اخبار صنفیویژه

مخالفت برخی کانون های وکلا با پذیرش کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه

وکلاپرس- کانون های وکلای دادگستری مرکز، گیلان و خوزستان طی مصوبات جداگانه ای با پذیرش کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه مخالفت کرده اند.

به گزارش وکلاپرس، با انتشار خبر جواز گذراندن دوره کارآموزی از سوی کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه نزد وکلای کانون وکلای دادگستری، برخی کانون های وکلای دادگستری به مخالفت صریح در این خصوص پرداخته اند.

 هیأت مدیره کانون وکلای مرکز در جلسه دیروز خود مقرره ای تحت عنوان نظامات کانون با اتفاق آراء به تصویب رساند و طی آن مخالفت خود را با امر مذکور اعلام کرد. متن مقرره به شرح ذیل است:

پذیرش سرپرستی کارآموز وکالت توسط وکلای عضو کانون وکلای دادگستری مرکز صرفاً از بین کارآموزان عضو کانون وکلای دادگستری امکان‌پذیر بوده و قبول کارآموز خارج از افراد مذکور ممنوع است. این مقرره به ‌عنوان نظامات کانون به ‌اتفاق ‌آرا تصویب شد.

بیشتر بخوانید:

هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری گیلان نیز با مصوبه مورخ ۲۷ مهرماه خود به مخالفت با پذیرش کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه پرداخته است. متن مصوبه به شرح زیر است:

کانون های وکلای دادگستری بر اساس نیاز سنجی، اقدام به اعلام ظرفیت وکیل در حوزه کانون مربوطه می کنند.

اعلام ظرفیت مذکور متناسب با امکانات آموزشی اعم از وکلای سرپرست، شعب محاکم و…. است.

نظر به ضرورت آموزش کارآموزان وکالت توسط وکلای سرپرست ( لزوماً دارای ۸ سال سابقه وکالت) از یکسو و کمیسیون های کارآموزی از سوی دیگر ، و به منظور تضمین آموزش درست و با برنامه کارآموزان توسط وکلای سرپرست عضو کانون (که مستلزم پذیرش کارآموزان تا تعداد  مشخصی است که در شرح وظایف کارآموزی به آن تصریح شده است)، و نیز پیشگیری از آثار اعلام ظرفیت لجام گسیخته در وضعیتی که امکانات آموزشی لازم اعم از وکیل سرپرست و…. وجود ندارد ( که نتیجه آن جدای از تبدیل فارغ التحصیل بیکار به وکیل بیکار و سوء استفاده مؤسسات حقوقی غیر مجاز از این وکلای بیکار، صدور پروانه وکالت بدون آموزش بسامان و منطقی است) همچنین نظر به اینکه سرپرستی کارآموزان وکالت عضو کانون وکلای دادگستری، مسئولیت های قانونی را برای وکلای سرپرست فراهم می‌کند، و این شرط در سرپرستی کارآموزانی که از اعضای کانونهای وکلا نیستند، وجود ندارد، بدین وسیله کانون وکلای دادگستری گیلان، سرپرستی کارآموزان غیرعضو کانون وکلای دادگستری را برای وکلای عضو کانون وکلای دادگستری گیلان ممنوع اعلام و ضمن جلب توجه همکاران گرانقدر به مفاد سوگند نامه از حیث رعایت نظامات وضع شده کانون،ضمانت اجرای مقرر در ماده ۷۷ آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا را یادآور می شود.

کانون وکلای دادگستری استان خوزستان نیز متن زیر را در خصوص ممنوعیت پذیرش کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه منتشر کرده است:

نظر به اینکه حسب مسموع مرکز مشاوران قوه قضائیه در نظر دارد سرپرستی برخی از کارآموزان خود را به وکلای عضو کانون وکلا واگذار نماید کانون وکلای دادگستری استان خوزستان بنا به جهات زیر  مخالفت خود را با این امر اعلام می دارد:

۱- تاکنون در این خصوص هیچ گونه درخواست رسمی از سوی مرکز مشاوران  به کانون وکلا یا اتحادیه سراسری کانون های وکلا واصل نشده است.

۲- وکلای پایه یک دادگستری صلاحیت پذیرش حداکثر سه نفر کارآموز را دارند و هم اکنون به علت افزایش بی رویه تعداد کاراموز،کانون وکلا نیز در تعیین وکیل سرپرست برای کارآموزان خود دچار مشکل جدی میباشد.

۳- به دلیل افزایش کارآموزان وکالت آن عده از وکلای سرپرست که دارای دفتر مناسب برای پذیرش کارآموز میباشند نیز عملا امکانات لازم برای پذیرش کارآموزان کانون را ندارند

در همین راستا دیروز هیأت مدیره کانون وکلای آذربایجان غربی در اطلاعیه ای در خصوص پذیرش کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه توسط وکلای این نهاد اعلام کرده بود:

 کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان غربی به دلیل تداخل در تکالیف و حقوق مقرره برای کارآموزان و وکلای سرپرست ،همچنین ابهام در مناسبات انتظامی و مقررات مربوطه ، قبول مسئولیت از جانب وکلای محترم این حوزه را توصیه نمی کند. بدیهی است کلیه عواقب ناشی از قبول این مسئولیت خطیر بر عهده وکلای سرپرست خواهد بود.

 با عنایت به عدم وجود مقررات تنظیم کننده روابط فوق، کانون امکان هیچگونه حمایت اداری و انتظامی از وکلای مزبور را نخواهد داشت. این مصوبه به جهت عدم هماهنگی قبلی مرکز مزبور با کانونهای وکلای دادگستری تهیه و تنظیم شده است.

گفتنی است پیشتر کانون وکلای منطقه فارس و همدان نیز در پیامکی به وکلای دادگستری حوزه خود، پذیرش کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه را ممنوع اعلام کرده بودند.

پیامک کانون وکلای همدان به وکلای دادگستری پیرامون کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه
پیامک کانون وکلای همدان به وکلای دادگستری پیرامون کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه
پیامک کانون وکلای منطقه فارس به وکلای دادگستری پیرامون کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه
پیامک کانون وکلای منطقه فارس به وکلای دادگستری پیرامون کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا