اخبار کانون هاویژه

رییس کانون وکلای مرکز خواستار بازدید دوره‌ای کانون‌های وکلا از زندان‌های کشور شد

وکلاپرس- جلیل مالکی در واکنش به تصاویر منتشر شده از زندان اوین، عدم نظارت قضایی و انتظامی در بازداشتگاه‌ ها و زندان های کشور را عامل رفتارهای مجرمانه مامورین و ضرب شتم زندانیان دانست.

به گزارش وکلاپرس و به نقل از ایسنا جلیل مالکی، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه “مجازات مامورین خاطی و یا عذرخواهی رییس زندان، تضمین کننده عدم تکرار این هنجار شکنی ها نیست” اعلامکرد: نظارت های مستمر کانون های وکلا از زندان ها در جلوگیری از این اقدامات موثر است.

بیشتر بخوانید: عذرخواهی توییتری رییس سازمان زندان‌ها از نحوه برخورد با برخی زندانیان در اوین

عدم نظارت قضایی و انتظامی در بازداشتگاه‌ ها و زندان های کشور

دکتر مالکی در واکنش به تصاویر منتشر شده اخیر از زندان اوین نوشت: انتشار فیلم ضرب و شتم زندانیان و شکست کرامت آن‌ها در صحن زندان اوین توسط زندانبانان این واقعیت تلخ را نشان داد که اینگونه رفتارهای مجرمانه و هنجارشکنان با زندانیان معلول عدم نظارت قضایی و انتظامی در بازداشتگاه‌ها و زندانهای کشور است.

مجریان قانون هراسی از نظارت قضایی و یا انتظامی موجود ندارند

وقتی مجریان قانون از زیر چتر ضوابط نظارتی آن هم در جایی که تحت شدیدترین نظارت های دوربین های مداربسته قرار دارند، خارج می‌شوند و یا زیر چتر نظارتی قرار دارند ولی هراسی از نظارت قضایی و یا انتظامی موجود ندارند، طبیعی است که خود را بی نیاز از پاسخگویی تصور نموده و مبادرت به رفتارهای خشن و ناشایستی نمایند که نمونه ای از آن در فیلم منتشره هویدا است.

قوانین و مقررات ناظر بر رفتار مامورین و ضابطان در زندان ها روشن است

قوانین و مقررات ناظر بر رفتار مامورین و ضابطان در زندان ها روشن است. هم قانون آیین دادرسی کیفری هرگونه تعرض فیزیکی و یا غیر فیزیکی به افراد بازداشت شده و یا زندانی را منع نموده و برای آن ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته است و هم آیین نامه اجرایی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به اندازه کافی ضوابط نظارتی دارد.

بیشتر بخوانید: درباره اعمال خشونت در زندان اوین و مسئولیت مقامات قضایی

متاسفانه آنچه که حلقه مفقوده این ماجرا است، عدم نظارت دقیق بر رفتار ماموران یا عدم اعمال ضمانت اجراهای قانونی در مورد رفتارهای هنجارشکنانه و یا مجرمانه آنها است؛

مجازات مامورین موجب عدم تکرار این اقدامات نخواهد شد

بنابراین قبل از اینکه به شماتت و مجازات مامور خاطی بپردازیم و یا به عذرخواهی رئیس زندان از زندانبان دل خوش کنیم، باید به مسئولیت مقامات قضایی و اداری ناظر بر رفتار آنها توجه نماییم. والا مجازات مامورین جزء و حذف معلول هیچگاه موجبات عدم تکرار این قبیل اقدامات موهن را فراهم نخواهد کرد.

اجازه بازدید دوره ای کانون های وکلا از زندان ها

و اما نکته دیگری که می‌تواند در جلوگیری از این قبیل رفتارهای مجرمانه موثر باشد در کنار بازدیدهای مستمر دادستان های عمومی از بازداشتگاه‌ها و زندانها، اعتماد به نهاد های مردم نهاد به ویژه کانون های وکلای دادگستری و اجازه به آن‌ها جهت بازدید دوره ای از زندان‌ها و ارائه گزارش بیطرفانه به مقامات مسئول در قوه محترم قضاییه و مردم است.

بیشتر بخوانید: امیرِ سالُن؛ یادداشت امیرسالار داودی از مشاوره حقوقی به اتباع خارجه در زندان اوین

آگاهی قوه قضاییه از کاستی‌ها و نواقص و سوء رفتار ها

بازدید این نهادها در چارچوب قوانین جاریه کشور از یک طرف باعث خواهد شد که مامورین و مسئولان امر در زندانها هر لحظه خود را در معرض نظارت نهادهای مردمی بدانند و مجالی برای انجام رفتارهای خلاف قاعده پیدا نکنند و از طرف دیگر به مقامات مسئول در قوه قضاییه کمک خواهد کرد تا از کاستی‌ها و نواقص و سوء رفتار ها توسط مراجع بیطرف مطلع شوند و در جهت رفع آنها برآیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا