اخبارویژه

نقطه عطفی در روابط بین کانون‌های وکلا و قوه قضاییه به وجود می‌آید

وکلاپرس ـ رییس کانون وکلای مرکز با اشاره به دیدار برخی مدیران نهاد وکالت با رییس قوه قضاییه گفت: نقطه عطفی در روابط بین کانون‌های وکلا و قوه قضاییه به وجود می‌آید.

به گزارش وکلاپرس، دکتر جلیل مالکی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان نسبت به نتایج این دیدار ابراز خوشبینی کرد و آن را نقطه عطفی در روابط بین کانون‌های وکلا و قوه قضاییه دانست.

نسخه نهایی آیین نامه لایحه استقلال باید از نهاد وکالت خارج شود

جلیل مالکی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به جلسه روز سه شنبه برخی مدیران نهاد وکالت با رییس قوه قضاییه اظهار کرد: اگرچه این جلسه با تأخیر برگزار شد، اما بصورت مفصل بود و در این جلسه مدیران نهاد وکالت به صورت شفاف و صریح تمام مطالبات خود را اعلام کردند این مطالبات در راستای حقوق مردم  است.

وی با بیان اینکه یکی از موارد مطرح شده با رئیس دستگاه قضا درباره اصلاح لایحه استقلال بود گفت: تدوین و اصلاح لایحه باید استمرار یابد و به نحوی باشد که آنچه به صورت نهایی از کانون‌های وکلای دادگستری خارج می‌شود مبتنی بر اراده عمومی نهاد وکالت باشد و زمانی که  به تصویب رسید دیگر  تغییری در آن ایجاد نشود و اگر قرار بود تغییری هم  در آن ایجاد شود حتما به نهاد وکالت بازگردد یعنی نسخه نهایی که به امضا می ‌رسد و تصویب می‌شود همانی باشد که از نهاد وکالت خارج شده است.

بیشتر بخوانید: کانون وکلا و اسکودا ایرادات بر پیش نویس آیین نامه را منتشر کنند

مالکی با بیان اینکه رئیس قوه‌قضاییه هم  دیدگاهش  این بود که در چهارچوب قانون این موضوع را می‌پذیرد گفت:  البته قانون هم همین موضوع را مطرح کرده و در لایحه استقلال آمده که تنظیم آیین‌نامه از صفر تا صد بر عهده نهاد وکالت است و تصویب آن با مرجع تصویب کننده است؛ رئیس قوه قضاییه تاکید داشت تا ما این کار را در چارچوب قانون انجام دهیم و ما هم همین کار را انجام می‌دهیم.

اگر موسسات توسط افرادی غیر از وکیل اداره شوند مفسد انگیز خواهند بود

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به بحث بعدی که در جلسه مطرح شد اظهار کرد: نکاتی در رابطه با موسسات حقوقی مطرح شد ما دغدغه این را داشتیم تا اجازه داده نشود موسسات توسط اشخاص غیر وکیل تاسیس شوند و رییس قوه قضاییه هم به این موضوع تاکید کرد؛ زیرا اگر موسسات توسط افرادی غیر از وکیل اداره شوند مفسد انگیز خواهند بود.

بیشتر بخوانید: سند تحول قضایی منتشر شد

مشکل نظارت بر وکلا را می توان با مذاکره بیشتر حل کرد

مالکی با بیان اینکه بحث اداره نظارت و رفتار وکلا که در قوه قضاییه تشکیل شده است یکی دیگر از موارد مورد تاکید ما بود گفت:  مراتب مخالفت خود را با این موضوع مطرح کردیم و گفتیم تشکیل اداره نظارت مطابق با لایحه استقلال وکالت نیست و بر اساس این لایحه خود نظارتی در درون نهاد وکالت به حدی است و تقویت شده که نیاز به تشکیل اداره نظارت در خارج از نهاد‌های دیگر نیست.

 وی ادامه داد: نظارت بیرون از قوه قضائیه منجر به این می‌شود که شبهه ‌هایی ایجاد شود و دخالت در امر وکالت بروز پیدا کند که این شبهات به مصلحت قوه قضائیه نیست و البته حجت الاسلام رییسی اعتقاد داشت که خود نظارتی باید تقویت شود و  من فکر می‌کنم که این موضوع با گفتگو و مذاکره بیشتر قابل برطرف شدن است.

دیدار سه شنبه نقطه عطفی در روابط بین کانون‌ های وکلا و قوه قضاییه به وجود می آورد

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه درباره موارد متعددی صحبت کردیم گفت: در جلسه روز سه شنبه درباره طرح‌ هایی در مجلس وجود دارد و تبعاتی که ممکن است تصویب آن‌ها در قوه قضائیه داشته باشد، گفتگو‌های انجام دادیم. همچنین درباره سند تحول و نقاط قوتی که در آن وجود دارد صحبت کردیم؛ زیرا به اعتقاد ما این سند می‌تواند فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب را پر کند.

بیشتر بخوانید: جزئیات دیدار مدیران نهاد وکالت با رییس قوه قضاییه

وی افزود: البته انتقاد‌هایی هم به این سند وارد بود و قرار شد تا کانون‌ های وکلای دادگستری دیدگاه خود را برای اصلاح و ارتقای سند همانطور که در خود سند هم پیش‌بینی شده اعلام کنند و موارد مد نظر ما اصلاح شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: اگر بخواهم به صورت کلی درباره دیدار سه شنبه صحبت کنم بر اساس گفتگوی مفصلی که  با یکدیگر داشتیم نقطه عطفی در روابط بین کانون ‌های وکلای دادگستری و قوه قضاییه به وجود می‌آید و حل مشکلات قضایی در دادگستری‌ ها که یک بال آن را نهاد وکالت تشکیل می‌دهد، اهمیت خوبی خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا