اخبار صنفی

هر مجموعه‌ای بخواهد برای وکلا تبلیغ کند، مغایر مقررات عمل کرده است

وکلاپرس- رییس اداره حقوقی کانون وکلای مرکز در خصوص شکایت کانون وکلای مرکز از یکی از اپلیکیشن های معرفی وکیل، ضمن اظهار بی اطلاعی از جزئیات این شکایت تبلیغ برای وکلا را مغایر مقررات و نظامات دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از تسنیم، وکیل محمد شیوایی،‌ رییس اداره حقوقی کانون وکلای مرکز با بیان اینکه “فعالیت مجموعه‌هایی که وکلا در آن حضور ندارند، ممنوع است” اقدامات این اپ ها و سامانه های آنلاین در خصوص معرفی وکلا را دخالت در امر وکالت برشمرد.

بیشتر بخوانید: تخلفات انتظامی وکلای دادگستری و مجازات‌های قانونی آن‌ها

شکایت کانون وکلای مرکز از یک اپلیکیشن بخش خصوصی

وکیل محمد شیوایی، در ارتباط شکایت کانون وکلای مرکز از یک اپلیکیشن بخش خصوصی که فضایی برای ارتباط‌گیری موکل و وکیل فراهم کرده است و کامنت‌های مردمی به عنوان یک داور بی‌طرف برای انتخاب وکیل مناسب از سوی کاربران در نظر گرفته می‌شود، گفت: در جریان جزییات این شکایت نیستم؛ اما اگر این مجموعه و یا مجموعه دیگری بخواهد وکیل معرفی کند، می‌توان گفت که دخالت در امر وکالت کرده است، البته اگر در حد نظرسنجی عملکرد وکلا باشد، فعالیت آن بدون اشکال است.

بیشتر بخوانید: طرح ساماندهی موسسات حقوقی یا طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵۵ قانون وکالت

کانون وکلا از لحاظ قانونی امکان نظرسنجی و قیاس وکلا را ندارد

رییس اداره حقوقی کانون وکلای مرکز با  اشاره به وجود سامانه‌های آنلاین و اپلیکیشن‌های نظرسنجی عملکرد اجتماعی وکلا، اعلام کرد: کانون وکلا از لحاظ قانونی امکان این نظرسنجی را ندارد تا بر اساس آن بین وکلا قیاسی انجام دهد یا درباره عملکرد حرفه‌ای و رفتار اجتماعی آنان نظرسنجی کند.

تبلیغ برای وکلا ممنوع است

وکیل شیوایی خاطرنشان کرد: بر اساس مقررات کنونی، تبلیغ برای وکلا ممنوع است و هر مجموعه‌ای که بخواهد به نحوی دخالت در این امور و تبلیغ برای وکلا کند، مغایر مقررات و نظامات عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: رییس حفاظت دادگستری یزد خبر داد؛ محکومیت قطعی فردی غیروکیل که با پوشش موسسه حقوقی مرتکب جرم می‌شد

وی ادامه دارد: به هر حال مبادله‌ای بین این سامانه‌ها و اپلیکیشن‌ها با وکلایی که در آنها معرفی می‌شوند ایجاد می‌شود و این ارتباط به این معناست که مجموعه در حال معرفی وکیل است. در فضای خارج از اپلیکیشن و اینترنت، فعالیت آنها همانند مؤسساتی است که غیروکلا راه‌اندازی کردند تا وکیل تعیین و معرفی کنند.

پیگیری مقامات قضایی در فعالیت مجموعه‌هایی که وکلا در آن حضور ندارند

رییس اداره حقوقی کانون وکلای مرکز در پایان بیان داشت: دادستانی محترم تهران از بیش از یک سال قبل به طور جدی با این مؤسسات پیگیری و برخورد کرد. بنابراین این بحث کانون وکلا نیست و حتی مقامات محترم قضائی هم به این موضوع مهم رسیده‌اند که فعالیت مجموعه‌هایی که وکلا در آن حضور ندارند، ممنوع است.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا