ویژهیادداشت

هفته نامه وکالت نامه ؛ غیر وکلا برای وکلا

علیرضا امیرپور از مدیران سازمان تامین اجتماعی قائم مقام مدیر مسوول و رییس شورای سیاست گذاری وکالت نامه است

وکلاپرس- اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران، اقدام به انتشار هفته نامه وکالت نامه به مدیر مسوولی دکتر مرتضی شهبازی نیا کرده است.

کانون های وکلا صاحب نشریه شده اند ؟

مدتی قبل خبری مبنی بر صاحب نشریه شدن کانون های وکلا از سوی اسکودا اعلام شد، این در حالی است که پیش از این هم طبق قانون همه کانون های وکلا دارای مجله بوده اند.

منظور اسکودا از این خبر، انتشار هفته نامه ای کاغذی به نام “وکالت نامه” بود، که نسخه الکترونیک آن نیز به طور جداگانه منتشر می شود.

شهبازی نیا: نشریه لازم بود

دکتر مرتضی شهبازی نیا رییس اسکودا به عنوان مدیرمسوول هفته نامه وکالت نامه در سرمقاله پیش شماره نخست ضمن اشاره به کم رونق شدن بازار رسانه های کاغذی و گرانی و زحمت انتشار مطبوعات، برای انجام رسالت نهاد وکالت از جمله برای استقرار حاکمیت قانون، رعایت حقوق شهروندی و گسترش آگاهی حقوقی مردم در اختیار داشتن یک رسانه مستقل را ضروری دانسته است.

دکتر شهبازی نیا با اشاره به مصوبه سال ۱۳۹۶ هیات اجرایی اسکودا مبنی بر انتشار یک نشریه، هدف از انتشار این هفته نامه را برقراری ارتباط با مخاطب غیر حقوقدان به با زبان ساده و غیر تخصصی عنوان کرده است.

وکالت نامه بدون مجوز نشر

هرچند هفته نامه وکالت نامه، در حال حاضر با عنوان “پیش شماره” منتشر می شود ولی از آنجا که بر اساس اطلاعات موجود فاقد مجوز از وزارت ارشاد است، با توجه به ظاهر و عنوان و همچنین گسترده توزیع سراسری، بی نیاز از دریافت مجوز به نظر نمی رسد.

مجوز دو فصلنامه وکالت نامه در سامانه جامع رسانه های کشور
مجوز دو فصلنامه وکالت نامه در سامانه جامع رسانه های کشور

انتشار این نشریه بدون اخذ مجوز می تواند مصداق جرم موضوع ماده ۳۲ قانون مطبوعات و موجب تعقیب کیفری باشد، که چنین سهل انگاری حقوقی از سوی اسکودا به عنوان نماد جامعه وکالت ایران قابل توجیه به نظر نمی رسد.

گذشته از این در حال حاضر یک دو فصلنامه با نام وکالتنامه با صاحب امتیازی کانون وکلای دادگستری استان کرمان از سال ۱۳۹۳ مجوز انتشار دریافت کرده است و با این وجود عملا اخذ مجوز با نام مشابه ممکن نخواهد بود.

بر اساس اطلاعات موجود در سامانه جامع رسانه های کشور، درخواست اسکودا برای مجوز هفته نامه در تاریخ ۱۳۹۹/۵/۷ تکمیل شده و در نوبت بررسی هیات نظارت بر مطبوعات قرار دارد، معمولا فرایند بررسی درخواست و صدور مجوز چند ماه طول می کشد.

درخواست مجوز نشریه وکالت نامه
درخواست مجوز نشریه وکالت نامه در سامانه جامع رسانه های کشور

نامجو: تحریریه غیر وکیل، وکلا را به مردم معرفی می کنند

تحریریه هفته نامه وکالت نامه از افراد غیر وکیل تشکیل شده است، تنها «رضا نامجو» که نامش به عنوان سردبیر در شناسنامه هفته نامه درج شده است، کارآموز وکالت کانون وکلای دادگستری مرکز است.

رضا نامجو در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس درباره ضرورت انتشار این هفته نامه و همچنین غیر وکیل بودن تحریریه آن گفت: “از آنجا که روابط عمومی کانون‌ ها کمیسیونی است که از وکلا تشکیل می شود و کار رسانه ای نکرده اند، تاکنون تمام تلاش و خدمات کانون ها رسانه ای نشده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد نشریه ای تاسیس شود تا روزنامه‌نگاران بیرون از نهاد وکالت، اتفاقاتی را که در این نهاد می افتد با مردم در جریان بگذارند.”

این اظهارات نامجو در حالی مطرح می شود که هم در گذشته و هم در حال حاضر تعداد زیادی از وکلا فعالیت رسانه ای و حضور موثری در این عرصه داشته اند.

نامجو به عنوان نمونه به موضوع وکالت معاضدتی و بی اطلاعی مردم از این نوع خدمات کانون های وکلا اشاره کرد و گفت: “برای مثال بسیاری از مردنماز وکالت معاضدتی مطلع نیستند. سالانه چندهزار نفز از خدمات معاضدتی بهره می برند که اگر همین موضوع به اطلاع عموم برسد، دید مردم به وکلا واقعی می شود.”

شماره نخست ؛ روسای کانون ها

پیش شماره نخت هفته نامه وکلا که نسخه الکترونیک آن در دسترس همگان قرار گرفته است، حاوی نوشته هایی از همه ۲۵ رییس کانون های وکلای سراسر کشور در موضوع ضرورت کار رسانه ای و امتیازات آن است و در صفحات بعد این شماره چند مطلب تحلیلی حقوقی نیز به چاپ رسیده است.

اقلا محتوای پیش شماره نخست وکالت نامه نشانه ای از اهداف اعلام شده برای اطلاع رسانی خدمات کانون های وکلا به زبان ساده به عموم مردم ندارد و به جز مطالب سفارشی روسای کانون ها، چند مطلب تخصصی حقوقی در این شماره از هفته نامه وکالت نامه دیده می شود.

علیرضا امیرپور؛ یک مدیر دولتی به عنوان قائم مقام دکتر شهبازی نیا

در شناسنامه هفته نامه وکالت نامه نام دکتر علیرضا امیرپور به عنوان «جانشین مدیر مسوول و دبیر شورای سیاست گذاری» درج شده است.

علیرضا امیرپور یک مدیر دولتی با سابقه در زمینه روابط عمومی است.

در سوابق کاری امیرپور مسوولیت هایی چون مشاور رییس سازمان، مدیر‌کل روابط‌عمومی و مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور، عضویت در هیات‌مدیره و سرپرست جمعیت خیریه دوستداران بهزیستی، مدیر‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان تامین‌اجتماعی، نماینده تام‌الاختیار مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در رسیدگی به شکایات، عضویت در هیات‌ مدیره و مدیرعاملی شرکت علمی و فرهنگی فرهنگ فیلم تهران (انتشارات علمی و فرهنگی)، عضویت در هیات‌ مدیره و مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، ریاست شورای اطلاع‌رسانی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، مدیرمسوول انتشارات بورس، مدیرمسوول خبرگزاری بازار سرمایه ایران (سنا)، عضویت در هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت هلدینگ مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه ایران، مشاور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، عضویت در شورای‌عالی ارتباطات وزارتخانه‌های رفاه و تأمین‌اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و  سازمان‌های ثبت احوال، استاندارد ایران و تامین ‌اجتماعی دیده می شود.

امیرپور در حال حاضر رییس هیات مدیره موسسه فرهنگی و هنری آهنگ آتیه وابسته به سازمان تامین اجتماعی است، موسسه آهنگ آتیه بازوی به عنوان بازوی فرهنگی و رسانه ای این سازمان هفته نامه تامین، هفته نامه آتیه نو و ماهنامه قلمرو رفاه را منتشر می کند.

دکتر مرتضی شهبازی نیا مرداد ماه امسال به مناسبت روز خبرنگار در دفتر موسسه فرهنگی دیدار آتیه وابسته به سازمان تامین اجتماعی حضور یافته بود و با مازیار هوشمند مدیرعامل و علیرضا امیرپور رییس هیات مدیره این موسسه دیدار داشت.

دکتر شهبازی نیا و علیرضا امیرپور در موسسه آتیه
دکتر شهبازی نیا و علیرضا امیرپور در موسسه آهنگ آتیه
دکتر شهبازی نیا رییس اسکودا به همراه مازیار هوشمند و علیرضا امیرپور، مدیر عامل و رییس هیات مدیره موسسه آهنگ آتیه

 

 

 

 

 

 

 

نسخه الکترونیکی پیش شماره نخست هفته نامه وکالت نامه را می توانید از اینجا دانلود کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا