه هم اندیشی است.

باید هوشیار باشیم که با تجزیه و تفکیک کانون های وکلای دادگستری که شرایط تحقق آن ها به موجب قانون در استان ها فراهم می شود، جایگاه نهاد وکالت را تضعیف نکنیم. در این راستا باید جایگاه هیأت رییسه اسکودا به گونه ای تبیین شود که از مدل مطلوب هیأت رییسه کانون های وکلا تبعیت کند و در قالب هیأت مدیره اداره شود و نیز قلمرو اختیارات نواب رییس و بازرس افزایش یابد.

از نظر شما خصوصیات بارز و اصلی شخصی که در این جایگاه قرار گیرد چیست؟

کسی باید در این جایگاه قرار گیرد که مصلحت طلب، عافیت طلب و آینده نگر برای شخص خودش در مقام دفاع از کیان نهاد وکالت نباشد. در سالیان اخیر زورآزمایی با پیشه وکالت به نقطه اوج رسیده است؛ مماشات و مصلحت اندیشی نمی تواند کشتی در معرض تلاطم نهاد وکالت را به ساحل آرامش سوق دهد.

به عنوان کاندیدای انتخابات اسکودا، برنامه شما درخصوص نحوه تعامل با رسانه چیست؟

معتقدم با مواضع محکم و رعایت اصولی که در طول تاریخ خط قرمز وکیل و کانون های وکلا بوده است، می توان با برگزاری همایش های ملی، کنگره ها، دعوت از اساتید برجسته ملی و بین المللی صدای رسای نهاد وکالت را در جامعه طنین انداز کرد و پس از آن بستر تعامل فراهم می شود.

یکی از مشکلاتی اسکودا و کانون های وکلا در گذشته از آن غفلت کرده اند، رسانه گویایی برای بیان مواضع خود ندارند؛ شاهدیم صدا و سیما چهره ای مخدوش از نهاد وکالت معرفی می کند. لذا معتقدم اسکودا باید رسانه گویایی داشته باشد تا افکار عمومی را از مخاطرات پیرامون نهاد وکالت و وکلا آگاه سازد. همچنین بتواند معرفی باشکوهی از وکالت داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مهم ترین ویژگی‌های مدیران کارآمد برای اسکودا

ایجاد یک رسانه قوی (چه در قالب نوشتاری یا مجازی و چه در قالب ساخت فیلم و سریال از طریق تعامل با صدا و سیما) جهت تبیین جایگاه وکیل ضروری است. زمانی که افکار عمومی با ما همراه باشد، قدرت تعامل بیشتری خواهیم داشت.

هزینه های مالی تأسیس یک رسانه برای اسکودا را چگونه تامین خواهید کرد؟

به نظرم اگر کانون های وکلا رسانه ای قوی برای اقدامات خود داشته باشند، هم می توانند از مواضع خود در جامعه دفاع کنند و هم قدرت چانه زنی در مناسبات اجتماعی را افزایش دهند.

بدون شک انتشار یک نشریه برای اسکودا بار مالی ایجاد خواهد کرد. اما باید بپذیریم اسکودا یک سندیکاست و در همه دنیا اعضای سندیکا حق عصویت می پردازند.

بیشتر بخوانید: هفته نامه وکالت نامه ؛ غیر وکلا برای وکلا

اگر این هزینه -که بالا هم نخواهد بود- از سوی وکلا تأمین شود، اسکودا می تواند یک رسانه آگاهی بخش و اجتماعی- سیاسی داشته باشد و آحاد جامعه ترغیب شوند اخبار موثق را از این رسانه دریافت کنند.

در ارتباط با رسانه های مستقل چه رویکردی خواهید داشت؟

با توجه به اینکه رسانه بالاترین تاثیر را بر افکار عمومی دارد، معتقدم کانون های وکلا به عنوان نخستین و قدیمی ترین نهاد مدنی کشور، بالاترین سطح ارتباط با رسانه را داشته باشند. اسکودا باید به تشریح برنامه های روز نهاد وکالت بپردازد و با استفاده از قدرت رسانه به دفع مخاطرات اقدام کند.

من رسانه مستقل وکلاپرس را رسانه ای آگاه و شجاع می دانم که اگرچه قدمت زیادی ندارد اما عمق مطالب قابل توجه است.

 در صورت انتخاب به عنوان نایب رییس، آیا خود را به این رسانه پاسخگو می‌دانید

به امید خدا بله.

درخصوص تعامل با قوای سه گانه چه برنامه ای مدنظر دارید؟

هنر تعامل با قوه قضاییه و مقننه و تدبیر در ارتباط با قوه مجریه می تواند بسیار موثر باشد.

در این راستا معتقدم اسکودا بایستی کمیسیون پارلمانی فعالی متشکل از وکلایی که قبلا نماینده مجلس بوده اند، وکلایی که قبلا در ارکان دولت (استانداری و وزارت) بوده اند و نیز قضات عالی رتبه ای که در دیوان عالی کشور بوده و امروز به کسوت وکالت درآمده اند، داشته باشد. زیرا این گروه از قدرت چانه زنی و تعامل دوسویه برخوردارند.

آیا برای ارتباط با مجامع بین المللی نیز برنامه ای دارید؟

ارتباط با مجامع بین المللی علاوه بر امکان معرفی عزت مندانه اسکودا به سایر کشورها، قدرت ملی نهاد وکالت و به طریق اولی قدرت چانه زنی آن را در داخل کشور افزایش می دهد.

در این راستا می توان با کشورهای همسایه کنسرسیوم هایی را منعقد کرد تا زمینه هم افزایی قدرت بین المللی اسکودا فراهم شود.

چالش های فعلی اسکودا را چه می دانید و چه راهکاری برای برطرف کردن آن دارید؟

به نظرم چالش اصلی در وضعیت فعلی نگاه تقنینی غیرموجه به جایگاه نهاد وکالت است. در چندسال اخیر جایگاه وکالت به انحاء مختلف به چالش کشیده شده است؛ وزارت اقتصاد به دنیال رقابتی کردن نهاد وکالت است، مجلس درحالی طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار را مطرح کرد که کمیسیون حقوقی قضایی از آن بی خبر بود.

بیشتر بخوانید: نگاهی به ضعف مدیریتی اسکودا در جریان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

قانونگذار باید با دوراندیشی و تدبیر در این خصوص عمل کند. این مسئله نیز همانند حذف دادسرا خواهد شد؛ هرچند که وضعیت به حالت سابق بازخواهد گشت اما هزینه های سرسام آوری بر جامعه تحمیل خواهد کرد.

عملکرد ادوار گذشته و به ویژه دوره فعلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

ابتدا باید عرض کنم کسانی که به این عرصه وارد می شوند، ایثار می کنند چرا که نهاد وکالت در حال سپری کردن روزهای سختی است و تعامل با قوای سه گانه همراه به حفظ استقلال نهاد وکالت دشوار است.

البته معتقدم عمل اسکودا با اندیشه آن متفاوت است؛ اگرچه اسکودا در ایجاد هم گرایی و تعامل نسبی با قوای سه گانه بسیار موفق عمل کرده است اما پتانسیل آن را دارد که بهتر باشد.

دکتر کوشا پس از انتخاباتی پر حرف و حدیث سکان اسکودا را گرفت و انصافا زحمت کشید. با این وجود به نظرم متفاوت ترین دوره، دوره ریاست مرحوم کشاورز بود؛ زیرا او خارج از جامعه وکالت نیز مشهور بود و همین مسئله سبب می شود به جای تاثیرپذیری، تاثیرگذار باشیم.

معتقدم هیأت مدیره ای شدن هیأت رییسه اسکودا در هر دوره ای می توانست وضعیت و عملکرد اسکودا را بهبود ببخشد.

چه برنامه ای برای حمایت از صنف وکالت و وکلای در معرض خطر دارید؟

کمیسیون حمایت از وکلا بایستی به عنوان یکی از ارکان اسکودا –و نه کمیسیون فرعی- تاسیس شود. در آخرین شورای اجرایی این پیشنهاد را مطرح کردم اما رأی نیاورد. این کمیسیون از هریک از وکلای دادگستری در سراسر کشور که حین انجام وظیفه یا مناسبت انجام وظیفه مورد تعرض از جانب هر شخصی قرار بگیرد، به جد حمایت کند.

ترکیب اعضای کمیسیون را نیز پیش بینی کرده ام؛ یک وکیل به انتخاب رییس اسکودا و یک وکیل به انتخاب رییس کانون مقیم حضور داشته باشند. علاوه بر دفاع این کمیسیون از وکیل در معرض خطر، اتحادیه بیانیه ای برگرفته از نظر قاطبه وکلای سراسر کشور صادر کند.

تهیه و تنظیم: فرناز محمدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا