ضرورت حذف لزوم تاسیس دفتر وکالت از مقررات

وکلاپرس– رئیس کانون وکلای دادگستری هرمزگان در یادداشتی بر ایجاد دفاتر کار اشتراکی توسط کانون وکلای دادگستری و ضرورت حذف لزوم تأسیس دفتر وکالت از مقررات تاکید کرد.
به گزارش وکلاپرس، رئیس کانون وکلای دادگستری هرمزگان در این یادداشت با تاکید بر ضرورت چابک سازی نهاد های مدنی پیشنهاد فراهم سازی دفاتر کار اشتراکی توسط کانونهای وکلا با هدف نظارتپذیری بیشتری و تامین امنیت راحتتر تأمین را ارائه کرده است.
وی در بخشی از یادداشت عنوان داشته است: در قانون وکیل مکلف به تأسیس دفتر کار میباشد و سرپیچی از آن میتواند بهعنوان سرپیچی از نظامات کانون تلقی شده و وکیل را در معرض مخاطرات انتظامی قرار دهد.
بیشتر بخوانید:
- مهلت ۱۵ روزه کانون وکلای دادگستری ایلام برای تعیین تکلیف تأسیس دفتر در محلی غیر از محل اشتغال مندرج در پروانه وکالت
- تاسیس دفتر توسط وکلای پایه یک در محل حوزه اشتغال به عنوان نظامات کانون وکلای هرمزگان تصویب شد
متن کامل یادداشت رئیس کانون وکلای دادگستری هرمزگان به شرح زیر است:
با توجه به رشد جمعیت، کمبود منابع، بالا رفتن هزینهها، لزوم سیاستگذاری انقباضی و انضباطی در بعد مالی و چابکسازی نهادهای مدنی، ضرورت استفاده مشترک از دفاتر کار بیش از پیش احساس میشود؛ بهگونهای که بتوان به صورت ساعتی و پارهوقت از این مکانها استفاده کرد. فرایندی که در کشورهای توسعهیافته مورد مطالعه قرار گرفته و با استقبال مواجه شده است.
برای تأسیس یک دفتر کار نیاز به:
- تأمین ملک مناسب (مالکیت یا اجاره)
- تهیه وسایل و ملزومات
- عنداللزوم استخدام نیروی کار (منشی)
- مصرف انرژی (برق، گاز، تلفن، آب)
- پرداخت شارژ ساختمان
میباشد. جمع این هزینهها رقم قابل توجهی است که علاوه بر فشار بر شخص، بر جامعه نیز هزینه تحمیل میکند. از نخستین فاکتورهای توسعه پایدار کشورها، کمکردن هزینههای غیرضرور و هدایت آن به سمت نقاط مهم است.
دفاتر کار اشتراکی میتواند به حل این مشکل کمک کرده و حتی در ناترازی های انرژی کشور مؤثر باشد و از سویی بیشترین خدمت را با کمترین هزینه به جامعه هدف ارائه نماید. این محلها اگر توسط کانونهای وکلا فراهم گردد، بسیار سودمند خواهد بود؛ چرا که هم مورد اعتماد اربابرجوع است، هم نظارتپذیری بیشتری دارد، هم امنیت آن راحتتر تأمین میشود و هم وکیل با آسودگی بیشتری فعالیت خواهد کرد.
اما مشکل اینجاست که وفق قانون، وکیل مکلف به تأسیس دفتر کار میباشد و سرپیچی از آن میتواند بهعنوان سرپیچی از نظامات کانون تلقی شده و وکیل را در معرض مخاطرات انتظامی قرار دهد.
در جلسه دیروز شورای اجرایی اتحادیه سراسری کانونهای وکلای کشور مورخ ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۴، این معضل را مطرح کردم.
امید است گامهای مفید و مؤثر در راستای اصلاح مقررات اضافه و دستوپاگیر برداشته شود و هرچه زودتر نسبت به بروزرسانی خود اقدام کنیم؛ وگرنه از گردونه تحولات سریع دنیای امروز حذف و از مدار رقابت کنار خواهیم رفت.

از آیین نامه لایحه استقلال مصوب ۱۴۰۰:
ماده ۷۶- اهم وظایف و تعهدات هر وکیل به شرح زیر است:
۵- دایر کردن دفتر در شهر محل اشتغال که از سوی کانون متبوع بر اساس مقررات این آییننامه تعیین میشود، با حفظ شئون وکالت؛ …
ماده ۱۲۲- هر وکیلی که مرتکب یکی از رفتارهای زیر شود، به مجازات انتظامی درجه ۳ محکوم میشود:
۱- دایر کردن دفتر وکالت در محل نامناسب یا مشارکت در اداره دفتر با افراد غیر وکیل و یا عدم نظارت بر رعایت موازین قانونی و شرعی در دفتر خود؛…
ماده ۱۳۳- وکیل نمیتواند چند شعبه یا مؤسسه فرعی ایجاد کند. همچنین نمیتواند در غیر از محلی که برای آنجا پروانه وکالت دریافت کرده است، دفتر وکالت تأسیس نماید و نیز نمیتواند عملاً فعالیت وکالتی خود را در محل دیگری متمرکز کند…
منبع: اینستاگرام وکیل علی قاسمی رئیس کانون وکلای دادگستری هرمزگان






بنظرم یکی از مطالبات بسیار بجا هست که هئیت ریس کانون ،ومرکز هر چه سریعتر باید بررسی وبه اون رای بدن
سلام علاوه بر معضلات اعلامی ریاست محترم کانون وکلای هرمزگان و وجود سیستم های دسترسی اینترنتی که موجب دریافت مدارک میگردد ضرورت دفتر بی معنی میباشد
خدا خیرتون بده انشالله
یکی تاسیس دفتر حذف بشه …
یکی عدم تمرکز فعالیتی …
بخدا شرایط سخت اقتصادی و معیشتی …
اجاره ، آب گازبرق تلفن …شارژ
بیمه اجباری وکلا
نداشتن پرونده….
خیلی شرایط سخت میشه برای این اقشار تحصیل کرده بار روانی شدید داره .کمی لطفا مسامحه صورت بگیرد .باتشکر از شما.