ویژهیادداشت

خلأ جدی فعالیت رسانه‌ای در نهاد وکالت

هما داودی ؛ نایب رییس اسبق اسکودا

وکلاپرس ـ فعالیت ضعیف رسانه‌ای کانون های وکلای دادگستری از جمله انتقاداتی است که فعالین رسانه‌ای مکررا به مدیران نهاد وکالت یادآور می شوند. دکتر هما داودی که در یادداشت های خود این معضل را بارها یادآور شده است، این بار به بهانه سالگرد توقف انتشار روزنامه صوراسرافیل، نقدهایی را با عنوان «صور و خاموشی» مطرح کرده است که در ادامه می خوانید:

در آستانه ۱۵ اردیبهشت ماه ، دومین سال سکوت و خاموشی صور اسرافیل هستیم. روزنامه ای که در سُرنای شفافیت و آگاهی می دمید و زبانی گویا برای وکالت بود. یکصد و دوازده شماره با ما بود بی آنکه ادعا و مطالبه ای از جامعه وکالت داشته باشد.

 زمانی با دو نشریه بسیار خوب و فعّال می توانستیم صدای رسای وکالت را بشنویم. « صوراسرافیل » و « مدرسه حقوق ».
این دو در این سالها نقش مهمی در تولید ادبیات حرفه ای، دفاع از نهاد وکالت، پوشش اخبار صنفی و نشر ایده های روزآمد حقوقدانان و وکلا داشتند و رنج و زحمت بسیاری متحمل شدند.

این روزها «خلأ جدّی رسانه ای» به خوبی محسوس است. درجایی که با وجود هجمه های متعدد علیه نهاد وکالت مستقل، به شدت نیازمند کار رسانه ای به صورت حرفه ای و تخصصی هستیم، صوراسرافیل در سکوت فرو رفته است. اینکه چرا صوراسرافیل تعطیل شد، چرا ما فاقد یک رسانه تخصصی و حرفه ای هستیم و چرا کمیسیون انتشارات اتحادیه منحل شد در حالی که کمیسیون ورزش پابرجا ماند، مسائلی است که در جای خود باید مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:کانون وکلا به عنوان یک نهاد ملی باید سهمی از رسانه ملی داشته باشد.

بر کسی پوشیده نیست که امروز به یُمن توسعه فن آوری ارتباطات و شبکه های مجازی و اجتماعی، هر یک از ما می توانیم در انتشار و پراکندن اخبار، ایده ها و تئوری ها موثر باشیم. امّا فاصله زیادی بین «رسانا بودن» و کار «رسانه»ای وجود دارد.

با توجه به ظرفیت های نهاد وکالت و وجود همکاران علاقمند و باتجربه در این زمینه، بنظر می رسد خوب است کانون ها این امر را سامان دهند و یک رسانه واحد و تخصصی ایجاد نمایند و اتحادیه نیز بعنوان عضو نهاد بین المللی IBA، کمیسیون انتشارات را دوباره راه اندازی کرده و با انتشار یک نشریه دوزبانه نقش خود را در معرفی جامعه وکالت، مشکلات و چالش های آن ایفا نماید و صدای رسای وکالت باشد.

در دومین سالگرد سکوت صوراسرافیل، به نوبه خود از زحمات سردبیر خوش ذوق و غیروکیل نشریه صوراسرافیل، خانم ندا فرامرزیان سپاسگزاری می نمایم.

منبع: کانال تلگرامی رشحات قلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا