اخبار کانون ها

رییس کانون وکلای اصفهان: ما قدرتی جز زبان قانون و حمایتی جز افکار عمومی نداریم

وکلاپرس ـ دکتر لیلا رییسی در مراسم تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای اصفهان درخصوص قدمت نهاد وکالت و فشارهای وارده بر این نهاد صحبت کرد و قدرت وکیل را در قلم قانونمند وی دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای اصفهان، وکیل دکتر لیلا رئیسی روز گذشته در چهل و پنجمین آئین تحلیف کارآموزان وکالت این کانون، با بیان اینکه قانون، مهم ترین ابزار یک وکیل و مهم ترین سرلوحه ی کار وکلا است، اظهار داشت: وکیل باید به گونه ای نسبت به قانون اشراف داشته باشد و همپای قانون حرکت نماید که هیچ قانونی وجود نداشته باشد، مگر این که وکیل بدان مسلط و آگاه باشد.

بیشتر بخوانید: لیلا رییسی: پنج گام مهمی که باید در دستور کار وکلا قرار گیرد

وی افزود: مقررات انتظامی حرفه وکالت، که از آن تحت عنوان «اخلاق حرفه ای» یاد می کنیم، دومین سرلوحه ی کار ما وکلا است که به هیچ وجه نباید از آن غافل شویم و در همین راستا، کانون وکلای دادگستری استان اصفهان همواره تلاش کرده است که کارآموزان وکالت از همان ابتدای دوره کارآموزی با اخلاق حرفه ای آشنا شوند و کانون اصفهان، این امر را یکی از مهم ترین رسالت های کمیسیون کارآموزی خود تلقی می نماید.

وی کارآموزان و همکاران وکیل را توصیه به صنفی بودن نمود و تصریح کرد: صنف ما یک صنف خاص است و وکالت نهادی مدنی است که نه به حاکمیت وصل است و نه از حمایت های حاکمیتی برخوردار می باشد. ما قدرتی جز قلم و زبان قانون نداشته و حمایتی نیز جزء افکار عمومی جامعه نداریم.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان اظهار داشت: انتظار داریم که افکار عمومی جامعه حامی ما باشند. در تمام جوامع مهم و توسعه یافته، مهم ترین حامیان نهادهای مدنی از جمله کانون های وکلا، مردم هستند و از این رو لازم است که به نحوی رفتار نمائیم تا افکار عمومی جامعه را همواره در کنار خود و به عنوان حامیان خودمان داشته باشیم.

وکیل دکتر رئیسی با اشاره به بیستم آبان ماه- سالروز تاسیس کانون وکلا افزود: نزدیک به یک قرن از تاسیس کانون وکلا در این سرزمین می گذرد. نگاهی به تاریخ  کانون وکلا در این کشور، حکایت از چند دوره  مشخص در تاریخ این نهاد مدنی دارد. در دوره ی نخست، می توان از کسب دستاوردهای مهمی نظیر «تاسیس و شکل گیری کانون وکلا»، «تصویب لایحه ی قانونی استقلال و  به رسمیت شناختن استقلال کانون وکلا»، « تنظیم و تصویب آئین نامه ی اجرایی سال ۱۳۳۴» و موارد دیگر باید نام برد که همگی تا پیش از سال ۱۳۵۷ حاصل شده است.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۶ دوره دوم است که در این دوره، یک وقفه ای در کار و فعالیت کانون های وکلا ایجاد شده که قصه ی خودش را دارد و زمان دیگری می طلبد تا بتوان به آن پرداخت و بررسی نمود که چه اتفاقی افتاد و چه نگاهی به نهاد وکالت در این جامعه شکل گرفت که باعث شد، نهاد وکالت دچار چنین وقفه ای شود و اساسا سال های طولانی بحث انتخابات کانون ها متوقف گردد.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان سپس اظهار داشت: در دوره سوم که از سال ۱۳۷۶ تاکنون است، شاهد شکل گیری «قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت» و شروعی دوباره برای فعالیت کانون های وکلا هستیم. البته این قانون تا حدودی توام با محدود شدن استقلال کانون ها و فراهم شدن زمینه دخالت در امور مختلف کانون ها از قبیل «نظارت»، «تائید صلاحیت ها» و… گردید.

وکیل دکتر رئیسی افزود: از آن تاریخ تا این لحظه که ما در این جمع باشکوه هستیم، اتفاقات دیگری از جمله « تصویب آئین نامه ی اجرائی سال ۱۳۸۸» که خود نوعی مداخله ی قوه ی قضائیه در امور کانون ها بود و نیز «شکل گیری نهاد موازی» افتاد.

وی تصریح کرد: با پایمردی و تدابیر اندیشیده شده، آئین نامه ی سال ۱۳۸۸ متوقف و سپس به دست فراموشی سپرده شد اما نهاد موازی روز به روز توسعه یافت و امروزه به نهادی متکی بر حاکمیت و برخوردار از حمایت های آن مبدل شده و البته مشکلات ناشی از این موازی کاری در حرفه وکالت، در تمام این سال ها بر کسی پوشیده نبوده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان اصفهان اظهار داشت: علاوه بر آن در سال ۱۳۹۸ ما با بطور ناگهانی با آئین نامه ی اجرایی قوه قضاییه روبرو شدیم که در آخرین روز اسفندماه، به کانون ها ابلاغ گردید و موجب سلب آرامش از جامعه ی وکالت گردید.

وکیل دکتر رئیسی بیان داشت: ابلاغ آئین نامه ی اسفند ۱۳۹۸، موجب به بن بست رسیدن کار شد ولی در عین حال، با انبوهی از تلاش ها و مقاومت ها در قبال آن، کار به جایی رسید که در همین شهر، به همت همکاران در سراسر کانون های وکلای دادگستری و اسکودا نشستی برگزار گردید و به هر صورت از آن بن بست خارج شدیم و مقرر گردید که کارگروهی تشکیل شود، که هنوز ماجرای آیین نامه مذکور ادامه دارد.

وی با بیان این که علیرغم تمام مشکلان و مصائب فوق الذکر، نهاد وکالت همچنان مقاوم و پرتلاش ایستاده است و با رنج و سختی و پایمردی بسیار، به فعالیت خود ادامه می دهد تصریح کرد: هرچند که برخی دانسته یا ندانسته، اتهاماتی را به کانون های وکلا نسبت می دهند، اما احتمالا نمی دانند و یا نمی خواهند که در جریان این واقعیت قرار گیرند که ایستادگی کانون های وکلا مخصوصا در دو سال اخیر به ویژه از سال گذشته تاکنون آن چنان بوده که حقیقتا جای تقدیر دارد و این دستاورد بزرگ، حاصل کار چند نفر نبوده؛ بلکه نتیجه ی یک کار جمعی در تمام جامعه وکالت کشور است که نتیجه اعتقاد راسخ به نهاد مدنی وکالت بوده و با ایثار و ازخودگذشتی های زیادی حاصل شده است.

منبع: کانون وکلای اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا