یادداشت

همه چیز درباره طلاق توافقی【 شرایط + مراحل + زمان + مدارک 】

مسیر زندگی همیشه آن طور که فکر می‌کنیم صاف و هموار نیست. در بسیاری از اوقات مسائل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا ادامه زندگی مشترک را به مخاطره بیندازند. در صورتی که تصمیم به جدایی برای هر دو طرف مسجل شده باشد، زوجین اقدام به طلاق توافقی می‌کنند. در ادامه سعی داریم به همه چیز درباره طلاق توافقی اشاره کنیم تا نیازهای شما به کسب اطلاع در این زمینه برطرف شود. هم چنین اگر به اطلاعات بیشتری در خصوص طلاق توافقی نیاز دارید به مقاله ۰ تا ۱۰۰ طلاق توافقی + مراحل، مدارک و هزینه مراجعه کنید.

طلاق توافقی چیست؟

تمامی اشخاص زندگی مشترک خود را با امید و سرزندگی آغاز می‌کنند. آن‌ها اهداف مشترک زیادی دارند که تلاش می‌کنند در کنار یکدیگر به آن‌ها برسند؛ اما گاهی همه چیز آن گونه که فکر می‌کنیم جلو نمی‌رود و ناهمواری‌های زیادی در زندگی به وجود می‌آید که ادامه مسیر مشترک را غیرممکن می‌کند. در این صورت است که طلاق جدی‌تر از همیشه در بین زوجین مطرح شده و طرفین راهی جز جدایی در مقابل خود نمی‌بینند.

در قانون حق طلاق با مرد است و در عوض زن حق بهره مندی از مهریه را دارد. همچنین زن می‌تواند در شرایط خاصی برای گرفتن طلاق اقدام نماید؛ اما گونه دیگری از طلاق وجود دارد که به طلاق توافقی مشهور است. در این نوع از طلاق، مرد و زن بر سر جدایی از یکدیگر به تفاهم می‌رسند. این شروعی برای طی کردن مراحل طلاق است. در واقع زن و شوهر در طلاق توافقی درباره تمامی مسائل اعم از مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، اجرت المثل، دیون و… به تفاهم می‌رسند.

در بسیاری از موارد طلاق توافقی دیده شده است که زن از همه یا بخشی از حق خود که شاخص‌ترین آن مهریه است، گذشت می‌کند و مرد نیز در عوض راضی به طلاق دادن همسر خود می‌شود. البته از نظر دادگاه نباید توافقات دو طرف به صورت شفاهی باشد و باید زیر نظر وکیل طلاق که فردی خبره و مجرب در زمینه دعاوی خانواده است، توافق نامه‌ای شامل تمامی تعهدات زوجین تنظیم شود. تنظیم توافق نامه امری پیچیده است و برای مکتوب کردن آن نیاز به دانش حقوقی به شدت احساس می‌شود.

شرایط طلاق توافقی

در واقع طلاق توافقی نوعی از طلاق است که زوجین در آن تصمیم می‌گیرند با تفاهم و توافق بر سر موضوعات مختلف نظیر مهریه، ملاقات با فرزند، اجرت المثل، نفقه و… از یکدیگر جدا شوند. نباید فراموش کنیم که این نوع از طلاق در مقایسه با سایر روش‌های طلاق در زمان سریع‌تری انجام می‌شود و به همین دلیل محبوب‌ترین شیوه طلاق در بین زوجین است. در این نوع از طلاق بر سر مسائل گوناگون توافق شده است و اصلی‌ترین دلیل کوتاه بودن فرآیند طلاق توافقی همین است. در واقع زوجین ملزم هستند جزئیات توافقات خود بر سر مسائل مختلف حقوقی را به دادگاه ارائه دهند و در این شرایط دادگاه نیز توافقات آن‌ها را پذیرفته و به آن احترام می‌گذارد.

متأسفانه بسیاری از سایت‌ها به این نکته اشاره کرده اند که قانونی برای طلاق توافقی وجود ندارد و این نوع از طلاق فقط یک فرآیند رایج و متداول در دادگاه‌های خانواده است. این سخن کاملاً اشتباه است؛ زیرا در قانون حمایت از خانواده و آیین اجرایی آن به طور واضح درباره مراحل و شرایط طلاق توافقی سخن به میان آمده است.

در گام نخست طلاق توافقی، وکیل طلاق سعی می‌کند تعهدات و قول و قرارهای زوجین را از آن‌ها پرسیده تا به خوبی از آن‌ها مطلع شود. پس از اطلاع کافی از توافقات، وکیل آن‌ها را صورت جلسه کرده و این صورت جلسه می‌بایست به امضا و تائید دو طرف برسد. وکیل از دو طرف برای طلاق حق وکالت می‌گیرد و دادخواست طلاق توافقی را به دادگاه مورد نظر ارسال می‌کند. سپس با حضور در دادگاه و با تکیه بر ت,;وافق نامه‌ای که در دست دارد، مجوز طلاق توافقی زوجین را دریافت می‌کند.

در این نوع از طلاق، زوجین می‌توانند در دادگاه حضور فیزیکی نداشته باشند و پیگیری امور را به وکیل خود بسپارند. همچنین زوجین برای وکالت دادن به وکیل مورد نظرشان نیز لازم نیست در دفتر او حضور پیدا کنند. با توجه به اینکه وکالت دادن الکترونیکی شده است، وکیل می‌تواند در سامانه ثنا برای موکلین درخواست وکالت فرستاده و زوجین آن را تائید کنند.

فقط توافقات انجام شده از طرفین زوجین در خصوص طلاق برای دادگاه خانواده معتبر شناخته می‌شود؛ یعنی همان مواردی که در بالا اشاره کردیم. مواردی نظیر مهریه، نفقه، اجرت المثل، حق حضانت، ملاقات با فرزندان و غیره. فرض کنید زوجین آپارتمانی دارند که به صورت مشترک مالک آن هستند. دو طرف تصمیمی برای آن پس از طلاق می‌گیرند و در توافق نامه آن را مکتوب می‌کنند. دادگاه خانواده توجهی به چنین مواردی نخواهد داشت. هر چند رسیدگی به این مسئله در دادگاه دیگری امکان پذیر است.

طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد؟

برای سنجش مدت زمانی که طلاق توافقی انجام می‌شود باید با مراحل طلاق توافقی آشنا شد. قانون طلاق توافقی در سال ۹۷ تغییر کرد و بر اساس این تغییرات می‌توان مراحل زیر را برای طلاق توافقی متصور شد. در صورتی که دو طرف به این نتیجه برسند که قصدشان برای طلاق جدی است، لازم است یکی از زوجین وارد سامانه نوبت دهی طلاق که به سامانه تصمیم نیز مشهور است، شود و تمامی اطلاعات و مشخصات شناسنامه‌ای خود را در سامانه ثبت کند. پس از طی کردن این مرحله لازم است که زوجین یکی از مراکز غربالگری مشاوره را به دلخواه انتخاب کنند. در این مرحله، مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات کامل زوجین آن‌ها را به مرکز مشاوره ارجاع می‌دهد. این مراکز زیر نظر بهزیستی مشغول فعالیت هستند. لازم به ذکر است که مشاوره در یک تا پنج جلسه انجام می‌شود و ممکن است در زمانی معادل ۴۵ روز به پایان برسد. مدت و تعداد جلسات را مرکز مشاوره بر اساس شرایط زوجین تعیین می‌کند.

در صورتی که زوجین پس از جلسه مشاوره همچنان بر طلاق توافقی تأکید داشته باشند می‌بایست در دفاتر خدمات الکترونیکی قوه قضائیه درخواست طلاق دهند و این درخواست به دادگاه مربوطه ارسال خواهد شد. باید دقت کنیم که این مرحله نیز زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد. پس از اعلام رأی قطعی دادگاه پس از روند رسیدگی تقریباً طولانی، زن و شوهر به مدت ۹۰ روز فرصت دارند به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه کنند. البته در این مرحله یکی از زوجین می‌تواند در دفتر طلاق، ثبت اولیه انجام دهد و مراجعه مجدد در زمانی بیشتر از ۹۰ روز انجام شود. این مسئله نیز می‌تواند طلاق توافقی را طولانی‌تر کند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که هرگز نمی‌شود مدت زمان دقیقی که طلاق توافقی در آن انجام می‌شود را تعیین کرد. مدت زمان طلاق توافقی بستگی به شرایط مختلفی دارد. هر یک از این شرایط می‌تواند مدت زمان طلاق توافقی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. نکته‌ای که می‌توان به طور دقیق گفت این است که طلاق توافقی در مقایسه با سایر انواع طلاق در مدت زمان کمتری اتفاق می‌افتد. همچنین دقت کنید که استخدام وکیل نقش مؤثری در کاهش مدت زمان طلاق توافقی دارد.

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

برای انجام طلاق توافقی نیاز به اسناد و مدارکی دارد که تهیه آن‌ها از طرف زوجین الزامی است. در واقع باید اشاره کنیم که زوجین برای تهیه این اسناد و مدارک به مدت زمان قابل توجهی نیازمند هستند که همین مسئله باعث اضافه شدن زمان در طلاق توافقی می‌شود. در ادامه به برخی از این مدارک در طلاق توافقی اشاره می‌کنیم:

  • شناسنامه مرد
  • شناسنامه زن
  • کارت ملی مرد
  • کارت ملی زن
  • وکالت‌نامه محضری طلاق (در صورتی که حق طلاق با زن باشد)
  • توافق‌نامه زوجین
  • گواهی عدم بارداری خانم
  • سند ازدواج (در صورتی که سند ازدواج گم شده یا به هر دلیلی آن را ندارید لازم است آقا، خانم یا وکیلی که برای طلاق توافقی در نظر گرفته‌اید به دفتری که ازدواج در آن ثبت شده مراجعه نماید و یک رونوشت از سند ازدواج تهیه نماید)
  • شرح آزمایشات پزشکی
  • گواهی عدم امکان سازش (برای دریافت این گواهی لازم است که زن و مرد در جلسات مختلف مشاوره شرکت کنند. برای شرکت در جلسات دادگاه، به همراه داشتن این برگه کاملاً الزامی است. این گواهی سه ماه اعتبار خواهد داشت)
  • وکالت‌نامه وکیل (در صورتی که برای طلاق توافقی از وکیل استفاده می‌کنید، لازم است که به او برای انجام کارها وکالت بدهید. این وکالت هم به‌صورت فیزیکی و هم به‌صورت الکترونیکی در سامانه ثنا صادر خواهد شد)

مراحل طلاق توافقی

همان طور که در بالا به اختصار اشاره کردیم، طلاق توافقی نیازمند طی کردن مراحلی است. لازم است تمامی مراحلی که در ادامه تشریح می‌شود، به طور کامل از طرف زوجین اجرا گردد. مهم ترین مراحل طلاق توافقی به شرح زیر است:

توافق دو طرف بر سر مسائل مادی و معنوی: در طلاق توافقی لازم است زوجین بر سر مسائلی همچون نفقه، مهریه، حضانت فرزندان و… توافق کنند. هر گونه توافق از طرف مرد و زن، برای دادگاه نیز محترم شناخته می‌شود. گاهی اوقات چنین توافقاتی با همسر ساده است و گاهی زمان زیادی نیاز دارد. مدت زمان توافق در پاسخ به این سؤال که طلاق توافقی چقدر طول میکشد، مؤثر است.

ثبت نام در سامانه تصمیم و درج اطلاعات کامل زوجین: در این مرحله لازم است زوجین در سامانه تصمیم ثبت نام کنند و اطلاعات هویتی خود را به‌صورت دقیق در آن ثبت نمایند. پس از طی کردن این مرحله، مرکز مورد نظر برای انجام مشاوره‌های قبل از طلاق به زوجین معرفی می‌شود.

شرکت در جلسات مشاوره و گرفتن گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی: لازم به ذکر است که شرکت کردن خانم و آقا در جلسات مشاوره در طلاق توافقی اجباری است. تعداد جلسات مشاوره بر اساس شرایط مرد و زن مشخص می‌شود که نظر مرکز مشاوره در آن دخیل است. تعداد جلسات مشاوره نیز نقش مؤثری در تعیین این مسئله دارد که طلاق توافقی چقدر طول میکشد.

ثبت دادخواست طلاق توافقی: در صورتی که مرکز مشاوره به این نتیجه برسد که به هیچ عنوان امکان صرف نظر از طلاق و ادامه زندگی مشترک توسط زوجین وجود ندارد، دو طرف را به مرکز غربالگری معرفی می‌کند. زوجین پس از گواهی عدم امکان سازش لازم است دادخواست خود مبنی بر طلاق توافقی را در دفاتر الکترونیک قوه قضائیه ثبت کنند تا دادگاه مورد نظر برای رسیدگی به درخواست آن‌ها معرفی شود. نکته بسیار مهم این است که معمولاً از بیست و پنجم هر ماه تا شروع ماه بعد به دلیل اینکه هر شعبه باید آماری را ارائه کند، دادخواست طلاق توافقی و هر دادخواست دیگری به شعب ارجاع نمی‌شود.

احراز بارداری یا عدم بارداری خانم: لازم به ذکر است که اقرار زن مبنی بر باردار بودن از نظر دادگاه مورد قبول قرار می‌گیرد؛ اما برای جاری شدن صیغه طلاق نیاز به آزمایشات پزشکی در این زمینه است. در صورتی که زن باکره یا یائسه باشد، دیگر نیازی به این گواهی نیست.

شرکت در جلسات دادگاه: پس از طی شدن مراحل بالا، زوجین موظف به حضور در جلسات متعدد دادگاه هستند؛ اما در صورتی که از وکیل بهره می‌برید، لازم نیست در دادگاه حضور داشته باشید. کارشناسان در دادگاه پس از بررسی جوانب مختلف امر، با طلاق موافقت می‌کنند. البته شرکت در جلسات دادگاه نیز مستلزم زمان زیادی است.

احراز گواهی عدم امکان سازش

حضور در دفاتر برای جاری شدن صیغه طلاق: پس از دریافت گواهی عدم امکان سازش، مرد و زن سه ماه فرصت دارند تا دفاتر ثبت طلاق مراجعه نمایند و پس از جاری شدن صیغه طلاق از یکدیگر جدا شوند.

درج مهر طلاق به شناسنامه‌های زوجین

مهم ترین مضرات طلاق توافقی کدام اند؟

اشاره کردیم که طلاق توافقی در مقایسه با سایر انواع طلاق، در مدت زمان کمتری انجام می‌شود. شاید در نگاه اول این مسئله به عنوان مزیت طلاق توافقی در نظر گرفته شود؛ اما اشتباه بودن این مسئله زمانی اثبات می‌شود که بدانیم بسیاری از زوجین پس از طلاق توافقی دچار نوعی پشیمانی می‌شود. در واقع سرعت فرآیند طلاق باعث می‌شود که تصمیم گیری گاهی از روی هیجان انجام شده باشد و در آینده مشکلات روحی را به همراه بیاورد.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم به همه چیز درباره طلاق توافقی اشاره کنیم. ابتدا تعریف دقیقی از طلاق توافقی ارائه دادیم و سپس بررسی کردیم که طلاق توافقی چقدر طول می‌کشد. در ادامه نیز مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی و مراحل انجام آن را به صورت کامل تشریح کردیم. اکنون زمان آن رسیده تا شما نیز نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

برای پیدا کردن بهترین وکیل خانواده در تهران به سایت برترین وکیل مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا