اخبار بین المللی

دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) درباره اشغال سرزمین‌های فلسطینی اعلام نظر می‌کند

وکلاپرس- دیوان بین‌المللی دادگستری با رای سازمان ملل درباره اشغال سرزمین‌های فلسطینی نظر می‌دهد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از یورنیوز، مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دیوان بین‌المللی دادگستری(ICJ) خواسته است تا در خصوص عواقب حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل اظهار نظر کند.

این نهاد قضائی بین‌المللی که در لاهه مستقر است عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل است که به اختلافات بین دولت‌ها رسیدگی می‌کند. هرچند احکام این نهاد الزام‌آور است اما خود دیوان قدرتی برای اجرای آن ندارد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس تصویب مجمع عمومی، این نهاد بین‌المللی از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته تا نظر مشورتی خود را در مورد پیامدهای حقوقی «اشغال، شهرک‌سازی و الحاق سرزمین‌های فلسطینی به اسرائیل» اعلام کند. همچنین از این نهاد حقوقی خواسته شده تا نظر خود را در خصوص اقداماتی که اسرائیل با هدف تغییر ترکیب جمعیتی، مناطق فلسطینی انجام می‌دهد اعلام کند.

در این رای‌گیری ۸۷ عضو رای مثبت دادند در حالی که اسرائیل، ایالات متحده و ۲۴ عضو دیگر با آن مخالفت کردند. ضمن اینکه ۵۳ کشور هم در این رای‌گیری رای ممتنع دادند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که دولت جدید اسرائیل متعهد شده روند شهرک‌سازی‌های خود در کرانه باختری را تقویت کند.

این تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند چالشی مهم برای بنیامین نتانیاهویی باشد که روز پنجشنبه در راس یک دولت راستگرای تندرو افراطی بار دیگر به قدرت بازگشت. اعضای کابینه او از الحاق اراضی اشغالی در کرانه باختری استقبال می‌کنند. اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ بسیاری از مناطق فلسطینی‌ها را به اشغال خود در آورده و در طول بیش از نیم قرن اخیر به درخواست‌های بین‌المللی برای پس دادن این سرزمین‌ها پاسخ منفی داده است.

مقام‌های اسرائیلی هنوز در مورد این رای گیری اظهار نظری نکرده‌اند و تنها گیلاد اردان، فرستاده اسرائیل در سازمان ملل این تصمیم را محکوم کرد.

اما فلسطینی‌ها از رای مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص عواقب حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل استقبال کردند.  و همچنین نبیل ابورودینه، سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن استقبال از تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «زمان آن فرا رسیده که اسرائیل دولتی تابع قانون باشد و به خاطر جنایات جاری خود علیه مردم ما پاسخگو باشد». حسین الشیخ، مقام ارشد فلسطینی یکی دیگر از کسانی بود که از این مسئله استقبال و از آن به عنوان «پیروزی دیپلماسی فلسطینی» نام برد.

منبع: یورنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا