اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

رحیمی جهان‌آبادی: درباره تبصره ماده ۴۸ می‌گفتند اگر به هر وکیلی اجازه دسترسی به اطلاعات بدهیم، ممکن است علیه نظام و امنیت کشور استفاده کند

وکلاپرس- نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات اخیر و عدم اجازه حضور وکلا در پرونده های معترضین، درباره علت تقنین تبصره ماده ۴۸ توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایلنا، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی، به بیان استدلال تصویب کنندگان تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری پرداخت و بر رعایت حقوق متهمین از جمله دسترسی آزاد به وکیل تاکید کرد.

پیش از این نیز ابوالفضل ابوترابی با اذعان به این امر که تصویب این تبصره نتیجه پیگیری وی در کمیسیون قضایی مجلس بوده است، درباره اصلاح این تبصره گفته بود: رییس پیشین قوه قضاییه آیت الله آملی اعتقاد داشتند این ماده باید اصلاح شود ما هم مخالف اصلاحش نیستیم، اما اینکه پیشنهاد بدهند چگونه اصلاح شود، خیلی مهم است؛ چراکه از یک طرف با مسائل امنیتی مملکت مواجه هستیم که ممکن است بیرون آمدن یک سطر و کلمه، هزاران خسارت برای کشور داشته باشد، از یک سوی دیگر حق متهم است که وکیل داشته باشد

اگر به وکیل غیرقابل اعتمادی اجازه دسترسی بدهیم ممکن است از همین اطلاعات علیه نظام و مردم استفاده و به امنیت کشور آسیب بزند

رحیمی‌جهان‌آبادی در پاسخ به این سوال که برای برخی متهمان اعتراضات اخیر،‌ اجازه ورود وکلا داده نشده و گویا در برخی موارد حتی وثیقه‌ای هم که تعیین شده مورد پذیرش قرار نگرفته، به نظر شما دلیل این اقدامات چیست، گفت: در جرایم امنیتی، برای متهمان وکیل تسخیری می‌گیرند و ما این را در قوانین کشور داریم. آن زمان که این موضوع در حال اصلاح در کمیسیون قضایی بود ما اعتراض زیادی داشتیم تا فضایی باز شود تا وکلای عادی هم بتوانند حضور داشته باشند و از متهمان دفاع کنند. اما استدلال دوستان این بود که اگر پرونده امنیتی باشد و اگر به وکیل غیرقابل اعتمادی اجازه دسترسی بدهیم ممکن است از همین اطلاعات علیه نظام و مردم استفاده و به امنیت کشور آسیب بزند.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: اما متهم دارای شرایط حقوقی است از جمله دسترسی آزاد به وکیل، اگر نیاز است از خود دفاع کند، خانواده او از بازداشت مطلع شوند و بتوانند با متهم ارتباط برقرار کنند. این مواردی است که باید رعایت شود و نقض حقوق متهمان به نفع کشور نیست. هر آدمی که امروز در جایگاهی خارج از زندان قرار دارد، باید فکر کند ممکن است روزی خودش به عنوان متهم بازداشت شود.

وکلا و خانواده بازداشتی‌ها باید در جریان مستندات ضابطان قضایی و امنیتی قرار بگیرند

رحیمی جهان‌آبادی تصریح کرد: اگر من یا شما به عنوان متهم امنیتی یا موارد دیگر بازداشت شویم، دارای چه حقوق و توقعاتی هستیم؟ همان موارد را نیز باید درباره مردم رعایت کرد. کما اینکه وقتی شما دسترسی به وکیل یا دیدار با خانواده را صادر نکنید، برخی اوقات می‌بینید که اخبار درست منتقل نمی‌شود. یعنی فرد را بازداشت کردند، با خانواده دیدار داشته بعد منتشر می‌شود اما وقتی یک هفته هیچ خبری از او نباشد، در صورتی که با خانواده و حتی وکیلش صحبت نکند، حتی اگر به حق هم بازداشت شده باشد دیگر کسی از شما توجیهات‌تان را نمی‌پذیرد و در نهایت موجب تخریب توسط دشمن و رسانه‌‌های معاند می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وی افزود: البته تا جایی که من می‌دانم اینگونه نیست. در حوزه انتخاباتی خودم چند نفری بازداشت شدند. نهاد بازداشت‌کننده دلایل و مستنداتشان را به من گفتند که در نهایت با ارتباطی که گرفتم و به نهادهای امنیتی مراجعه کردم توانستند با خانواده‌یشان دیدار کنند و آن دو نفر بازداشتی اعم از یک دختر آزاد شد و پرونده یک پسر هم در حال پیگیری قضایی است. به نظرم بهتر است در همان ابتدا وکیل و خانواده در جریان قرار بگیرند، مستندات ظابطان قضایی و نیروهای امنیتی و اطلاعاتی را ببینند که این موضوع در نهایت به نفع دستگاه‌های امنیتی، قضایی و کل کشور است.

منبع: ایلنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا