اخبار بین المللیویژه

سرگردانی ۲۰۰ قاضی و وکیل زن افغانستانی در این کشور از ترس طالبان

وکلاپرس- از زمان اشغال افغانستان توسط طالبان تا امروز بیش از ۲۰۰ قاضی و وکیل زن به دلایل مختلف از جمله نداشتن مدارک شناسایی در این کشور سرگردان هستند.

به گزارش وکلاپرس روزنامه وال استریت در مصاحبه با یکی از قضات زن افغانستانی، محدودیت‌های شدید جدیدی که طالبان در زمینه حقوق زنان در این کشور اعمال کرده است را بیان می کند.

بیشتر بخوانید:بیانیه کانون وکلای اصفهان در رابطه با حمایت از حقوق زنان افغانستان

طبق این گزارش بسیاری از زنان افغانستانی تحصیل‌ کرده که در دستگاه قضایی این کشور مشغول به کار بودند، به دلیل فعالیت‌های سابقشان و محدودیت‌های شدید جدیدی که طالبان در زمینه حقوق زنان در این کشور اعمال کرده، با خطر انتقام‌جویی نیروهای طالبان مواجه هستند.

تهدید به قتل قاضی از سوی زندانیان آزاد شده

از جمله این زنان نبیله، قاضی ۳۱ ساله افغانستانی است که پیش از این در پرونده‌های متعددی حکم طلاق را برای زنان مردان مسلحی که در زندان بودند، صادر کرده، دو روز پس از کنترل طالبان بر کابل در تاریخ ۱۵ اوت و تخلیه زندان‌های سراسر کشور، تماس‌هایی از طرف آن مردان دریافت کرده و به قتل تهدید شد.

این قاضی اعلام کرد: آنها قول داده اند که من را خواهند کشت، من و شوهرم از ترس انتقام‌جویی طالبان هر چهار روز یکبار خانه مان را عوض می کنیم.

بیکار شدن بیش از ۲۰۰ زن قاضی و وکیل در پی اشغال طالبان

نیبله افزود: حدود ۲۰۰ وکیل و قاضی زن مختلف افغان، در پی اشغال افغانستان بیکار شده و طالبان آن ها را دستگیر می کنند.

نبیله اظهار کرد: کنترل طالبان بر افغانستان زندگی زنانی را که از قانون خانواده استفاده کردند، به خطر انداخته و دادگاه‌های زنان(women’s courts) در این کشور با خطر مواجه شده‌اند.

آزادی یک زندانی که همسرش را در دادگاه طلاق به قتل رساند

قاضی نبیله سال ها پیش به عنوان یکی از اعضای دادگاه سه نفره حکم طلاق دختری را که شوهرش به دلیل ضرب و شتم زندانی شده بود، صادر کرده بود.

در روز دادگاه، شوهر این زن که از تصمیم نبیلا و همکارانش عصبانی شده بود موفق شد به همسر سابق خود نزدیک شده و با چاقویی که در کفش پنهان شده بود ۱۴ ضربه چاقو به وی وارد کرد و همسر سابقش بر اثر جراحات وارده جان باخت.

گفتنی است هنگامی که طالبان در ماه آگوست زندان های سراسر کشور را باز کرد، این شخص در میان صدها زندانی آزاد شده است.

شش سال فعالیت به عنوان قاضی دادگاه خانواده

این قاضی زن افغانستانی افزود: ما در حوزه حقوق بشر، طلاق و خشونت اجتماعی موجود کار کردیم و دوست دارم به این کار ادامه دهم اما اول باید خودم را نجات دهم.

نبیله که در طول شش سال گذشته به عنوان قاضی در دادگاه خانواده افغانستان مشغول به کار بوده، ۱۰ روز پیش از سقوط کابل برای دریافت کارت شناسایی ملی که پیش‌شرط دریافت گذرنامه است، اقدام کرده است.

بیشتر بخوانید: احتمال خروج برخی از وکلای افغانستانی از این کشور توسط آلمان

خروج ۶۸۰ آمریکایی و افراد وابسته در پرواز های قطر

به گفته نیبله آخرین پروازهای تخلیه آمریکایی در پایان ماه اوت انجام شد. از آن زمان، ۴ پرواز قطری از کابل خارج شده و ۶۸۰ آمریکایی را با دارندگان گذرنامه های مختلف بین المللی و افراد وابسته به آنها منتقل کرده است. حتی افغانستانی‌هایی که اقامت دائم در خارج از کشور داشتند اجازه سوار شدن به این پرواز ها را نداشته اند.

خروج موفقیت آمیز فوتبالیست‌های زن افغان

وی افزود: در ماه اوت در یک عملیات نجات که توسط گروهی از داوطلبان آمریکایی اداره می شدند. فوتبالیست های زن افغان همراه با صدها افغان دیگر موفق شدند جسورانه از سلطه طالبان فرار کنند.

با این وجود تعداد زیادی از افراد از جمله ۳۴ بازیکن زن والیبال و گروه های فعال جوانان و بزرگسالان در سراسر کشور موفق به خروج از کشور نشده اند.

بیشتر بخوانید:انجمن قضات اتحادیه بین المللی وکلا در حمایت از قضات افغانستان بیانیه صادر کرد

طالبان اعلام کرده اند که شرکت زنان در فعالیت های ورزشی را ممنوع می کنند. یکی از بازیکنان اعلام کرده است “ما هیچ آینده روشنی پس از سالها مبارزه در برابر موانع برای کسب جایگاه در ورزش محبوب خود نداریم. ” من از زمان تصرف طالبان بیرون از خانه نبوده ام. خیلی سخت است.

همچنین دویست و هشتاد دانشجوی موسسه ملی موسیقی افغانستان، که شامل زنان نیز بود، پس از تلاش برای خروج از کشور در نزدیکی فرودگاه، موفق نشدند از کشور خارج شوند.

بیشتر بخوانید: تعلیق یک معلم در فرانسه به دلیل تمجید از طالبان

این موسسه معمولاً تهدیدهای طالبان را دریافت می کرد و در سال ۲۰۱۴ در یک اجرای زنده مورد حمله انتحاری طالبان قرار گرفت که منجر به کشته شدن یک شهروند آلمانی شد.

مخفی شدن فعالان حقوق زنان از زمان حمله طالبان

یکی از کارمندان زن سازمانی مدنی و حامی حقوق زنان محروم، موسوم به “جمعیت زنان حامی زنان افغان” نیز در خصوص محدویت سازی‌های طالبان به روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد: همراه با ۴۳ تن از همکارانش از روزی که کابل سقوط کرده است، مخفی شده‌اند.

حدود ۵۲ درصد زنان افغانستان تذکره ندارند

علاوه بر محدودیت های شدید طالبان، زنان افغانستانی به علت نداشتن کارت شناسایی و گذرنامه در راه خروج از کشورشان با مشکل مواجه هستند. همچنین زنانی مانند نبیله هر کدام به دلیل نقش های قبلی خود و محدودیت های شدید جدید طالبان بر حقوق زنان در خطر هستند.

بیشتر بخوانید: واکنش توییتری وکلای دادگستری به پیشروی طالبان در افغانستان

طبق اعلام بانک جهانی، حدود ۵۲ درصد زنان افغانستان کارت شناسایی ملی (تذکره) ندارند این در حالی است که این مورد در مردان افغانستان تنها شش درصد است و دلیل این تفاوت هنجارهای فرهنگی است که مانع از رفتن زنان افغان برای دریافت مدارک هویتی می شود.

در پایان این قاضی افغانستانی یادآور شد: از زمان حمله افغان ها برای اولین بار و برای مصاحبه با وال استریت ژورنال از حومه شهر به مرکز شهر مراجعه کرده و با لباس سیاه و چهره پوشیده به همراه همسرش به عنوان همراه آمده است تا از خشم طالبان که می گویند زنان نباید تنها از خانه بیرون بروند، جلوگیری کند.

منبع: روزنامه وال استریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا