ویژهیادداشت

کانون وکلا و اسکودا ایرادات بر پیش نویس آیین نامه را منتشر کنند

به قلم وکیل وکیل حسن رستگار

وکلاپرس- وکیل پیشکسوت حسن رستگار در واکنش به انتشار متن پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال گفت: سیاست قوه قضاییه هر چه هست بماند، اما اتحادیه و کانون ها چرا بایستی از این مخفی کاری تبعیت نمایند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از تنویر، وکیل حسن رستگار در یادداشتی به نقد رویه محرمانگی متن پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری پرداخت و خواستار آن شد تا مدیران نهاد وکالت ایرادات قوه قضاییه بر این سند را منتشر کنند.

در ادامه متن یادداشت وی را با عنوان«کلاف سر در گم» خواهید خواند:

کلاف سر در گم

ترسم که روز حشر عنان در عنان رود        تسبیح شیخ و خرقه رند شرابخوار

چندین سال است موضوع اصلاح آیین نامه لایحه استقلال به صور مختلف مورد بحث و گفتکو و نقد است که اشکالی هم ندارد فارغ از نظر دوگانه در تدوین یا عدم تدوین این آیین نامه از طرف کانون وکلا که  استدلال های طرفین قابل تامل می باشد آنچه امروز جامعه وکالت را دچار نگرانی و سردرگمی کرده عملکرد دستگاه قضائی مملکت و اتحادیه و کانونها ی وکلای است.

ابتدا آیین نامه تنظیمی از طرف قوه قضاییه با مهر محرمانه یا کاملا محرمانه به اتحادیه و کانون وکلا فرستاده شد اما این آتش زیر خاکستر نماند .

آیین نامه بر ملا مخالفت وکلا و جامعه حقوق دان به سمع و نظر متصدیان قضائی رسید.

کار در روندی دیگر برای تنظیم آیین نامه از طرف اتحادیه و کانون های وکلا افتاد با تشکیل جلساتی در اتحادیه و تعیین کارگروه  آیین نامه ای تنظیم که تصور می کنم آقای دکتر مالکی با تصمیم شخصی این آیین نامه را برای روسای شعب دادگاه های انتظامی ارسال و خواستار اظهار نظر گردیدند.

شاید به مصلحت بود در همان موقع تصمیم می گرفتند که آیین نامه تنظیمی را در معرض مشاهده جامعه وکالت قرار دهند.

روسای شعب و کسانی که مطلع بودند بعضا نظریات خود را ارسال داشتند و مواردی مورد نظر و تایید قرار گرفت و در تنظیم بعدی لحاظ شد.

اما این آیین نامه بعدی که ارسال آن به قوه قضاییه به اطلاع وکلا رسید، وکلا از متن و محتوای آن بی اطلاع ماندند.

قیامت گرچه دیر آید بیاید

هر چند به مناسبتی لزوم انتشار آن را یادآوری کردم اما در آن موقع موثر واقع نشد این مطلب که وکلا اتحادیه و کانونی دارند که نماینده آنها و با تعیین کارگروه وظیقه محوله را در محدوده مصلحت وکلا انجام می دهند و انتشار آیین نامه با تضارب افکار و اظهار نظر از زاویه دیدگاه های مختلف ممکن است به جهاتی به مصلحت نباشد، استدلالی است که اغلب دست اندرکاران آنهم در مسیر مصلحت وکلا عنوان می نمایند که فعلاٌ از آن می گذرم و فقط به این بسنده می کنم که آقیامت گر چه دیر آید بیاید» کما اینکه اتحادیه مجبور شد بعداٌ آن را منتشر کند.

بیشتر بخوانید:

من از بیگانگان هرگز ننالم

اما نکته اصلی سخن اینجانب این است که مجدداٌ معاونت محترم قوه قضاییه راه پیش رفته بی نتیجه قبلی را دگر باره تکرار و موارد اصلاحی مورد نظر را با مهر محرمانه به اتحادیه یا کانون فرستادند.
اعتقاد ندارم که معاونت محترم قوه قضاییه دستوری بدون تدبیر بدهند اما نمی توانم سر کلاف را پیدا کنم که فلسفه این تدبیر چه می باشد؟
آیا قوه قضاییه نگران آن است که اصلاحات پیشنهادی مجدداٌ مورد اعتراض وکلا قرار گیرد و اتحادیه و کانون ها را برای تصمیم گیری بعدی با مشکل روبرو نماید که به هرحال آفتاب زیر ابر باقی نمی ماند.
نمایندگان جامعه وکالت نه می خواهند و نه می توانند خلاف مصالح روشن وکلا اخذ تصمیم نمایند.
فرض دیگر شرائطی است که امروز پیش آمده و وکلا از عدم انتشار آنچه ارسال شده ناراضی و موجب اعتراض آنها را فراهم کرده است. کما اینکه اکنون چنین شده است و وکلا از ایرادهای شصت و نه گانه قوه قضاییه که ممکن است بعضاٌ نیز وارد باشد بی اطلاع می باشند.

 من از بیگانگان هرگز ننالم                             که با من هر چه کرد آن آشنا کرد.

بیشتر بخوانید: مجوز بازرسی دفتر وکلا براساس کدام قانون داده شده است؟

کانون وکلا و اسکودا ایرادات بر پیش نویس آیین نامه را منتشر کنند

 

سیاست قوه قضاییه هر چه هست بماند اما اتحادیه و کانون ها چرا بایستی از این مخفی کاری تبعیت نمایند؟

اگر خود در تنظیم آیین نامه ریگی به کفش دارند که با ایراد های انجام شده قابل دفاع نیست. فضیلت در قبول اشتباه است.

اگر نگرانند با انتشار موارد مورد نظر ارسالی مجبور باشند اموری را که به مصلحت جامعه وکلا نیست، ملحوظ دارند وکلا را در کار انجام شده قرار دهند که فرض آن هم بعید است.

تصمیمی در هیأت مدیره[کانون وکلای مرکز] گرفته شده که کارگروهی مشخص و یکدست موضوع را بررسی و به اطلاع هیأت مدیره برساند.

چرا گره و قفلی که قوه محترم قضاییه بهر دلیل بر این در زده است باز نمی کنید؟ آیا صلابت این مهر محرمانه به حدی است که شما را محصور و محسور کرده و از انجام حداقل وظیفه باز داشته است.

سرانجام اتحادیه مجبور شد دیر هنگام آیین نامه تنظیمی را به اطلاع وکلا برساند که مورد ایراد است. اینک نیز موارد ایراد قوه محترم قضاییه خاصه تصمیماتی که در این کارگروه منتخب کانون مرکز اتخاذ می نمایند و فرصتی برای آزمایش و شناخت جامعه وکالت از منتخبین خود است به اطلاع وکلا برسانند و بار را سبک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا