مصوبه

مصوبات جلسه ۳۱ و ۳۲ نشست هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

وکلاپرس- هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار در خصوص «تسهیل و تسریع شرایط و مراحل مجوز واگذاری زمین و تغییر کاربری اراضی» در سی و یکمین و سی و دومین نشست خود موارد زیر را تصویب کرد.

هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار در جلسه‌ های مورخ۱۳۹۸/۸/۱۳ و ۱۳۹۸/۸/۲۷ به استناد ماده ۷ قانون اجرای سیاست‌ های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن به منظور تسهیل و تسریع شرایط و مراحل مجوز «واگذاری زمین» و «تغییر کاربری اراضی» به شرح زیر تصویب نمود:

۱. وزارت جهاد کشاورزی مکلف است در صورتی که متقاضی به صورت کتبی و با قید در مجوز تعهد نماید قادر به تأمین زیرساخت‌ های مورد نیاز مانند برق، گاز و امثال آن است و به تأمین آن از سوی دستگاه‌ ها و سازمان‌ های مربوطه نیازی ندارد، الزام به اخذ استعلام‌ های مربوط را حذف نماید.

تبصره- در خصوص تأمین آب برای صدور پروانه تأسیس و بهره‌ برداری از واحد های پرورش دام و طیور با حداکثر مصرف ۵/۲ متر مکعب در شبانه روز و برای پرورش زالو و ماهی‌ های زینتی با حداکثر مصرف ۵/۳ متر مکعب در شبانه روز با خوداظهاری و تعهد کتبی با قید در مجوز مبنی بر تأمین آب مطمئن، بهداشتی و با کیفیت و تعیین محل تأمین آن نیازی به اخذ استعلام از شرکت‌ های آب منطقه‌ ای استان و شهرستان نیست.

۲. سازمان امور اراضی کشور مکلف است آن دسته از اراضی را که از فرآیند تخصیص آن ها به متقاضی بیش از پنج سال سپری نشده باشد و به هر دلیل به متقاضی دیگری با فعالیت و ظرفیت مشابه در حال واگذاری است، بدون نیاز به انجام مجدد مراحل نسبت به صدور مجوز «واگذاری زمین» اقدام نماید. در صورت تفاوت در نوع فعالیت یا ظرفیت، سازمان مذکور می‌ باید تن ها به استعلام‌ های مربوط به آن نوع خاص فعالیت اکتفا نماید و بدون دریافت سایر استعلام‌ های مشابه، واگذاری را انجام دهد.

۳. سازمان امور اراضی کشور مکلف است ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این مصوبه نسبت به انتشار اطلاعات اراضی واگذار شده و تغییر کاربری داده شده تا پایین‌ ترین سطح جغرافیایی به تفکیک نوع مالکیت (حقیقی، حقوقی)، نوع کسب و کار و امثال آن بر روی پایگاه اطلاع رسانی خود اقدام نماید.

۴. سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است ظرف مدت یک ماه از ابلاغ این مصوبه ضوابط زیست محیطی مصرح در تبصره (۴) ماده ۲ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ ها مصوب ۱۳۸۵/۸/۱ را تعیین نماید.

۵. دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مکلف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه نسبت به امکان سنجی استقرار بنگاه‌ های اقتصادی مختلف در مناطق ویژه اقتصادی اقدام و ظرفیت‌ های خالی را (به تفکیک واگذار نشده و یا واگذار شده تعطیل شده) بر روی پایگاه اطلاع رسانی خود درج نمایند.

۶. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با رعایت ماده ۶۴ قانون مالیات‌ های مستقیم و تبصره‌ های آن ترتیبی اتخاذ نماید تا پایان بهمن ماه هر سال، جداول مربوط به ارزش معاملاتی املاک سال آینده برای کلیه مناطق کشور تعیین و در اختیار مراجع رسمی قرار گیرد.

۷. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است ظرف مدت چهار ماه از ابلاغ این مصوبه امکان محاسبه ارزش معاملاتی املاک را با استفاده از روش‌ های هوشمند برای مراجع رسمی از جمله سازمان امور اراضی کشور و دفاتر اسناد رسمی فراهم نماید به نحوی که نیاز به گرفتن استعلام از سازمان امور مالیاتی کشور نباشد.

۸. سایر بند های پیشنهادی به شرح پیوست به تصویب رسید و مقرر شد مراتب از سوی رئیس هیأت برای تصمیم گیری به هیأت محترم وزیران ارسال گردد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا