اخبار

سامانه برگزاری مزایده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی

وکلاپرس- سامانه برگزاری مزایده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی سامانه ای برای ارائه خدمت به صاحبان کسب و کار علاقمند به شرکت در مزایده الکترونیکی می باشد.

به گزارش وکلاپرس، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با هدف تمرکز کلیه امور مربوط به جمع آوری، نگهداری، اداره و فروش اموالی که به موجب قانون به تملک،‌ تصرف، تحت توقیف و یا مدیریت دولت در می آید، تکشیل شده است.

مهم ترین خدمت این سازمان، برگزاری مزایده است. سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی مزایده های خود را در بستر الکترونیکی (اینترنتی) برگزار می کند.

بیشتر بخوانید: همیاب ۲۴؛ سامانه استعلام و ردیابی گوشی، تبلت و لپ ‌تاپ سرقتی یا مفقودی

معرفی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی

جمع آوری و فروش کالاهای متروکه و قاچاق که پیش از انقلاب اسلامی از وظایف گمرک بود پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با تصویب لایحه قانونی شماره ۸۴۳۱۰ مورخ ۱۳۵۸/۱۲/۱۸ شورای انقلاب و آیین نامه اجرایی آن، به کمیته ای متشکل از نمایندگان بنیاد مستضعفان، جهادسازندگی، بنیاد مسکن و دادستانی کل کشور واگذار شد.

با تصویب قانون جمع آوری و فروش کالای متروکه، قاچاق و ضبطی قطعیت یافته و کالای قاچاق بلاصاحب و صاحب متواری مصوب ۱۳۶۱/۱۱/۱۱ و آیین نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۶۲/۲/۲۵ هیأت وزیران، این امور به مرکز جمع آوری و فروش کالاهای مذکور مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی منتقل شد و عملاً در تاریخ ۱۳۶۲/۷/۶ مرکز ذکر شده تشکیل شد.

به دلیل ضرورت ساماندهی هرچه بیشتر امور و ادغام تشکیلات موازی مرکز جمع آوری و فروش کالاهای متروکه از یک سو و دفتر اجرایی تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۱۳۶۸ و تبصره ۲۸ قوانین بودجه سال های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ از سوی دیگر، منجر به تقدیم لایحه قانون تأسیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به مجلس شورای اسلامی شد.

قانون مذکور در ۱۳۷۰/۱۰/۲۴ به تصویب مجلس و در تاریخ ۱۳۷۰/۱۱/۷ به تأیید شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رسید و از اواخر سال ۱۳۷۱ سازمان تشکیل شد. سازمان یکی از شرکت های دولتی تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی است که از جایگاه حقوقی و استقلال مالی برخوردار است.

هدف اصلی از تشکیل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، تمرکز کلیه امور مربوط به جمع آوری، نگهداری، اداره و فروش اموالی است که به موجب قانون به تملک،‌ تصرف، تحت توقیف و یا مدیریت دولت در می آید. در حقیقت با تشکیل سازمان دو واحد اداری موازی (مرکز کالای متروکه و دفتر اجرایی تبصره ۲۸ قانون بودجه) در هم ادغام و وظایف آن در سازمان جدیدالتاسیس تمرکز یافت و از سویی امور مشابهی که توسط دستگاه ها و سازمان های اجرایی و یا دادگستری انجام می شد، به این سازمان منتقل شد.

سامانه برگزاری مزایده سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی

این فرآیند برای ارائه خدمت به صاحبان کسب و کار علاقمند به شرکت در مزایده الکترونیکی می باشد. در این فرآیند مزایده گران در مدت ۵ روز با مراجعه به مراکز استانی، بازدید حضوری خود را همراه با ارائه پیشنهاد در سامانه مزایده الکترونیکی انجام دهند.

مزایده گران برای شرکت در مزایده می بایست ۱۵ درصد قیمت پایه را به عنوان سپرده به صورت الکترونیکی یا غیرالکترونیکی (ضمانت نامه و فیش نقدی) بپردازند. سازمان مزایده گزار بعد از اتمام مهلت مزایده ودیعه های غیرالکترونیکی را بررسی (تایید/عدم تایید) می کند. در صورت عدم تائید ودیعه فرد در مزایده شرکت داده نمی شود.

سازمان مزایده گزار در زمان بازگشایی اقدام به رمزگشایی و اعلام برنده الکترونیکی می کند. بعد از فرآیند اعلام برنده، مزایده گران در مدت ۳ روز اداری اقدام به واریز وجه مزایده به صورت الکترونیکی و تحویل کالا در استان مربوطه می کنند. در صورت عدم پرداخت واریز وجه مزایده توسط نفر (رتبه) اول، ودیعه نفر اول ضبط و در صورت وجود فرد با رتبه دوم سازمان مزایده گزار اقدام به اعلام برنده به نفر دوم و ارائه مهلت قانونی جهت واریز وجه مزایده می کند که در این حالت نیز در صورت عدم پرداخت واریز وجه توسط فرد با رتبه دوم، ودیعه نفر دوم نیز ضبط می گردد.

پس از برنده شدن مزایده گر، سامانه به میزان نیم (۰.۲یا ۰.۱) درصد از مبلغ پیشنهادی مزایده گر را به عنوان کارمزد سامانه دریافت می کند.

بیشتر بخوانید:

مراحل عضویت در سامانه مزایده های الکترونیکی دولت (ستاد)

سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی مزایده های خود را در بستر الکترونیکی (اینترنتی) برگزار می کند. لذا لازم است مزایده گران مراحل عضویت در سامانه مزایده های الکترونیکی دولت (ستاد) را طی کنند.

ثبت نام مزایده گران به دو صورت حضوری و غیرحضوری (اینترنتی) قابل انجام است:

ثبت نام حضوری:

تهیه مدارک مورد نیاز و مراجعه به دفتر ثبت نام به آدرس: تهران، بلوار کشاورز، خیابان شهید نادری، نبش خیابان حجت دوست، ساختمان وزارت صنعت معدن تجارت، طبقه همکف

برای مشاهده فهرست اطلاعات تماس دفاتر ثبت نام استانها اینجا کلیک کنید

ثبت نام غیرحضوری:

برای ثبت نام غیرحضوری اینجا کلیک کنید.

نکات:
  • کلیه مزایده گران با توجه به اهمیت حفظ امنیت در معاملات الکترونیکی می بایست گواهی امضای الکترونیکی دریافت کنند. دریافت گواهی امضاء الکترونیکی اجباری است.
  • پس از انجام ثبت نام، تاریخ برگزاری دوره های آموزشی به مزایده گران عضو اعلام خواهد شد.
  • مزایده گران در صورت وجود هرگونه سوال و یا ابهام با شماره تلفن ۴۱۹۳۴ -۰۲۱ تماس بگیرند.
  • جهت دریافت توکن و گواهی امضاء الکترونیکی مربوطه با شماره ۴۱۰۳۱۴۲۷-۰۲۱ تماس بگیرند.

برای مشاهده فهرست اطلاعات تماس دفاتر صدور گواهی امضای الکترونیکی اینجا کلیک کنید.

مدارک مورد نیاز مزایده گران (حقیقی)
  • فرم تکمیل شده درخواست ثبت نام مزایده گران (فقط برای ثبت نام حضوری)
  • اصل و کپی کارت شناسائی ملی و شناسنامه فرد مسئول
  • یک قطعه عکس ۳*۴ از فرد مسئول (جدید، تمام رخ، ساده)
مدارک مورد نیاز مزایده گران (حقوقی)
  • فرم تکمیل شده درخواست ثبت نام مزایده گران (فقط برای ثبت نام حضوری)
  • اصل و کپی کارت شناسائی ملی و شناسنامه فرد مسئول
  • یک قطعه عکس ۳*۴ از فرد مسئول (جدید، تمام رخ، ساده)
  • اصل و کپی گواهی اخذ کد اقتصادی
  • اصل و کپی اساسنامه، روزنامه رسمی ثبت شرکت با آخرین تغییرات
  • اصل و کپی گواهی ثبت شرکت
  • نامه معرفی نماینده تام الاختیار (فرد مسئول) مزایده گر توسط کلیه صاحبان امضاء (در صورت تعدد صاحبان امضاء) لازم است طبق نمونه ارائه شده در سامانه در سربرگ شرکت و با امضا صاحبان امضاو مهر شرکت تهیه گردد. ضمنا همان فرد مسئول باید نسبت به دریافت گواهی امضای الکترونیکی افراد مستقل اقدام نماید.

 

برای دانلود نمونه فرم های ثبت نام مزایده گران اینجا کلیک کنید.

جهت ارائه پیشنهاد در مزایده های سازمان، روی لینک و سپس قسمت مزایده گر کلیک کنید.

برای مشاهده جزئیات مزایده ها (در چند قسمت منقول، غیرمنقول، اجاره، حراج و جزئی) اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا