اخبار بین المللی

طرح دولت بریتانیا برای فرستادن پناهجویان به رواندا در دادگاه تجدیدنظر رد شد

وکلاپرس- دادگاه استیناف (تجدیدنظر) بریتانیا روز پنج‌شنبه ۲۹ ژوئن حکم داد که طرح دولت بریتانیا جهت بازدارندگی مهاجران از طریق فرستادن آنها به رواندا غیرقانونی است.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورونیوز طرح بازدارندگی مهاجران از طریق فرستادن آنها به رواندا روز گذشته توسط قضات دادگاه استیناف بریتانیا رد شد اما احتمالا در دیوان عالی به چالش کشیده خواهد شد.

رواندا نمی‌تواند به عنوان «کشور ثالث امن» در نظر گرفته شود

در جلسه روز گذشته سه قاضی دادگاه استیناف گفتند که رواندا نمی‌تواند به عنوان «کشور ثالث امن» در نظر گرفته شود اما دولت احتمالا این حکم دادگاه را در دیوان عالی بریتانیا به چالش خواهد کشید.

بیشتر بخوانید:

دولت محافظه‌کار ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا متعهد شده است که قایق‌ مهاجران غیرقانونی را متوقف کند. بیش از ۴۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ از طریق کانال مانش وارد بریتانیا شدند و چندین نفر در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند.

توافق بریتانیا و رواندا برای مهاجران غیر قانونی

دولت‌های بریتانیا و رواندا یک سال پیش توافق کردند که برخی از مهاجرانی که به صورت قاچاقی و با قایق‌های کوچک وارد بریتانیا می‌شوند، به رواندا واقع در آفریقا فرستاده شوند و در آنجا به درخواست پناهندگی‌شان رسیدگی شود.

دولت بریتانیا این طور استدلال کرده که این سیاست برای باند‌های تبهکار که مهاجران را به سفرهای خطرناک در یکی از شلوغ‌ترین خطوط کشتیرانی جهان می‌برند، بازدارندگی ایجاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

بریتانیا براساس این قرارداد، پیش از این ۱۴۰ میلیون پوند (۱۷۰ میلیون دلار) به رواندا پرداخت کرده است، اما هنوز هیچ مهاجر غیرقانونی به رواندا فرستاده نشده است.

گروه‌های حقوق بشر می‌گویند که فرستادن مهاجران به جایی دور که نمی‌خواهند در آنجا زندگی کنند، غیراخلاقی و غیرانسانی است. آنها همچنین به سابقه حقوق بشری رواندا از جمله اتهامات شکنجه و کشتار مخالفان دولت اشاره می‌کنند.

رای دادگاه بدوی در خصوص انتقال مهاجران به رواندا

پیش از این دادگاه بدوی در ماه دسامبر حکم داده بود که این سیاست قانونی است و تعهدات بریتانیا تحت کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل یا سایر توافقات بین‌المللی را نقض نمی‌کند. این دادگاه همچنین شکایت چند پناهجو و گروه‌های امدادی را رد کرد.

نقص در سیستم پناهندگی رواندا

با این حال، دادگاه استیناف در حکم خود تعهدات بین‌المللی بریتانیا در انتقال پناهجویان به یک «کشور ثالث امن» را رد نکرده اما گفته است که رواندا کشور امنی نیست، چراکه سیستم پناهندگی آنجا «نقص‌های جدی» دارد.

دادگاه استیناف اعلام کرد که پناهجویان در رواندا «با خطر واقعی بازگردانده شدن به کشورهای مبدا» رو به رو خواهند شد؛ جایی که ممکن است با آنها بدرفتاری شود.

بیشتر بخوانید:

البته یکی از سه قاضی دادگاه استیناف مخالف این دیدگاه بود. به گفته او تضمین‌های دولت رواندا برای اطمینان از امنیت مهاجران کافی است.

واگنش رواندا به این رای

دولت رواندا نیز به این حکم انتقاد کرد و گفت که این کشور «یکی از امن‌ترین کشورهای جهان» است.

یولانده ماکولو، سخنگوی دولت رواندا گفت: «ما به عنوان یک جامعه و به عنوان یک دولت، محیطی امن ایجاد کرده‌ایم که در آن مهاجران و پناهندگان از حقوق و فرصت‌های برابر با رواندایی‌ها برخوردار باشند. تمام کسانی تحت این توافق به رواندا منتقل شوند از این مزایا برخوردار خواهند بود.»

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا