اخبار صنفیویژه

معاون بازرسی دادگستری استان تهران خواستار اجرایی شدن دستورالعمل تکریم وکلای دادگستری شد

وکلاپرس ـ معاون نظارت و بازرسی رییس کل دادگستری استان تهران در نامه ای به رؤسای کلیه واحدهای قضایی، از ایشان خواستار ارائه گزارش درباره نحوه اجرای بخشنامه با موضوع تکریم وکلای دادگستری در محاکم قضایی شد.

به گزارش وکلاپرس، علی اصغر حیدر نژاد(معاون نظارت و بازرسی رییس کل دادگستری استان تهران) در نامه ای به رؤسای کلیه واحدهای قضایی ضمن درخواست برای ارتقای کیفیت تعامل با وکلا و مشاوران و کارشناسان محترم در واحدهای قضایی این استان، خواستار آن شد تا گزارشی از نحوه اجرای دستورالعمل معاون قضایی رییس کل دادگستری استان تهران(مورخ ۱۳۹۹/۰۹/۱۷) بدهند.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل مهم دادگستری استان تهران درباره نحوه تعامل با وکلای دادگستری

به نقل از روابط عمومی کانون وکلای مرکز در این نامه آمده است:

به روسای واحد های قضایی سراسر استان تهران

سلام علیکم

احتراماً پیرو دستورالعمل مورخ ١٠/١۶٢٢٨ مورخ ١٣٩٩/٩/١٧ معاون قضایی محترم رئیس کل و رئیس حوزه ریاست معظم دادگستری استان تهران مبنی بر ضرورت رعایت شان اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با مراجع قضایی و لزوم ساماندهی نحوه تعاملات با وکلا، کارشناسان و مشاوران و … که بر مدار قانون در روند رسیدگی دخیل بوده و با مراجع قضایی همکاری دارند و بندهای مذکور در آن، خواهشمند است ضمن ارتقاء کیفیت تعامل با وکلا و مشاوران و کارشناسان محترم در واحدهای قضایی، گزارش کامل و جامع پیرامون اقدامات انجام شده در خصوص چگونگی اجرای بخشنامه صدرالاشعار ارائه فرمایید. ضمنا در صورت عدم اقدام چناانچه مانعی جهت اجرای این دستورالعمل وجود دارد گزارش تا حسب مورد اتخاذ تصمیم شود.

علی اصغر حیدرنژاد
معاون قضایی نظارت و بازرسی دادگستری استان تهران

رونوشت: ریاست محترم کانون وکلای دادگستری مرکز بازگشت به شماره ٠٠٩٩٨٠٠٠١٢٩ مورخ ١۴٠٠/٠٢/١٣ جهت آگاهی.

به نظر می آید این درخواست در پی نامه اردیبهشت ماه رییس کانون وکلای مرکز به رییس کل دادگستری استان تهران بوده باشد که در آن دکتر جلیل مالکی از عدم توجه به دستورالعمل شماره ١٠/١۶٢٢٨ مورخ ١٣٩٩/٠٩/١٧ اظهار تعجب کرده و خواستار اجرایی شدن رعایت مفاد آن شده است:

ریاست محترم کل دادگستری استان تهران

احتراماً؛ با آرزوی قبولی طاعات و عبادات

ضمن تشکر از زحمات بی‏شائبه حضرتعالی در راستای اجرای عدالت و تحکیم دادرسی عادلانه خصوصاً بذل عنایت به جامعه وکالت که به موجب دستورالعمل شماره ١٠/١۶٢٢٨ مورخ ١٣٩٩/٠٩/١٧خطاب به رؤسای محترم کلیه واحدهای قضایی سراسر استان تهران تأکید ویژه مبنی بر حفظ احترام وکلای دادگستری و تسهیل در تردد ایشان به مراجع قضایی و فراهم شدن امکاناتی در جهت تسریع ورود وکلا ایضاً اختصاص اتاق برای انتظار وکلا و کارشناسان دادگستری در محاکم، فرموده‏ اید ضرورت به یادآوری است که در کمال تعجب علیرغم صدور این دستورالعمل همچنین تأکید ریاست معظم قوه قضائیه به موجب دستورالعمل «حفظ کرامت و ارزش‏های انسانی در قوه قضائیه» مورخ ١٣٩٨/٠۴/٢٢که در بخشی از آن حفظ شأن و احترام وکلا را تأکید فرموده‏اند، اکثر مجتمع ‏های قضائی استان تهران شرایط و ضوابط مندرج در دستورالعمل مورد اشاره آن مقام را اجرا و رعایت نکرده ‏اند و این امر خصوصاً در شرایط بحرانی بیماری کرونا که وکلای دادگستری در تردد به مراجع قضائی غالباً مواجه با صف‏های طولانی می‏ شوند، مخاطرات بسیاری برای جامعه وکالت فراهم کرده ‏است.

از سوی دیگر در خصوص اختصاص اتاق ویژه برای انتظار هیچ یک از مجتمع های قضایی تاکنون چنین تمهیداتی را معمول نفرموده ‏اند و راجع به تسهیل تردد صرفاً یک مجتمع حقوقی و معدود دادسرا و محاکم کیفری اندک توجهی به این امر داشته ‏اند.

همچنین راجع به نصب گیت ویژه تردد صرفاً مجتمع قضائی شهید بهشتی و مجتمع محاکم تجدیدنظر استان تهران مجهز به این ورود اختصاصی شده ‏اند که ورودی محاکم تجیدید نظر پس از گذشت یک ماه متأسفانه تردد از گیت ممنوع شد!

اما مجتمع قضایی شهید بهشتی خوشبختانه کماکان این امکان وجود دارد و اهتمام جدی بعمل آورده‏اند که جای سپاسگزاری از سرپرست محترم یعنی مجتمع و سایر مراجع که مراعات می فرمایند دارد.

علی ایحال خواهشمند است به منظور اجرایی شدن مفاد و شرایط دستور العمل مورخ ١٣٩٩/٠٩/١٧دستور مؤکد صادر فرمایند. همچنین این کانون برای تسریع در اجرای تعهدات مورد عنایت حضرتعالی آمادگی همراهی و پیگیری ویژه از مراجع را پس از صدور دستور از جانب حضرتعالی دارد.

 

دستورالعمل شماره ١٠/١۶٢٢٨ مورخ ١٣٩٩/٠٩/١٧

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا