نقدعلی دربار کم سوادی وکلایی که براساس قانون تسهیل جذب خواهند شد: در روحانیت هم افراد ضعیف ممکن است داشته باشیم؛ مردم سراغ افراد توانمند می‌روند

وکلاپرس- محمدتقی نقدعلی در واکنش به ابراز نگرانی مسئولین نهاد وکالت نسبت به سطح سواد وکلایی که پس از استفساریه مجلس وارد حرفه وکالت خواهند شد گفت: ان شاءالله در کارآموزی سوادشان زیادتر می‌شود.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا محمدتقی نقدعلی نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به ایراد کم‌سوادی وکلای دادگستری جدید به علت استفساریه قانون تسهیل، از عمومیت داشتن این عارضه در سایر حرف و مشاغل گفت و بیان داشت: مردم همیشه طبق رویه عقلایی به سراغ افراد توانمند می‌روند.

بیشتر بخوانید:

در مشاغل مختلف از جمله پزشکی و مهندسی نیز افراد قوی و ضعیف داریم

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: به فرض درست بودن این پیش فرض که افراد پذیرفته شده در آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه پس از استفساریه مجلس از سطح سواد بالایی برخوردار نیستند، باید یادآور شد که در سطح جامعه و مشاغل مختلف از جمله پزشکی و مهندسی نیز افراد قوی و ضعیف داریم اما مردم همیشه طبق رویه عقلایی به سراغ افراد توانمند می‌روند.

محمدتقی نقدعلی با اشاره به اظهار نگرانی برخی نسبت به سطح سواد وکلایی که پس از استفساریه مجلس درباره آزمون وکالت مرکز وکلای قوه قضائیه، پذیرفته شدند، با بیان اینکه «ان شاءالله در کارآموزی سوادشان زیادتر می‌شود»، اظهار کرد: آزمون به تنهایی ملاک ورود به عرصه وکالت و صدور پروانه وکالت نیست بلکه پس از آزمون، پذیرفته شدگان باید دوره کارآموزی وکالت را طی کنند.

کارآموزان اگر قوه علمی خود را بالا نبرند، قطعاً در بازار کار جایی نخواهند داشت

وی گفت: در مدت دو سال کارآموزی، کارآموزان می‌دانند اگر قوه علمی خود را بالا نبرند، قطعاً در بازار کار جایی در میان مردم نخواهند داشت. بخشی از پذیرفته شدگان که ممکن است از سطح سواد خیلی بالایی نیز برخوردار نباشند، در این دو سال تجربیاتی کسب می‌کنند؛ چراکه «التجربه فوق العلم» یعنی تجربه بالاتر از علم است.

بیشتر بخوانید:

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه کسانی که حتی ۹۰ درصد نمره قبولی را اخذ کنند، از نظر اجرایی قطعاً توانمند نیستند، افزود: به فرض درست بودن این پیش فرض که افراد پذیرفته شده پس از استفساریه مجلس از سطح سواد بالایی برخوردار نیستند، باید یادآور شد که در سطح جامعه و مشاغل مختلف از جمله پزشکی و مهندسی نیز افراد قوی و ضعیف داریم؛ حتی این مساله ممکن است در عالم روحانیت نیز وجود داشته باشد.

ما قیم مردم نیستیم بلکه تسهیل‌گریم!

نقدعلی تاکید کرد: این مردم هستند که برای نیازهای خود همیشه طبق رویه عقلایی به سراغ افراد توانمند می‌روند؛ اینکه ما بخواهیم کاسه‌ی داغ‌تر از آش و دایه‌ی دل‌سوزتر از مادر شویم و بگوییم الا و لابد کسی که از نظر قوه علمی حتی دو درصد پائین تر است وارد این عرصه نشود، کار صحیحی نیست. باید اجازه دهیم وکلا در مدت کارآموزی رشد یابند و تقویت شوند و خودشان را به جامعه اثبات کنند. این افراد یقیناً در عرصه اشتغال در حوزه وکالت جای خود را باز می‌کنند و اگر نتوانستند اساساً جامعه او را پس می‌زند.

بیشتر بخوانید:

وی گفت: ما قیم مردم نیستیم بلکه تسهیل‌گریم و برخی از چارجوب‌ها را مشخص می‌کنیم؛ این خود مردم هستند که از بین اشخاصی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، فردی را برای مشورت و کمک گرفتن انتخاب کنند.

منبع: ایسنا

خروج از نسخه موبایل