رای

نمونه رأی کیفری قاضی برای شکارچی دو آهوی نر و ماده

وکلاپرس- بر اساس رأی دادگاه عامل شکار دو آهوی نر و ماده در جغتای دستگیر و علاوه بر پانزده ماه حبس، جریمه نقدی و ۳۰۰ ساعت خدمات عمومی رایگان، به مصادره اسلحه و موتورسیکلت نیز محکوم شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از صفحه اینستاگرام دیده بان محیط زیست ایران، بر اساس رأی یک قاضی در جغتای، عامل شکار دو آهوی نر و ماده در جغتای دستگیر و علاوه بر پانزده ماه حبس و جریمه نقدی به مصادره اسلحه و موتور سیکلت محکوم شد.

بیشتر بخوانید: نمونه رأی نقض حکم دادگاه به علت عدم دعوت و احضار وکیل مدافع به جلسه دادرسی

برای مشاهده متن رأی به انتهای خبر مراجعه کنید.

دیده بان محیط زیست ایران اعلام کرد:

روز جمعه ۱۴۰۰/۶/۱۹ به‌دنبال دریافت گزارشی مبنی بر ورود یک موتورسیکلت مشکوک به زیستگاه آهو در عرصه‌ های طبیعی جغتای، محیط‌ بانان شهرستان عازم منطقه شده و به جست‌ و جو پرداختند.

با توجه به تاریک شدن هوا محیط‌ بانان موفق به مشاهده شکارچی در منطقه نشدند اما با اطلاعات واصله هویت شکارچی و محل سکونت وی را شناسایی نمودند.

نیروهای محیط زیست همان شب پس از اخذ نیابت قضایی به‌ همراه مامورین پلیس اطلاعات عازم روستای مربوطه شده و شبانه وارد منزل فرد مظنون شدند.

در بازرسی از این مکان لاشه یک ماده آهوی تازه شکار شده کشف و در بازرسی از یخچال خانه نیز حدود ۸/۵ کیلوگرم گوشت یخ‌ زده آهو که حدودا یک‌ ماه قبل شکار شده بود کشف گردید.

دقایقی پیش از ورود مامورین به خانه، شکارچی متخلف خانه را ترک نموده بود بنابراین مامورین نتوانستند متهم را دستگیر کنند.

نیروهای محیط زیست و مامورین پلیس پس از سه‌ شبانه‌ روز جست‌ و جو، مخفی گاه متهم در روستای دیگری را شناسایی نموده و پس از کمین در محل، شبانه وی را در حال خروج از این مکان دستگیر نمودند. در بازرسی از این مخفیگاه نیز یک قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز (قاچاق) کشف و ضبط گردید.

متهم پس از تشکیل پرونده، جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

متهم در مراحل بازپرسی ضمن انکار جرم، اظهار داشت که لاشه آهو و اسلحه را در بیابان پیدا کرده است.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری شهرستان جغتای، دادگاه با استناد به گزارش ضابطین قضایی، صورت جلسه کشف آثار جرم و دفاعیات بلاوجه متهم، بزهکاری وی را محرز و مسلم دانسته و متهم را به مجازات‌ های زیر محکوم نمود:

۱) تحمل سه‌ ماه حبس و مصادره اسلحه کشف شده به‌نفع دولت به‌ جرم حمل سلاح غیرمجاز

۲) تحمل یک‌ سال حبس و مصادره موتورسیکلت کشف شده به‌ نفع دولت به‌ جرم شکار غیرمجاز دو آهو

۳) انجام ۳۰۰ ساعت خدمات عمومی رایگان (جمع‌ آوری زباله و …) طبق نظر اداره محیط زیست

بر اساس آخرین نرخ بهای جانوران وحشی به‌ لحاظ مطالبه ضرر و زیان وارده به محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از بابت صید و شکار غیرمجاز هر یک آهو معادل ۲۵ میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین بر اساس تبصره ۵ مصوبه مذکور: در صورتیکه گونه شکار شده ماده باشد مبلغ ضرر و زیان به سه‌ برابر افزایش می‌ یابد.

بنابراین متهمین می‌ بایست مبلغ یکصد میلیون تومان بایت شکار یک آهوی نر و یک ماده به حساب دولت واریز نمایند.

متن رأی دادگاه در ادامه آمده است.

پرونده کلاسه …… شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری و شهرستان جغتای تصمیم نهایی شماره …..

شاکی: اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی به نشانی استان خراسان رضوی – شهرستان مشهد – شهر مشهد – بلوار وکیل آباد – حدفاصل وکیل آباد ۳۹ و ۴۱ با نمایندگی آقای مدسر تیموری، فرزند محمداعظم

متهم: اقای ….فرزند ….به نشانی استان خراسان رضوی – شهرستان جغتای – بخش هلالی شهرستان جغتای

اتهام ها: ۱) حمل/ نگهداری/ سلاح شکاری بدون مجوز ۲) شکار غیر مجاز در اشوی نر و ماده

رأی دادگاه

در خصوص اتهام اقای …. و فرزند….. متولد….. با کد ملی ….. دایر بر حمل و نگهداری غیر مجاز یک قبضه سلاح شکاری – شکار غیر مجاز دو رأس آهوی نر و ماده موضوع گزارش اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جغتای،

دادگاه با توجه به گزارش واصله و کشف لاشه شکار آهوی ماده از آشپزخانه منزل و گوشت شکار آهوی نر ۸.۵ کیلو از یخچال منزل متهم و کشف اسلحه شکاری غیر مجاز از متهم و دفاعیات بلاوجه و داستان گونه وی در خصوص پیدا نمودن اسلحه و شکارها که همگی در بیابان به صورت اتفاقی پیدا نشده است

و با عنایت به اظهارات وی در خصوص آهوی ماده بیان داشته تیر خورده بود سرش را بریدم به نوعی اذعان بر اتهام انتسابی می باشد و گزارش جامع محیط زیست از اقدامات سابق متهم هر چند منجر به تشکیل پرونده نشده است و از وی تعهد اخذ شده است اتهامات وی را محرز دانسته

و به استناد بند الف ماده ۶-۱۸ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز بند الف ماده ۱۲-۱۴ قانون شکار و صید در خصوص اتهام ردیف اول به تحمل نود و یک روز حبس و ضبط اسلحه شکاری به نفع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

و در خصوص اتهام دوم با توجه لزوم حراست و حفاظت از حیات وحش کشور که در سال جاری حتی اجازه شکار به افراد دارای پروانه شکار نیز به لحاظ تهدیدات موجود داده نشده است شکار دو راس آهوی نر و ماده آثار جبران ناپذیری در این زمینه از لحاظ تکثر نسل آهوان در منطقه به دنبال دارد و با در نظر گرفتن تبعات نامناسب حبس وی را به تحمل یک سال حبس و ضبط موتور سیکلت مکشوفه از وی که وسیله شکار جابجایی لاشه ها به شمار می آید محکوم می نماید که به استناد ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در مرحله اجرای احکام باید مجازات اشد مورد اجرا قرار گیرد.

ضمنا به تجویز حاصله از بند د ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی وی را در طول مدت یک سال به انجام ۳۰۰ ساعت خدمات عمومی رایگان بنا به درخواست کتبی اداره محیط زیست ملزم تا متهم ملزم به حفاظت از محیط زیست در مناطق اعلامی توسط اداره حفاظت محیط زیست از طریق جمع آوری زباله و سایر امور محوله می گردد.

شایان ذکر است در الزام با انجام خدمات عمومی موضوع این ماده رضایت محکوم علیه بر خلاف ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی شرط نمی باشد. ضمنا متذکر می شود در صورت عدم انجام مجازات تکمیلی دادگاه می تواند مبادرت به تعیین حبس درجه ۷ یا ۸ نماید.

در خصوص دادخواست ضرر و زیان ناشی از جرم که در دادسرا ارائه شده و باید به دادگاه ارائه شده اقدام مناسب حقوقی انجام نگرفته و این دادگاه با تکلیفی مواجه نمی باشد. رأی صادره حضوری و ظرف بیست روز پس از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان خراسان رضوی می باشد.

دادرس شعبه ۱۰۱ کیفری شهرستان جغتای

منبع: صفحه اینستاگرام دیده بان محیط زیست ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا