دیدگاهویژه

فرو ریختن ۴ ستون استقلال وکیل در طرح «اصلاح برخی از مقررات حوزه وکالت»

وکلاپرس- رییس سابق اسکودا در یادداشتی اینستاگرامی به طرح اعلام وصول شده در مجلس با عنوان اصلاح برخی از مقررات حوزه وکالت پرداخته و این طرح را موجب فروریختن ۴ ستون استقلال وکیل دانست.

به گزارش وکلاپرس رئیس سابق اسکودا با یادداشتی در صفحه اینستاگرام در واکنش به طرح “تقدیم مجوز وکالت به بازنشستگان و مردودشدگان آزمون کانون وکلا” این طرح را عامل فرو ریختن استقلال وکیل دادگستری برشمرد.

بیشتر بخوانید: طرح اصلاح برخی از مقررات حوزه وکالت + متن طرح

شهبازی نیا در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

نتیجه این طرح فساد و ریاکاری است

هفته پیش، طرح اصلاح برخی قوانین وکالت در مجلس اعلام وصول شد. اگر مفاد طرحی که به تازگی در مجلس اعلام وصول شده، همان باشد که آقای دلیگانی در فروردین ماه منتشر کرد، در صورت تصویب و در پیوند با تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، ساختار و کارکرد استقلال وکیل را در نظام حقوقی ما از بین خواهد برد:

اول – نتیجه ماده یک این طرح، تعمیق ریاکاری است. ریا مامن فساد است. عمده فساد را کسانی انجام می دهند که ظاهرشان را به میل حاکمان می آرایند و در خلوت “آن کار دیگر” می کنند. فساد دشمن اصلی حکومت قانون و حکومت قانون رسالت اصلی وکالت مستقل است.

فروریختن استقلال وکلا

دوم-استقلال وکیل چهار ستون اصلی دارد که سه تای آن با این طرح فرو می ریزد:

ستون نخست، لزوم کنترل نهاد صنفی بر ورود بدون تبعیض و مبتنی بر استعداد و شرایط قانونی به حرفه است که با تبصره شش منتفی می شود.

ستون دوم خودانتظامی در رسیدگی به تخلفات حرفه ای وکلاست. هدف این خودانتظامی یکی برخورد قاطع با اعضایی است که با سوداگری به رسالت و هدف و اعتبار حرفه لطمه می زنند و دیگری مصونیت وکلای درستکار و متعهد به حاکمیت قانون از تعرض نهادهای بیرونی. این ستون با تبصره پنج و ماده پنج می شکند.

بیشتر بخوانید: حسینعلی حاجی دلیگانی، طراح طرح «اصلاح برخی از مقررات حوزه وکالت» کیست؟

رکن سوم، کنترل نهاد صنفی بر اخراج از حرفه است که آنهم با همان ماده و تبصره از دست خواهد رفت.

رکن دیگر استقلال، مصونیت وکیل از تعقیب و مجازات بخاطر نفس وکالت و انجام وظایف حرفه ایست که بدون آن سه تای دیگر قابل تامین نیست.

آنچه در این طرح آمده چیزی را اصلاح نمی کند

نهاد وکالت، بی عیب و نقص و بی نیاز از اصلاح نیست ولی آنچه در این طرح آمده چیزی را اصلاح نمی کند، شاید ظاهری بسازد مطابق میل طراحان ولی برای اعتبار دادگستری و اعتماد مردم نتیجه ای جز “فروکاستن” نخواهد داشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا