یادداشت

نگاهی به ضرورت و چگونگی فعالیت صنفی کارآموزان وکالت در کانون های وکلا

وکلاپرس-رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای اصفهان در یادداشتی به بیان ضرورت و چگونگی فعالیت صنفی کارآموزان وکالت در کانون های وکلا پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان، دکتر حسین ادیب، رئیس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری اصفهان، در این یادداشت ضمن تاکید بر نقش و اهمیت کارآموزان در حفظ ارزش های کانون های وکلا، فعالیت های صنفی کارآموزان را  در حرفه ای شدن در امر وکالت موثر دانسته است.

بیشتر بخوانید:

متن یادداشت دکتر ادیب به شرح زیر است:

همانطور که کانون وکلا به عنوان یک نهاد مدنی نمی تواند نسبت به مسائل و حوادث جامعه بی‌توجه باشد، وکیل دادگستری و کارآموز وکالت نیز نبایستی و نمی تواند نسبت به مسائل مربوط به صنف خود بی تفاوتی را برگزیند.

وکلای دادگستری و کارآموزان وکالت به لحاظ ضرورت حفظ کیان و حمایت از ارزش های دیرینه کانون بایستی نقش فعال‌تری در حفظ آرمان‌های صنفی ایفاء کرده و با تعامل و ارتباط صحیح با مردم و دستگاه قضائی عدالت محوری، اخلاق محوری و پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و تعهد محوری وکلا را به عنوان چهره اصلی آنان معرفی نمایند.

چنانچه می دانیم نهادهای مدنی، اعضای خود را از منزلت یا پایگاه اجتماعی خاص برخوردار می سازند؛ بدین معنا که مردم یک جامعه، راجع به منزلت اجتماعی و صنفی افرادی که در نهاد های حقوقی یا سازمان ها عضویت دارند باورها و پیش‌فرض‌هایی قائل می شوند و منزلت نهاد یا سازمان یا صنف مربوط به اعضای وابسته به آن تعمیم داده می شود.

باورها و پیش‌فرض‌های مردم از منزلت اجتماعی و صنفی افرادی که در یک نهاد مدنی عضویت دارند به واسطه رفتار، تصمیمات و اقدامات و برنامه‌ریزی‌های آن نهاد شکل می گیرد. لذا با توجه به ضرورت تصمیم گیری و برنامه ریزی نهاد وکالت بایستی گفت گردش نخبگان نیز از وظایف نهادهای مدنی است.

گردش نخبگان فقط در احزاب دیده نمی‌شود؛ بلکه نهادهای مدنی حقوقی، اجتماعی و فرهنگی نیز می توانند افراد جدید را معرفی کنند.

نهادهای مدنی برای اینکه توانمند شوند بایستی گردش نخبگان را از وظایف خود بدانند و نخبگان و فرهیختگان را در بدنه اصلی خود قراردهند و شکی نیست که با برنامه ریزی و زمینه‌سازی نهاد وکالت بسیاری از وکلای جوان و کارآموزان وکالت می توانند در این دسته قرار گیرند.

به واقع ارتباط افراد با نهاد صنفی موجب انتقال میراث های اجتماعی از نسلی به نسل دیگر می شود و به این وسیله نسل ها و نهادها تحول می یابند. با این توضیحات مشخص است فعال صنفی کسی است که بتواند در معادلات صنفی اثرگذار باشد.

حساسیت کارآموزان وکالت نسبت به مسائل صنفی خودشان مقدمه تشخیص ضرورت تسلط بر مسائل صنفی و حضور فیزیکی در بدنه کانون وکلا خواهد بود.

این حساسیت در ابتدای امر از ایفای نقش در چگونگی فعالیت در جلسات کارآموزی و نحوه ارتباط با اعضای کمیسیون و کمک اجرایی به کمیسیون در اجرای برنامه ها و کارگاه های آموزشی و جلسات سخنرانی و دادگاه های مجازی و حتی جریان سازی و نحوه ارائه برنامه های آموزشی، استفاده بهینه از فضای مجازی جهت آشنایی با رویه قضایی و برنامه‌ریزی جهت بررسی و نقد آرای صادره از محاکم حقوقی، کیفری و خانواده و سایر مراجع قضایی و تحلیل آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری و نیز عضویت در تشکل های صنفی از جمله مصادیق بروز حساسیت کارآموزان نسبت به مسائل صنفی خودشان خواهد بود.

مسلماً اظهارنظرهای خلق الساعه و مداوم در فضای مجازی را نمی توان فعالیت صنفی دانست.

در واقع در یک فعالیت صنفی کارآموز با برنامه ریزی و استفاده از تجارب پیشکسوتان به بهبود کیفیت و بالا بردن سطح کیفی آموزش و فعالیت کاربردی و اقدامات علمی جهت حرفه ای شدن در امر وکالت کمک می کند.

تدابیری که با اخذ اطلاعات از منابع مستقیم و ارتباط با سایر فعالان صنفی و شرکت در همایش ها و نشست ها با موضوعات صنفی با تقویت شناخت و آشنایی خود از مسائل صنفی و رویه های قضایی زمینه برخورد و مقابله با تخلفات انتظامی را فراهم ساخته و با تسلط بر مسائل صنفی و قضایی افزایش ارتباط با فعالان صنفی و حتی عضویت در تشکل های صنفی از ابتدا خود را به عنوان یک فعال صنفی جهت دخالت در تصمیمات اساسی مربوط به اداره کانون آماده می کند.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا