اخبار صنفی

مجتهدزاده: وکلایی که احضار شدند، در پرونده اعتراضات یا در فضای مجازی فعال بودند

گفتگوی وکیل علی مجتهد زاده درباره احضار وکلای دادگستری با پایگاه خبری دیده بان ایران

وکلاپرس- وکیل علی مجتهد زاده یکی از وکلایی که در روزهای اخیر در فضای مجازی خبر از احضار شدن توسط دادسرای شهید مقدس اوین داده اند، در گفتگویی با دیده بان ایران به بیان برخی نکات درباره احضارهای اخیر پرداخته است.

ثمین چراغی، حسن یونسی، علی مجتهدزاده، علی شریف‌زاده، ابوالفضل حمزه،‌محمدعلی کامفیروزی، سعید شیخ، ابوذر نصراللهی، سارا حمزه زاده، میترا ایزدی فر، خانم اصفهانیان و … برخی دیگر از وکلای دادگستری در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی از احضار خود به دادسرای اوین خبر داده اند.

وکیل علی مجتهدزاده در گفت و گو با دیده بان ایران در انتقاد از احضار وکلا گفت: «اقداماتی که انجام می‌شود ما را سرخورده و دشمن را شاد می‌کند و این اقدامات باعث از بین رفتن تعامل وکلا و قوه قضاییه می‌شود.»

 مجتهدزاده درخصوص احضار خود به دادسرا گفت: «حوالی ساعت ۵ بعدازظهر روز گذشته اخطاری به دست من رسید که به عنوان متهم باید در دادسرا حاضر شوم. بعد هم متوجه شدم که وکلای دیگری هم با همین جلسه برایشان پرونده تشکیل شده است. حتی تعدادی از وکلای دیگری که پرونده قبلی‌شان باز است هم احضار شده‌اند.»

توقعمان از دستگاه قضا بعد از اعمال عفو این نبود

وی با انتقاد از این اقدام، بیان کرد: «من موضوع را خیلی جدی نمی‌دانم ولی توقعمان از دستگاه قضایی این نبود. بعد از اینکه اعمال عفو با استقبال گسترده مواجه شد، در مقابل عده‌ای معتقد بودند که این عفو نمایشی است و درصدد بی‌اعتبار کردن کلیت آن بودند. متاسفانه اقداماتی که اکنون صورت گرفته است، بازی در زمین کسانی است که چنین ادعایی را داشتند. این عفو من را امیدوار کرد ولی اقداماتی که الان دارد انجام می‌شود، ناامیدکننده است.»

بیشتر بخوانید:

چنین اقداماتی مایه ناامیدی هستند

مجتهدزاده ادامه داد: «بنده به عنوان یک وکیل از اینکه احضار شوم ترسی ندارم ولی باچنین اقداماتی ناامید می‌شوم. ما از یک طرف تحت اتهام کسانی که در خارج از کشور نشسته‌اند هستیم و به ما می‌گویند شما زینت المحاکم هستید و با حضور در محکمه، این احکام را توجیه می‌کنید. از طرف دیگر نگاهی معقول و مثبتی هم در قوه قضائیه وجود دارد که بدون تعارف باید گفت توان اثر گذاری کمتری دارد و کماکان نگاه سختگیرانه مبتنی بر عدم تعامل دست بالاتر را دارد. اگر به دنبال ایجاد آرامش در کشور هستیم، وکیل دادگستری که همیشه در دادسراست چرا باید به دادسرا احضار شود، آن هم به عنوان متهم؟»

این اقدامات در جهت عکس برقراری آرامش در کشور هستند

این حقوقدان ضمن تاکید براینکه همیشه از گفت و گو استقبال می‌کنیم ولی احضاریه اخیر، گفت و گو نیست و اگر هم باشد با اعمال قدرت است و آقایان می‌خواهند قدرت خود را دیکته کنند، افزود: «ما از گفت و گو در هر سطحی استقبال می‌کردیم. کمااینکه در جلسات هم‌اندیشی که از زمان آقای رئیسی شروع شد و در زمان آقای اژه‌ای هم ادامه پیدا کرده بود را شرکت و انتقادات‌مان را مطرح می‌کردیم. هم ما نتیجه می‌گرفتیم و هم برای قوه قضاییه هم نتیجه داشت. ولی باید بگویم که آقایان اگر به دنبال برقراری آرامش در کشور هستید، این اقدامات درجهت عکس آن است.»

مجتهدزاده ادامه داد: «ما می‌گوییم همان راه عفو را برای بازگردان آرامش به کشور پی بگیرید ولی متاسفانه اقداماتی انجام می‌شود که ما را سرخورده و دشمن را شاد می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

وی همچنین درخصوص دیگر وکلایی که احضار شده‌اند، بیان کرد: «وکلایی که احضار شده‌اند از من بیشتر مقید و ملتزم به قوانین و مصالح کشور هستند ولی آقایان به یکباره اقداماتی انجام می‌دهند که ما شوکه و از بحث تعامل و تفاهم ناامید می‌شویم.»

با این احضاریه‌ها نه می‌ترسیم و نه میدان را خالی می‌کنیم

مجتهدزاده افزود: «در این مدت فرصت شرکت در بسیاری از محاکم را نداشتیم ولی سعی می‌کردیم با قضات محترم صحبت و همراهی کنیم و صدای‌مان را به آقای اژه‌ای برسانیم؛ هم ما نتیجه گرفته بودیم و هم شنیدن صدای مخالف برای قوه قضاییه خوب بود اما این اتفاقات ما را ناامید کرد. من و دیگر همکارانی که می‌شناسم با این احضاریه‌ها نه می‌ترسیم و نه میدان را خالی می‌کنیم. تنها باعث سرخوردگی و دلزدگی از همراهی و تفاهم و برای دادرسی عادلانه می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه گفت: «ما برای بازگردان آرامش به کشور تمام تلاش‌مان را می‌کردیم. حتی در بسیاری از موارد بار کم‌کاری برخی را به دوش می‌کشیدیم. عفو بزرگی هم که اعمال شد، هرچند با کارشکنی‌های زیاد، ما را امیدوار کرده بود ولی این اقدامات باعث تضعیف موضع ما و تقویت موضع طرفی که به نمایشی بودن این عفو اعتقاد داشت، می‌شود.»

این اقدامات باعث از بین رفتن تعامل وکلا و قوه قضاییه می‌شود

مجتهدزاده در پاسخ به اینکه آیا می‌تواند علت احضار خود را حدس بزند، گفت: «خیر اصلا، وکلایی که احضار شدند کسانی هستند که در این پرونده‌ها [اعتراضات اخیر] یا در فضای مجازی فعال بودند و من غیر از این چیز دیگری نمی‌دانم. به طور کلی موضوع را جدی نمی‌دانم و احساس می‌کنم آقایان می‌خواهند یک صحبت کلی داشته باشند ولی باورم بر این است که این نوع احضار راه درستی نیست.»

مجتهدزاده در پایان خاطرنشان کرد:«اگر آقایان با همین وکلایی که به عنوان متهم احضار کرده‌اند، جلسه‌ای می‌گذاشتند، نتیجه‌اش هم بهتر بود چراکه این اقدامات باعث از بین رفتن تعامل وکلا و قوه قضاییه می‌شود و دودش هم به چشم همه می‌رود. درواقع اگر می‌توانستیم برای مردم و کسانی که حقشان تضعیف شده بود کاری کنیم و صدای‌شان باشیم، زین پس به واسطه این اقدامات دیگر صدای ما هم نمی‌رسد. اینکه کسانی بخواهند زورشان را دیکته کنند، در نهایت به نظام قضایی و سیاسی لطمه می‌رساند.»

 

منبع: دیده بان ایران

‫۷ دیدگاه ها

  1. خوب کاری کردین این وکلایی که از بی حجابی دفاع میکنند را احضار کردین تا از این ببعد تابع قانون حجاب کشور باشن،لعنت بر اغتشاشگران

  2. امیدواریم تا اولویت اجرای فرامین تشیع و ولایت بر تفاله های پسمانده از قوانین فرنگستان در قوانین نظام مقدس اسلامی ایران لحاظ و ملزم الاجرا گردد تا مزدوران آیه خوان خط به خط کامن لا و رومی ژرمنی مطرود از علم حقوق اسلام باشند… ان شاالله

    1. به همان مدینه فاضله خودتان نگاه کنید ( آمریکا)خواهید دید چه به سر وکیلی که پرونده یک جاسوس را قبول کرده بود آوردند، چیزهایی بالاتر از قانون هم وجود دارد! وطن پرستی ، اصول بنیادین اخلاقی ، دین، غیرت ملی و… که به نوعی منابع قانون هم هستند.
      آشوبگر و خائن به وطن شاید قانونا حق داشته باشد که وکیل بگیرد، ولی آن همکار وکیلی که این پرونده را بپذیرد ( خصوصا که بعضی از این به اصطلاح همکاران!! ما مجانی و معاضدتی این پرونده ها را پذیرفته بودند) یا بسیار ساده و احساساتی است و یا خودش در جبهه مقابل قراردارد و اگر انگیزه مالی باشد که جای تاسف بسیار دارد! که برای حق الوکاله به وطن و اخلاق پشت کند و اساسا نوعی تخلف از قسم وکیل هم محسوب میشود…
      که در نهایت باید موارد فوق الاشعار مورد برسی از سوی دستگاه قضا قرارگیرد.

  3. درود .برادران و خواهران ایرانی رعایت حجاب دستورات الهی بوده که خداوند فرموده رعایت شود وبی حجابی فقط در مقابل شوهر وبستگان نسبی ومحرم جایز بوده واگر حکومت امر به رعایت حجاب میکند اجرای دستورات خداوند بوده و مقابله با آن مقابله با دستورات خداوند است وجایز نیست که غیر از شوهر از بی‌حجابی و زیبایی زن لذت ببرد بی‌حجابی سبب چشم رانی شده ومفاسدی به دنبال خواهد داشت

  4. آدم کش و جانی و دزد و غیره حق داشتن وکیل دارد ولی وطن فروش خیر! همان وکیل تسخیری هم زیاد است، من اگر به عنوان وکیل تسخیری این پرونده ها هم انتخاب میشدم قطعا روی نشستن در آن جلسه را نداشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا