دیدگاهویژه

پیشنهادی برای کارآموزی کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه نزد وکلای کانون وکلا

وکلاپرس ـ با حدوث اختلاف در زمینه کارآموزی کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه نزد وکلای کانون وکلا، زهرا برومند به شرح پیشنهادی برای حل چالش پیش آمده پرداخته است.

به گزارش وکلاپرس، با انتشار خبر جواز گذراندن دوره کارآموزی از سوی کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه نزد وکلای کانون وکلای دادگستری، موجی از اقبال و ادبارها نسبت به این تصمیم صورت پذیرفت.

در همین زمینه وکیل زهرا برومند، عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری قم، در یادداشتی اختصاصی با عنوان «به احترام وکالت؛ یادداشتی بر حاشیه!!» به شرح یک ایده و پیشنهاد در جهت کاسته شدن از اختلافات پدید آمده در این زمینه پرداخته است که در ادامه آن را می خوانید:

به احترام وکالت؛ یادداشتی بر حاشیه!!

نگاهی به چالشی که مرکز وکلای قوه قضاییه ایجاد کرد

کانون های وکلا و حقوقدانان بارها نسبت به جذب بی رویه و غیر اصولی کارآموز و وکیل هشدار می دهند.

مرکز وکلای قوه قضاییه که بی عنایت به این هشدار بر جذب حداکثری خود پافشاری می کند، اکنون با خیل پرشمار کارآموز وکالت مواجه شده است.

ظرفیت های مرکز پاسخ گوی تأمین آموزش های عملی این تعداد نیست. از جمله آموزش های عملی، سپری کردن دوران کارآموزی تحت نظارت و سرپرستی یک وکیل با سابقه است.

مرکز که ظاهراً امکان تأمین این برنامه را ندارد در تاریخ ۲۰ مهر ماه انجام این دوره تحت نظارت و سرپرستی یکی از وکلای کانون وکلا را برای کارآموزان خود تجویز! و حتی فرمی هم در این خصوص در سامانه رسمی خود جانمایی می کند.

بیشتر بخوانید: « انحصارطلبی وکلا »؛ واشکافی یک ادعا

سرگردانی کارآموزان مرکز وکلا

پیرو این موضوع واکنش هایی، غالباً منفی، از جانب تعدادی از وکلای عضو کانون و برخی کانون ها مطرح شده است که با فرض متانت در گفتار نه تنها خالی از مبنا نیست بلکه از قوت ذاتی و عرضی برخوردار است.

معاون تازه منصوب شده مرکز وکلای قوه قضاییه در نقد بر این نقدها با ادبیاتی ناپسند آگاهانه یا نا آگاهانه بر طبل اختلاف می کوبد و در خوش بینانه ترین حالت چنین اراده می شود که ذهن منتقدان را از قضیه تأسیس اداره نظارت بر وکلا به انحراف بکشد.

بیشتر بخوانید: پست اینستاگرامی عجیب معاون مرکز وکلای قوه قضاییه

در این میان تعدادی از کارآموزان مرکز برای پذیرش سرپرستی به وکلای عضو کانون مراجعه می کنند.

مراجعه شوندگان از سویی به احترام شخصیت انسانی و حرفه ای کارآموزان و ارتباط موضوع با جنبه های آموزشی حرفه وکالت، در نپذیرفتن سرپرستی با معذور اخلاقی مواجهند و از سویی تدابیر قاعده مند کانون های متبوع آنها پذیرش چنین موضوعاتی را با درایت رصد می کند و ناگزیرباید همسوی این تدابیر بود؛ کانون های وکلایی که بدون هیچ گونه مکاتبه قبلی از سوی مرکز با این امر خلق الساعه مواجه شده اند.

پیشنهادی جهت رفع اختلاف

اکنون با لحاظ مصالح عالی و کلی صنف وکالت پیشنهاد این جانب این است که کانون های وکلا و بالتبع وکلای عضو کانون ها تحت شرایط ذیل سرپرستی آموزش عملی دوره کارآموزی وکلای مرکز را بپذیرند:

الف؛ جریان اداری پذیرش سرپرستی دوره آموزش عملی وکالت تحت سرپرستی وکیل سرپرست صرفاً با مکاتبه و معرفی کار آموز از سوی مراکز استانی به کانون مربوط آغاز می شود و حسب ضوابط جاری هر کانون، وکیل سرپرست، تعیین و به کارآموز مرکز و متعاقباً وکیل سرپرست منتخب اعلام خواهد شد.
بنابراین وکلای سرپرست در پذیرش اولیه نیز موافقت خود را به کانون متبوع و در فرم تهیه شده توسط کانون اعلام خواهند نمود.

ب؛ سرپرستی آموزش عملی کارآموزان مرکز نیز تحت مقررات و آیین سرپرستی دوره کارآموزی کانون های وکلا می باشد.

ج؛ در صورت ضرورت ایجاد امکانات جهت پوشش این خدمات، مراتب توسط کانون به مراکز استانی اعلام خواهد شد.

قطعا این موضوع در قبال موضوع تاسیس اداره نظارت بر وکلا در نهاد قوه قضاییه از آن چنان اهمیتی برخوردار نبود جز آنکه حرمت کارآموزان محترم مرکز با رعایت تمام نقدهایی که بر اصل و ساختار حرفه ای مرکز وارد است ایجاب می کند که براین موضوع هم ورود حرفه ای بشود.

بیشتر بخوانید: اداره­ کل « نظارت بر وکلا » در معاونت حقوقی قوه قضاییه ایجاد شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا