اخبار قوه قضاییهویژه

مصدق: استقلال وکیل در مقام دفاع هم تراز استقلال قاضی در مقام قضاوت است

وکلاپرس- معاون اول قوه قضاییه با بیان این‌که آموزش ضمن خدمت وکلا و کارآموزان وکالت باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: حق دفاع و دسترسی به وکیل جزو حقوق بنیادین جامعه بوده و در تمامی نظام‌های حقوقی دنیا و قانون اساسی کشور نیز این امر مورد حمایت قرار گرفته است.

حجتالاسلام محمد مصدق، پنجشنبه، ۱۰ آذرماه در همایش لایحه برتر که در محل دادگستری کل آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار کرد: کسی نمی‌تواند به خود جرأت بدهد که حق دسترسی به وکیل را از جامعه سلب کند و  هر متهم یا شاکی حق دارد به وکیل مراجعه کند و آن وکیل نیز او را در خصوص خواسته‌اش یاری کند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: وکیل در نظام حقوقی کشور، در مقام دفاع و از شئونات قاضی برخوردار است. جایگاه وکیل هم‌چون قاضی بسیار بالا بوده و استقلال وکیل در مقام دفاع هم تراز استقلال قاضی در مقام قضاوت است.

مصدق با تاکید بر این‌که قوه قضاییه هیچ دخالتی در امور وکلا و کارشناسان ندارد، گفت: قوه قضاییه، نهاد مرکز وکلا را به عنوان یک نهاد مدنی پذیرفته و دوست دارند که این نهاد هر روز بهتر به وظایف خود عمل کند.

وی در ادامه با بیان این‌که تجلی حضور وکیل در مرجع قضایی به صورت مکتوب و مذاکره شفاهی است، افزود: شیوه مکتوب که به آن لایحه گفته می‌شود، در قالب شکواییه، دادخواست، دفاع در مقابل شکواییه و دفاع در مقابل دادخواست طرف مقابل است.

وی در خصوص لوایح و مذاکرات شفاهی در محضر دادگاه نیز اظهار کرد: یکسری الزامات عملی در این خصوص وجود دارد که وکیل باید آن‌ها را رعایت کند و عملا انتطار است که وکیل در دادگاه اینگونه باشد.

بیشتر بخوانید:

معاون اول قوه قضاییه با بیان این‌که ایجاز، اختصار و جامع بودن لایحه یک اصل است، گفت: در صورت داشتن مذاکره شفاهی نباید با زیاده گویی، وقت دادگاه را بگیرد و وکیل خوب در مقام دفاع بهتر است که مطالب را تقسیم بندی و بین مسائل موضوعی و حکمی تفکیک قائل شود.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه وکیل، کشف حقیقت و کمک به قاضی برای رسیدن به حقیقت است. حقیقت گویی و کشف واقعیت باید ملاک عمل یک وکیل باشد و اگر چنین نباشد در روز قیامت مسئول است. کتمان واقعیت نیز می‌تواند اعتبار حرفه‌ای وکالت را مخدوش کند.

وی با بیان این‌که توسل به ادله منطقی و آگاهی کامل از ادله ثبات دعوی، وظیفه وکالت است، افزود: حفظ اسرار، حیثیت و شرافت موکل جزو وظایف وکیل بوده و وکیل محرم موکل است و حق ندارد مطالبی که در پرونده وجود دارد را در جایی بازگو کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا