گفت و گو

همه از بیمه وکالت سود می‌برند؛ مردم، وکلا و دادگستری

دکتر «لیلا رئیسی» اولین زن وکیلی است که در کسوت ریاست کانون وکلای دادگستری اصفهان درآمده است. انتشار مشروح جلسات و مصوبات هیأت مدیره کانون در کنار اجرای آزمایشی طرح بیمه وکالت دو نمونه برجسته از وقایع دوران ریاست او بوده است. در همین راستا درباره اجرای طرح بیمه وکالت با وی مصاحبه کوتاهی را ترتیب دادیم که در ادامه خواهید خواند.

چه انگیزه‌ای برای اجرای طرح بیمه وکالت داشتید که سبب شد اولین کانونی باشید که در این زمینه قدم بر می‌دارید؟

در واقع کسی که استارت این کار را زد آقای «علی غروی» از وکلای کانون اصفهان بود که حدود ۱۰ سال قبل این طرح را به صورت تئوریک مطرح کرد و با من نیز که نایب‌رئیس بودم هیأت‌مدیره وقت کانون بودم نیز درمیان گذاشت. هر چند در آن زمان شاید به نظر خیلی‌ها چنین طرحی امکان اجرا نداشت، من از این طرح استقبال کردم و گفتم ایده‌ی بسیار جالبی است و حتماً با یکی از شرکت‌های بیمه صحبت کنید و ایده خود را توضیح دهید. اگر شرکت بیمه‌ای حاضر به اجرایی کردن ایده شما باشد طبیعتاً کار بزرگی صورت خواهد گرفت. ایشان در طی این سال‌ها پیگیری کردند  و نهایتاً با یکی از شرکت‌های بیمه قراردادی بستند. هنگامی که بنده به عنوان رئیس هیأت‌مدیره انتخاب شدم طرح را پیش من آورند و دیدم که طرح خیلی پخته‌تر از قبل شده است. ما دیدیم اگر پشت این ایده، اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا باشد، این طرح جنبه کشوری پیدا کرده و برای همگان اطمینان خاطر بیشتری ایجاد می‌کند. نهایتاً ایشان با اسکودا تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کردند. در حقیقت اسکودا بر اساس این تفاهم‌نامه از این طرح اعلام پشتیبانی کرده و به کانون‌های دیگر توصیه می‌کند تا به این طرح جنبه عملی دهند. از سوی دیگر چون این طرح از اصفهان برخاسته بود و در اصفهان برای این طرح خیلی زحمت کشیده شده بود، قرار شد اجرای پایلوت (آزمایشی) این طرح اصفهان باشد. ما هم استقبال کردیم.

بیمه وکالت چه مزایایی برای قشر وکلا دارد؟

همچنان که می دانید در کشورهای اروپایی در حدود یک قرن است که بیمه وکالت وجود دارد اما در کشور ما کمتر به آن توجه شده است. من شخصاً اعتقاد بسیار زیادی به این مسئله دارم و فکر می کنم که بیمه وکالت حداقل دو ثمره خوب دارد؛ اولین آن برای مردم است. زیرا با کمک این بیمه مردم به خدمات مشاوره‌ای و وکیل دسترسی آسان‌تری می‌یابند. اگر چه به خاطر این که هنوز مردم از آن اطلاعی ندارند، به این زودی‌ها شاهد رونق گرفتن این بیمه نخواهیم بود، ولی قطعاً این طرح جایگاه خود را پیدار خواهد کرد و مردم نیز از این کار منتفع می شوند.

 دومین ثمره آن برای وکلا است؛ زیرا زمینه اشتغال برای وکلا ایجاد می کند. از آنجایی که وکلای جوان ما با مشکلات بیکاری و معیشتی مواجه‌اند، این طرح می‌تواند زمینه اشتغال آنان را فراهم کند.

اگر ممکن است کمی بیشتر درباره جزئیات طرح توضیح دهید؟

اطلاعات دقیق‌تر را باید از شرکت بیمه جویا بشوید اما اگر بخواهم در قالب مثال توضیح بدهم، اینگونه است که فرد یا شرکت یا خانواده‌ای که تصمیم می‌گیرند از بیمه وکالت استفاده کنند، با بیمه‌گر قرارداد می‌بندند که مثلاً صرفاً از خدمات مشاوره‌ای یک وکیل استفاده کنند. البته این‌ها سقفی دارد و وکیل، طبق قراردادی که با شرکت بیمه دارد، این خدمات را به آن فرد یا شرکت یا خانواده ارائه می‌کند. البته ممکن است همین فرد، شرکت یا خانواده بگوید می‌خواهم در کنار خودم وکیلی داشته باشم که اگر در سال یک یا دو پرونده نیز داشتم در این موارد نیز از خدمات این وکیل استفاده کنم. در این بیمه همچون بیمه‌های دیگر هم انواع پوشش هزینه‌هایی قضایی داریم و هم سقف‌های مالی متفاوت.

برای اجرای موفق این طرح چه مراحلی را پیش‌بینی کرده‌اید؟

ما در راستای اجرایی شدن طرح و کمک به کاربردی شدن هر چه زودتر آن، باید ۲ گام را برداریم؛ گام اول این است که طرح را به مردم معرفی کنیم تا منافع آن برای خودشان را بدانند. از آن طرف دادگستری را نیز باید با این قضیه آشنا کنیم و نشان دهیم که اگر این طرح اجرا شود، می‌تواند به شدت به مردم ودستگاه قضایی کمک کند. زیرا اگر مردم در این زمینه بیمه شوند، مخصوصاً در بحث های مشاوره‌ای شاید کارکرد پیشگیرانه‌ای که از وکلا انتظار می‌رود، محقق شود. این مسئله پیشگیری باعث می‌شود که ورودی پرونده‌ها به دادگستری نیز کم شود و درنهایت دادگستری نیز ذی‌نفع این طرح باشد.

در گام دوم، باید شرکت‌های بیمه‌گر را برای ورود به این حوزه ترغیب کنیم. در همین راستا غیر از یکی از شرکت‌های بیمه که ما قول داده‌ایم کاملاً آن‌ها را حمایت و کمک بکنیم، یک شرکت بیمه دیگر نیز اخیراً به کانون آمد و رایزنی‌هایی صورت گرفت. البته این طرح هیچگونه نفع مالی برای کانون ما ندارد اما همین که اعتقاد داریم که سود آن به مردم و وکلای ما می‌رسد برای ما کافی است.

 بعدها که این طرح اجرایی شود یکی از گام‌های بزرگ دیگری که در راستای اجرایی شدن طرح انجام خواهیم داد، تشویق خود وکلا برای پیوستن به این جریان است. البته شاید در بدو امر مزایای مالی‌ چندانی برای وکیل حاصل نشود ولی قطعاً‌ و به‌تدریج یک ثبات و امنیت شغلی برای او ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه این بیمه سطوح مختلفی دارد می‌تواند در آینده در سطوح مختلف مطرح شود و از آن جهت هم نگرانی وکلا را رفع کند.

به عنوان سؤال آخر با توجه به اینکه شما اولین رئیس زن کانون اصفهان هستید، مدیریت شما در این زمینه با مشکل روبرو نشده است؟ در این زمینه اگر برای زنان وکیل نکته‌ای دارید بفرمایید؟

اصولاً در جامعه ما توانمندی آقایان مفروض است ولی خانم‌ها باید توانمندی خود را اثبات کنند تا باور شوند. وکلای محترم کانون اصفهان به من خیلی لطف داشتند و بنده آرای بالایی را در انتخابات کسب کردم، در عین حال طبیعتاً مشکلات و اختلاف‌نظرهایی وجود داشته است. ولی خدا را شکر می‌کنم که اول با لطف خداوند و دوم با کمک همکاران و وکلا و اعضای محترم هیأت‌مدیره، با به کار گرفتن تمام تلاشمان سعی کرده‌ایم تعاملی در هیأت مدیره ایجاد شود و همه با خرد جمعی و همفکری کارهایمان را پیش ببریم. در این مدت سعی من بر این بوده که همه امور کانون را به هیأت‌مدیره ببرم تا به صورت جمعی درمورد آنها تصمیم بگیریم. در مواقعی بعضاً‌ همکاران می‌گویند شما خودتان می‌توانید در این زمینه تصمیم بگیرید اما من می‌گویم درست است که قانون این اجازه را به بنده داده ولی من ترجیح می‌دهم از خرد جمعی اعضای هیأت مدیره استفاده کنم تا تصمیم بهتری گرفته شود. به لطف خداوند تاکنون مشکلی نداشته‌ایم و می‌شود گفت که تقریباً به بیشتر برنامه‌هایی که قرار بوده عمل کنیم، عمل کرده‌ایم. اگرچه هنوز یک سال دیگر از دوره ما باقی مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا