اخبار بین المللی

قوانین کشورها چه دمایی را برای کار کردن «بیش از حد گرم» تلقی می‌کنند

وکلاپرس- در سطح اتحادیه اروپا، هیچ قانون مشترکی برای تعیین سقف دمای مجاز در محیط‌های کاری وجود ندارد؛ اما برخی از کشورها دستورالعمل‌های مختص به خود را اجرا می‌کنند.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورونیوز کشورهای مختلف اروپایی در روزهای اخیر در حال تجربه گرمای بالای هوا هستند. دستکم ده شهر ایتالیا در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند و حرارت هوا در اسپانیا می‌رود تا به ۴۵ درجه سانتی‌گراد برسد. این در حالی است که کارشناسان آب و هوایی ثبت رکوردهای دمایی جدیدی را در این هفته برای جنوب اروپا و به ویژه کشورهایی نظیر یونان پیش‌بینی می‌کنند.

در شرایطی که کارگران و کارمندان  با گرم‌تر شدن هوا در تابستان به کار خود ادامه می‌دهند، به نظر می‌رسد که قوانین در کشورهای اروپایی خیلی هم با شرایط موجود مطابقت ندارد.

چه زمانی به لحاظ قانونی برای کار کردن به شدت گرم محسوب می‌شود؟

همزمان با گسترش موج گرمای موسوم به «سربروس»  این سوال مطرح می‌شود که پس چه زمانی به لحاظ قانونی برای کار کردن به شدت گرم محسوب می‌شود و چرا قوانین به صراحت در مورد آن سخنی نیاورده است؟

بیشتر بخوانید:

در زیر به صورت اجمالی به قوانین کشورهای فرانسه، بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا و آلمان در ارتباط با دمای مجاز در محل کار می‌پردازیم:

بریتانیا

تابستان گذشته پس از آنکه بریتانیا برای اولین بار با هشدار گرمای شدید هوا مواجه شد، اتحادیه کارگری بریتانیا (GMB) درخواست تصویب قانونی تحت عنوان «بیش از حد گرم برای کار» را کرد تا از کارگران در برابر دمای سوزان و خطرناک محافظت شود.

این درخواست تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است، چرا که هنوز هیچ دمایی به عنوان حداکثر دمای مجاز برای محل کار در مقررات بریتانیا تعریف نشده است. هر چند چیزی تحت عنوان «حداقل دمای توصیه‌شده» وجود دارد.

دستورالعمل‌های ایمنی و بهداشتی بریتانیا این است که محل کار باید «راحت» باشد، با این حال در این قوانین تنها کف دمایی تعریف شده است. به این معنی که دما در محیط کاری نباید از ۱۶ درجه سانتی‌گراد، یا اگر کار از نظر فیزیکی سخت است از ۱۳ درجه سانتی‌گراد، پایین‌تر بیاید.

در این قانون هیچ اشاره‌ای به حد بالای دمای مجاز وجود ندارد. امری که احتمالاً چند دهه پیش ضروری تلقی نمی‌شد، اما اکنون به دلیل افزایش دما در تابستان‌ها تبدیل به یک موضوع داغ شده است.

کشورهایی در اتحادیه اروپا که به طور عمومی گرم‌تر از بریتانیا هستند لزوما آمادگی بهتری برای مقابله با موج گرما ندارند.

علیرغم خطری که گرمای شدید برای سلامت کارگران ایجاد می‌کند، در سطح اتحادیه اروپا هیچ قانون مشترکی برای تعیین حداکثر دمای مجاز در محل کار وجود ندارد. هرچند برخی کشورها قوانین خاص خود را دارند.

فرانسه

در فرانسه قانون کار یا همان «Code du Travail» حداکثر و حداقل دمای محیط کار را تعیین نمی‌کند، با این وجود به موجب یک بند قانونی کارفرمایان ملزم هستند اطمینان حاصل کنند که کارمندان آنها می‌توانند وظایف محوله خود را در شرایط ایمن انجام دهند. این بند می‌تواند شامل محافظت از کارکنان در برابر خطرات ناشی از گرمای شدید باشد.

طبق یک ماده از قانون کار فرانسه، کارفرمایان در بخش ساختمان باید دستکم ۳ لیتر آب در روز برای کارکنان خود تامین کنند.

ماده دیگری به کارمندان اجازه می‌دهد در صورت ترس از خطر فوری جانی، کار را قطع کنند. اما اینکه آیا این ماده شامل موج گرما نیز می‌شود یا خیر، قابل تفسیر است و به صراحت توسط قانون تعریف نشده است.

ایتالیا

قانون کار در ایتالیا حداکثر دمای مجاز در محل کار را تعریف نمی‌کند، اما مانند فرانسه کارفرمایان را ملزم می‌سازد اطمینان حاصل کنند که کارمندان می‌توانند کار خود را در ایمنی کامل انجام دهند.

بر اساس حکمی که در سال ۲۰۱۵ توسط بالاترین دادگاه تجدیدنظر این کشور صادر شد، اگر کارفرما شرایط ایمن را برای کارگران تامین نکند یا آنها را در درجه حرارتی فلج‌کننده مجبور به کار در خارج از خانه کند، آنها حق دارند کار را متوقف کنند بدون اینکه نگران از دست دادن درآمد یا اخراج باشند.

در سال ۲۰۱۵، دادگاهی در ایتالیا در مورد یک پرونده مربوط به شکایت از دمای بسیار سرد در محیط کار رای صادر کرد. به لحاظ تئوری، همین حکم می‌تواند مبنای احکام در مورد دماهای بسیار گرم قرار گیرد.

پرتغال

در پرتغال، درجه حرارت در محل کار به طور قانونی باید بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد باشد، اگرچه در شرایط خاص می تواند حداکثر به ۲۵ درجه سانتیگراد هم برسد. نکته مهم این است که رطوبت محیط کار نیز باید تحت کنترل باشد و باید بین ۵۰ تا ۷۰ درصد باشد.

این قانون که چندین دهه است در پرتغال در حال اجرا است، بر وظیفه کارفرمایان برای اطمینان از سلامت و ایمنی کارگران خود صحه می‌گذارد، اما به کارکنان این اجازه را نمی‌دهد که زمانیکه محل کارشان خیلی گرم است بتوانند دست از کار بکشند.

غش کردن یک سرباز بر اثر گرما پیش از مراسم گارتر در قلعه وینزر انگلستان، ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳
غش کردن یک سرباز بر اثر گرما پیش از مراسم گارتر در قلعه وینزر انگلستان، ۱۹ ژوئن ۲۰۲۳

آلمان

مانند بسیاری از کشورهای اروپای غربی، در آلمان نیز دما در سال‌های اخیر شروع به افزایش کرده و بسیاری از ساکنین این کشور با خود فکر می‌کنند وقتی شرایط به گونه‌ای می‌شود که دانش‌آموزان می‌توانند به دلیل هوای گرم در تابستان، مدرسه را ترک کنند، پس حق و حقوق آن‌ها در مورد وضعیت «معافیت از کار در گرما» یا به اصطلاح «Hitzefrei auf der Arbeit» چیست؟

آلمان به صورت کلی حداکثر دمای محل کار را در شرایط عادی ۲۶ درجه سانتی‌گراد تعریف می‌کند، اما این محدودیت در قانون ذکر نشده است. اگر دما از ۲۶ درجه سانتی‌گراد بیشتر شود، شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند (از جمله با توزیع آب آشامیدنی) که کارگران به طور ایمن به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در این کشور اگر دماسنج عدد ۳۰ درجه سانتی‌گراد را نشان داد، کارفرمایان باید اجازه توقف کار و استراحت کارگران و کارمندانشان را صادر کنند.

زمانی که دمای محیط کار به بالاتر از ۳۵ درجه سانتیگراد برسد، مطابق تعریف شرایط برای کار «نامناسب» در نظر گرفته می‌شود مگر اینکه اقدامات اضافی انجام شود. در نتیجه این بدان معنا نیست که کارگران اجازه دارند به خانه بروند، بلکه کارفرمایان باید از خنک شدن محل کار اطمینان حاصل کنند.

اسپانیا

اسپانیا که در مجموع کشور گرمی به شمار می‌رود، بیش از سایر کشورهایی که در بالا ذکر شد بر تنظیم مقررات دمایی تاکید داشته است.

«موسسه ملی بهداشت و ایمنی در محل کار»، دمای بین ۱۷ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد را برای کار در دفتر ضروری دانسته است. بنابر مقررات این نهاد، آن دسته از کارهایی که نیاز به تلاش فیزیکی سبک‌تر دارند باید در دمای بین ۱۴ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد انجام شوند.

اگر کارفرما از این الزامات پیروی نکند، کارگران می‌توانند این تخلف را به سازمان «بازرسی کار و تامین اجتماعی» یا اتحادیه کارگران گزارش دهند تا آنها کارفرما را ملزم به رعایت قانون کنند.

بیشتر بخوانید:

مسلماً در هر شش کشور مورد اشاره، دستورالعمل‌هایی در سطوح ملی وجود دارد که کارفرمایان را موظف به مراقبت از کارکنان خود می‌کنند، و حتی برخی از آنها به کارگران اجازه می‌دهند در صورت افزایش خطرناک دما، دست از کار بکشند.

با این حال شرایطی که به کارگران اجازه می‌دهد در گرمای بالا دست از فعالیت بکشند همچنان به طور دقیق معین نشده است و متاسفانه به نظر نمی‌رسد این نوع از حفاظت قانونی در برابر گرما در محیط کار در کشورهای اروپایی با سرعت گرم‌شدن سیاره زمین همگام بوده باشد.

اتحادیه‌های کارگری در تلاش هستند تا دولت‌ها را وادار کنند حداکثر دمای مجاز در محیط کار را به رسمیت بشناسند، امری که هنوز در کشورهای اروپایی فراگیر نشده است.

این در حالی است که می‌توان انتظار داشت با گرم شدن روزافزون زمین و افزایش موج‌های گرما، قوانین جاری به طور فزاینده‌ای به محل بحث تبدیل شوند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا