اخبارویژه

جزئیات دیدار مدیران نهاد وکالت با رییس قوه قضاییه

رییس و نایب رییس اسکودا و روسای پنج کانون وکلای دادگستری در این دیدار حضور داشتند

وکلاپرس- رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان درخصوص جزئیات دیدار مدیران نهاد وکالت با رییس قوه قضاییه گفت: در این دیدار سند تحول قضایی و آیین نامه پیشنهادی اسکودا مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش وکلاپرس، دکتر سید یزدالله طاهری نسب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس درخصوص جزئیات دیدار مدیران نهاد وکالت با رییس قوه قضاییه که امروز سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ برگزار شد با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی رسمی از سوی کانون های وکلا به تشریح برخی موضوعات مورد بحث در این دیدار پرداخت.

جزئیات دیدار مدیران نهاد وکالت با رییس قوه قضاییه

وی با اشاره به این که تدارک این جلسه توسط اسکودا و دکتر جعفر کوشا دیده شده بود افزود: جلسه با حضور آیت الله رییسی، رییس قوه قضاییه و اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه، دکتر جعفر کوشا رییس اسکودا، دکتر ابراهیم کیانی نایب رییس اسکودا و ۵ نفر از روسای کانون ها شامل دکتر جلیل مالکی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، دکتر علی خواجویی راد رییس کانون وکلای دادگستری کرمان، دکتر حسین عبدالله پور اقدم شربیانی رییس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی، دکتر مجتبی زاهدیان رییس کانون وکلای دادگستری خراسان و آقای رضا سلیمانی رییس کانون وکلای دادگستری گلستان برگزار شد.

رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان در پاسخ به موضوعات طرح شده در این دیدار با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی رسمی از سوی کانون های وکلا انجام خواهد شد گفت: در این جلسه مسائل مختلفی از طرف همکاران مطرح شد؛ درخصوص سند تحول قضایی، انتقادات و ایرادهایی از سمت کانون های وکلا طرح شد، به نقاط قوت سند تحول قضایی و سند امنیت قضایی پرداخته شد.

وی ادامه داد: در وقتی که به من اختصاص داشت به مسائل مربوط به بیکاری وکلا و افزایش بی رویه و سرسام آور جمعیت وکلا اشاره کردم. در جلسه خاطر نشان کردم که افزایش وکلا منجر به بیکاری وکلا و به تبع آن سبب طرح دعواهای صوری و تنزل شاخصه های فعالیت های حرفه ای وکلا دعوا تراشی و تزریق فساد در عدلیه خواهد شد. هم چنین به موضوع موازی کاری در نهاد وکالت پرداختم و گفتم که باید با موازی کاری برخورد شود؛ وجود دو نهاد متولی وکالت را مورد نقد قرار دادم.

بیشتر بخوانید:

این وکیل دادگستری گفت: سایر همکاران هم مطالب بسیار خوبی را مطرح کردند. علاوه بر این در این دیدار به آیین نامه پیشنهادی کانون های وکلا پرداخته شد. آقای سلیمانی در این خصوص حق مطلب را ادا کرد و نواقص موجود مربوط به آن را بیان کرد.

طاهری نسب با اشاره به اینکه رییس قوه قضاییه با سعه صدر طی ۲ ساعت به صحبت ها گوش کرد و پاسخ داد، اظهار کرد: وی انتقال نقطه نظرات کانون های وکلا به قوه قضاییه را مفید دانست و گفت که از دیدگاه ها و انتقادات کانون های وکلای دادگستری استقبال می کند. علاوه بر این تاکید کرد که اگر در سند تحول قضایی و سند امنیت قضایی مورد خلاف قانونی مشاهده کردیم حتما آن را اعلام کنیم.

وی ادامه داد: تاکید وی بر اصل حاکمیت قانون و تقید به قانون مداری بود؛ بدین معنا که تلاش می شود در قوه قضاییه همه امور بر مدار قانون باشد. رییس قوه همچنین بر تعبیر و تفسیر استقلال وکیل در قالب قوانین تاکید کرد.

فعلا برداشتن ظرفیت پذیرش وکیل و درج نصاب علمی فراهم نیست

رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان ضمن اشاره به بررسی سند تحول قضایی در این دیدار افزود: آیت الله رییسی به شرح سند تحول قضایی و اصل لزوم ارتباط کانون های وکلا با قوه پرداخت. وی با اشاره به برداشتن ظرفیت پذیرش وکیل و درج نصاب علمی که در سند تحول قضایی پیش بینی شده است گفت: ما هم می دانیم که در حال حاضر بستر قانونی این موضوع فراهم نیست و بایستی ساختار حقوقی لازم برای این موارد ایجاد شود. لذا بایستی پیش شرط آن یعنی تصویب قانون فراهم شود.

منظور ما از موسسه حقوقی مذکور، موسسات حقوقی هستند که وکلا تشکیل بدهند

طاهری نسب ادامه داد: رییس قوه قضاییه درخصوص موسسات حقوقی هم که در سند تحول قضایی به آن اشاره شده است صریحا گفت که برای وکلا سوء تفاهم ایجاد شده است که هر موسسه حقوقی بتواند وکالت کند. نظر ما اصلا این نبوده است که موسسه حقوقی بتواند وکالت کند بلکه منظور ما از موسسه حقوقی مذکور، موسسات حقوقی هستند که وکلا تشکیل بدهند. لذا موسساتی که توسط وکلا اداره نمی شوند مورد قبول نیستند.

نظر مثبت رییس قوه قضاییه نسبت به پیش نویس پیشنهادی اسکودا

عضو کارگروه تدوین پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال گفت: رییس قوه نسبت آیین نامه پیشنهادی اسکودا نیز نظر مثبتی داشت و آن را کار خوبی دانست و گفت تاکیدش همواره بر نگارش متن توسط خود وکلا بوده است. تاکید وی بر استفاده از ظرفیت های قانونی و تعامل و هم فکری با قوه بود.

بیشتر بخوانید:

گفتنی است موضوع دیدار روسای کانون های دادگستری با رییس قوه قضاییه از چندی پیش مطرح بود و درخواست هایی نیز در این رابطه صورت گرفته بود. رییس کانون وکلای مرکز در نشست خبری خود گفته بود که ۴ ماه است که می‌ خواهیم یک جلسه حضوری با آیت ‌الله رئیسی داشته باشیم، ایشان هم موافقت کردند، اما یک حلقه خاص اجازه نمی ‌دهد که صدای دیگران به گوش رییس قوه برسد. بعدتر رییس کانون وکلای کرمان نیز در پست اینستاگرامی خود خطاب به رییس قوه قضاییه خواستار دیدار آیت الله رییسی با اعضای هیأت مدیره کانون های وکلای دادگستری در جریان سفرهای استانی وی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا