گفت و گو

وعده تأسیس خبرگزاری، نشریه و روابط عمومی قوی در اسکودا در گفت و گو با وکیل رضا وطن خواه

فهرست

وکلاپرس- وکیل رضا وطن خواه، نامزد سمت نایب رییسی اسکودا، ضمن تشریح برخی نقاط ضعف عملکرد اسکودا، بر ضرورت رفع این نواقص توسط هیأت رییسه جدید تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس،دکتر رضا وطن خواه، عضو فعلی هیأت مدیره و رئیس سابق کانون وکلای دادگستری البرز، اخیرا درصدد شرکت در انتخابات اسکودا برآمده است. او در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به تشریح برنامه های خود پرداخت.

بیشتر بخوانید: خصوصیات نامزد انتخابات هیأت مدیره اسکودا از زبان وکیل پیشکسوت جندقی کرمانی پور

لازم به ذکر است پایگاه خبری وکلاپرس پیشنهاد گفت و گو با نامزدهای سمت نایب رییسی اسکودا را با تمامی کاندیداهای محترم مطرح و در خصوص انتشار گفت و گوهای چالشی با این وکلای دادگستری و فعالان صنفی اعلام آمادگی کرده است.

شرح گفت و گو با وکیل رضا وطن خواه در ادامه آمده است:

مختصری درمورد فعالیت های صنفی خود از گذشته تا کنون برای مخاطبان توضیح دهید.

فعالیت صنفی خود را از کمیسیون آموزش کانون وکلای دادگستری البرز آغاز کردم. دو سال به عنوان رییس کمیسیون آموزش و دو سال نیز به عنوان رییس کمیسیون پارلمانی و تدوین مقررات در خدمت همکاران بودم. همچنین دو دوره نیز با حسن نظر همکاران ارجمندم در کانون وکلای البرز، عضو اصلی هیأت مدیره بودم. در طول این چهار سال، در دوره چهارم هیأت مدیره، افتخار عضویت در هیأت رییسه کانون به عنوان بازرس و در دوره پنجم نیز به عنوان رییس کانون وکلای البرز را در کارنامه صنفی خودم داشته ام.

به پیشنهاد و اهتمام بنده به عنوان دبیر اجرایی، اولین همایش بازرسان کانون های وکلای سراسر کشور در سال ۱۳۹۸ به میزبانی کانون البرز برگزار شد. در طول چند سال گذشته همواره در کارگروه ها و شوراهای متعدد اسکودا عضویت داشته و دارم و تا به حال ۱۳ عنوان کتاب؛ مقالات علمی و پژوهشی متعدد و بیش از یکصد یادداشت صنفی تألیف و تدوین کرده ام که در رسانه های مختلف منتشر شده است.

همچنین مدیر مسئول فصلنامه حقوق کاربردی هستم. در اوایل سال ۱۳۹۹ هم با همکاری تعدادی از وکلای علاقمند، اقدام به ایجاد پایگاه خبری وکالت کرده ام و به عنوان مؤسس و مدیر مسئول این رسانه مستقل و حامی کانون های وکلا و اسکودا، در خدمت جامعه شریف وکالت کشور هستم.

انگیزه شما از شرکت در انتخابات اسکودا چیست؟

انگیزه اصلی از شرکت در انتخابات هیأت رئیسه اسکودا، احساس مسئولیت، تکلیف و دغدغه مندی صنفی است که همواره داشته و دارم. از یک سو با توجه به لزوم تغییر شرایط موجود و عشق و علاقه و تعصب وافرم به نهاد وکالت و فعالیت های صنفی و سوابقی که در این خصوص دارم و از سوی دیگر با عنایت به این که اکثر مسائل و مصائب کلان نهاد وکالت از طریق پیگیری امور در تهران انجام می شود و بنده هم در کرج و در نزدیکی تهران سکونت دارم، به توصیه تعدادی از اساتید و همکاران فرهیخته ام در هیأت مدیره کانون ها، در انتخابات هیأت رئیسه اسکودا شرکت کردم.

باتوجه به اینکه شرح وظایف نایب رییس صراحتا در اساسنامه اسکودا ذکر نشده است، چه وظایفی را در حیطه صلاحیت نایب رییس می دانید؟

هر چند که وظایف نواب رئیس، در اساسنامه اسکودا تبیین نشده است ولی بر اساس نص صریح آیین کار، اداره امور اتحادیه در صورت ارجاع رییس یا غیاب وی، با نایب رییس است. همچنین نواب رییس می توانند نقش بسیار مهم و مؤثری را در پیگیری امور، تشکیل کمیسیون های تخصصی و نظارت بر آن ها و شناسایی و رفع ضعف ها و نقیصه های فعلی اسکودا داشته باشند.

بیشتر بخوانید: در اصلاح اساسنامه اسکودا باید نگاه ها به این اتحادیه فراتر از یک نهاد هماهنگ کننده باشد

از نظر شما خصوصیات بارز و اصلی شخصی که در این جایگاه قرار گیرد چیست؟

رییس و نواب رییس اسکودا علاوه بر دلسوزی، دغدغه مندی صنفی، شجاعت و شهامت، آینده نگری و تسلط کامل بر مسائل و مصائب صنفی، باید از قدرت بیان کافی و وافی و قلم فاخر برخوردار باشند. همچنین باید تعامل خوبی هم با رسانه ها و بدنه جامعه وکالت داشته باشند و تمام وقت خود را باید وقف پیگیری امور اسکودا و نهاد وکالت کنند.

به عنوان کاندیدای انتخابات اسکودا، برنامه شما درخصوص نحوه تعامل با رسانه چیست؟

عصری که ما در حال حاضر در آن زندگی می‌ کنیم، عصر امپراطوری رسانه‌ هاست و با شکل گیری فضای مجازی و ظهور شبکه های اجتماعی فرامحلی، جهان دومی به وجود آمده که امروز از آن به واقعیت مجازی تعبیر می شود و در چنین شرایطی به هیچ وجه نباید از قدرت و ظرفیت عظیم رسانه غافل شد.
تعامل مطلوب و سازنده اسکودا با رسانه ها، ضرورتی اجتناب ناپذیر است و اقداماتی نظیر تشکیل کمیسیون روابط عمومی قوی و کارآمد با حضور افراد آگاه و دارای تخصص کافی و وافی در این زمینه، استخدام خبرنگار، تأسیس خبرگزاری وکالت، انتشار نشریه و انجام اقدامات عملی و اجرایی محسوس و ملموس در این خصوص باید در اولین فرصت ممکن در دستور کار هیأت رئیسه و هیأت عمومی اسکودا قرار گیرد.

به استخدام خبرنگار، تأسیس خبرگزاری وکالت و انتشار نشریه اشاره کردید. هزینه این اقدامات از چه طریقی تامین خواهد شد؟

منابع مالی اسکودا بایستی تقویت شود. هزینه ها نیز از منابع مالی جدید پرداخت خواهد شد.

درصورت انتخاب به عنوان نایب رییس، به رسانه های مستقل پاسخگو خواهید بود؟

بنده هم به شخصه با توجه به فعالیت های رسانه ای وافری که تا به حال داشته ام و همان طور که در دوران عضویت در هیأت مدیره و در زمان تصدی ریاست کانون البرز هم همواره پاسخگوی رسانه ها به ویژه رسانه وزین وکلاپرس بودم، در صورت کسب رأی اعتماد همکاران ارجمندم در هیأت مدیره های کانون های وکلا هم قطعاً تعامل مطلوب و سازنده ای را با رسانه ها به ویژه با رسانه های مستقل خواهم داشت.

بیشتر بخوانید: مهم ترین ویژگی‌های مدیران کارآمد برای اسکودا

برنامه شما درخصوص نحوه تعامل با قوای سه گانه چیست؟

بدون تردید ضعف در دیپلماسی صنفی و تبیین و انتقال رسالت اصلی کانون ها و اسکودا به مراجع قدرت و سیاست و مراجع دینی، یکی از نقاط ضعف اصلی اسکوداست. تعاملاتی هم تا به حال با قوای سه گانه وجود داشته است، بیشتر بر مبنای ارتباطات فردی و شخصی بوده که در کل خروجی مطلوبی هم برای اسکودا، کانون های وکلا و جامعه وکالت نداشته است.

به نظر من، ایجاد اتاق فکر قوی و سرآمد و استفاده از زعما و بزرگان جامعه وکالت در راستای دیپلماسی صنفی و همچنین تشکیل کمیسیون روابط (تعامل) قوا در اسکودا و در تمامی کانون ها می تواند راهکاری مؤثر و مفید جهت تعامل بهتر و مطلوب تر با حاکمیت باشد.

برنامه شما برای نحوه تعامل با مجامع بین المللی چیست؟

برای ایجاد ارتباط بیشتر و بهتر با مراجع بین المللی، انتخاب مشاوری آگاه در زمینه امور بین الملل و ایجاد کمیسیون بین الملل بسیار قوی و کارآمد با حضور افراد متخصص و مسلط به زبان های خارجی و دارای روابط مطلوب با مراجع مزبور می تواند بسیار مؤثر و راهگشا باشد.

همچنین همان طور که برخی از همکاران و اساتید محترم هم پیشنهاد داده اند، اسکودا و کانون های وکلا می توانند با فراهم نمودن مقدمات و شرایط لازم و با همکاری برخی از کشورهای منطقه، اقدام به تشکیل اتحادیه منطقه‌ای کانون‌های وکلا در ایران نمایند.

چالش های فعلی اسکودا را چه می دانید و چه راهکاری برای برطرف کردن آن دارید؟

در طول تاریخ، هیچ نهادی در کشور به اندازه کانون‌ های وکلا با چالش‌ ها و تهدیدات متعدد و متنوعی مواجه نبوده است و عمده انرژی مدیران کانون‌ ها در دو دهه اخیر صرف دفع و رفع این چالش‌ ها و هجمه های مستمر شده است. در واقع فرصتی برای بازاندیشی، آسیب‌ شناسی، بازسازی و ایجاد تحول و ارتقای سازمانی موجود نبوده است.

در حال حاضر هم نهاد وکالت با چالش های زیادی از جمله طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار و آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلا مواجه است که این دو موضوع و سایر چالش های نهاد وکالت باید به نحوی مدیریت شود که موجبات تخدیش استقلال کانون ها و تنزل شأن و جایگاه والای حرفه شریف وکالت را فراهم نکند.

همچنین تنظیم و تدوین سند چشم‌ انداز و تدوین و اجرای برنامه تحول راهبردی و استراتژیک در اسکودا ضروری است و ضامن پویایی نهاد وکالت است و اسکودا و کانون‌ های وکلا نیاز مبرم به چنین سند و برنامه ای دارند؛ زیرا مواجهه و مقابله با چالش ها و تهدیدهای روزافزون جامعه وکالت نیازمند تفکری پویا و نگرش سیستمی و طرح‌هایی کاربردی و استراتژیک است که بتواند آسیب ها و نواقص را به‌ خوبی شناسایی و ارزیابی کند و نهاد وکالت را با موفقیت از آن عبور دهد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به ضعف مدیریتی اسکودا در جریان تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

قطعا تدوین چنین سند و برنامه ای در اسکودا و کانون های وکلا باید بر پایه تجزیه و تحلیل علمی اطلاعات و وضعیت موجود؛ تعیین اهداف و شناسایی و ارزیابی دستاوردها، توانمندی ها، آسیب ها، نقاط قوت و ضعف، چالش ها، فرصت ها و تهدیدهای درون سازمانی و برون سازمانی انجام شود.

علاوه بر لزوم تلاش در راستای اطلاح مقررات نامطلوب فعلی حاکم بر صندوق حمایت با همکاری اعضای محترم هیأت مدیره کانون ها و هیأت مدیره صندوق به عنوان یکی از دغدغه های اصلی و همیشگی همکاران و مدیران، یکی دیگر از موضوعات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، تخصصی کردن وکالت است.

در راستای ایجاد زمینه برای این موضوع و برگزاری دوره های آموزشی حقوقی کاربردی به صورت برخط یا حضوری با صدور گواهی معتبر و با همکاری دانشکده های حقوق، تشکیل کمیسیون آموزش و تحقیقات در اسکودا ضروری است هیأت رییسه جدید در این خصوص هم اقدام کند.

عملکرد ادوار گذشته و به ویژه دوره فعلی را چگونه ارزیابی می کنید؟

تکثر و تعدد چالش‌ ها، هجمه های مستمر و روزافزون علیه کانون های وکلا در سال های اخیر، این نهاد دیرپای مدنی را تبدیل به جبهه مقاومت و پایداری کرده است؛ در تمام این سال ها، اسکودا و مدیران شایسته آن، نماد اتحاد و همبستگی کانون ها و دادفرانی است که دل در گرو این حرفه شریف دارند و همچنان استقامت می کنند تا چراغ استقلال این خانه روشن بماند.

بنده به شخصه قدردان زحمات ارزشمند هیأت رییسه ادوار اسکودا از بدو تأسیس تا به حال بوده و هستم. البته نواقص و نقاط ضعفی هم وجود دارد که هیأت رییسه جدید باید در راستای رفع این نقایص اهتمام تمام داشته باشد.

به نظر شما در حال حاضر چه نقاط ضعفی در اسکودا وجود دارد؟

فقدان سند چشم انداز و برنامه راهبردی و استراتژیک، ضعف بنیادین مقررات حاکم بر این نهاد، مدیریت سنتی، تفوق شخص محوری بر خرد جمعی و فقدان اختیارات لازم در هیأت رییسه، ضعف منابع مالی، غفلت از پتانسیل و قدرت عظیم بدنه وکالت در مواقع لزوم، عدم استفاده از زعما و بزرگان جامعه وکالت در دیپلماسی صنفی، نداشتن خبرگزاری، نشریه و پژوهشکده، در اختیار نداشتن روابط عمومی قوی و کارآمد به عنوان رکن اساسی نظام ارتباطی و اطلاع رسانی ازجمله این نقایص است.

علاوه بر این ضعف در تبیین و انتقال رسالت اصلی کانون ها و اسکودا به مراجع قدرت و سیاست و مراجع دینی جامعه، عدم ایفای نقش سازنده و مؤثر در راستای حاکمیت قانون در جامعه، ضعف در دفاع از حقوق شهروندی و حقوق بشر در مواقع لزوم، عدم تلاش در راستای ترویج فرهنگ وکالت در جامعه، عدم تقویت کارکرد و پایگاه اجتماعی اسکودا و کانون ها، عدم ارتباط مستمر با رسانه های عمومی در راستای تنویر افکار عمومی و عدم تسریع در اتخاذ تدابیر مقتضی در بزنگاه های مهم و سرنوشت ساز صنفی از دیگر نقاط منفی عملکرد اسکودا بوده است که بایستی برطرف شود.

چه برنامه ای برای حمایت از صنف وکالت و وکلای در معرض خطر دارید؟

برای حمایت از صنف و وکلای در معرض خطر ضروری است که تشکیل کمیسیون حمایت قوی و کارآمد با حضور افرادی توانمند، علاقمند و شایسته در دستور کار هیأت رئیسه و هیأت عمومی اسکودا قرار گیرد. به عبارت دیگر تسریع در رایزنی و پیگیری امور همکاران نیازمند حمایت باید در اولویت امور اسکودا باشد؛ به قول معروف، نوشداروی پس از مرگ سهراب نباشیم.

تهیه و تنظیم مصاحبه: فرناز محمدیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا