گفت و گوویژه

دستور رئیس قوه قضاییه اصرار بر اصل حاکمیت قانون است

وکلاپرس ـ به گزارش خبرنگار وکلاپرس به نقل از ایرنا عیسی امینی رئیس کانون وکلای دادگستری روز سه شنبه  در گفت وگو با خبرنگار حقوقی قضائی ایرنا درباره واکنش کانون وکلای دادگستری مرکز به آیین‌نامه پیشنهادی قوه قضاییه و سخنان اخیر رئیس قوه قضاییه در این خصوص افزود: محور اعتراض کانون‌های وکلای دادگستری، اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری (اسکودا) و حقوق دانان کشور به آیین‌نامه پیشنهادی معاونت حقوقی قوه قضاییه بر لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، عدم رعایت نص قانون در تنظیم پیش‌نویس یادشده و نقض استقلال کانون وکلا است.

 این دستور به معنای پافشاری رئیس قوه قضاییه بر اصل حاکمیت قانون به عنوان نیاز مبرم امروز و احترام به اعتراض کانون‌ها و جامعه حقوقی است.

وی ادامه داد: کانون وکلای دادگستری بر مبنای ضرورت رعایت استقلال این نهاد از مقام قضا برای حمایت از حق دفاع مردم و رعایت قوانین، بر منطوق صریح ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال پافشاری کرد.

امینی افزود: این ماده، پیشنهاد و حق تنظیم‌گری آیین‌نامه یا اصلاح مواد آن را به کانون وکلای دادگستری و شأن تصویب یا رد را به قوه قضاییه سپرده است. خصوصاً بر فرض پیشنهاد و تنظیم از سوی کانون های وکلا، نه کانون های وکلا می‌توانند در امر قانونگذاری و اختیارات مجلس دخالت کنند و نه قوه قضاییه باید در مقام تصویب، اجازه چنین امری را بدهد.

بیشتر بخوانید: نامه بیش از سیصد استاد حقوق دانشگاه های سراسر کشور به رییس قوه قضاییه

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطرنشان کرد: خوشبختانه رئیس قوه قضاییه در مفاد دستور اخیر خود بر چند نکته مهم و ارزشمند تاکید کردند. از جمله ایشان گفتند، اولاً، قانون باید رعایت شود که این به معنای پافشاری ایشان بر اصل حاکمیت قانون به عنوان نیاز مبرم امروز است که توجه ایشان به نص ماده۲۲ در مورد جایگاه تنظیم گری آیین نامه برای کانون وکلا و احترام به اعتراض کانون ها و جامعه حقوقی با دستور اخیربوده است.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به اینکه آینده را چگونه توصیف می‌کنید، گفت: به نظر می‌رسد با دستور رئیس قوه قضاییه و ارجاع آن به معاون حقوقی قوه، به سمت راهکارهای منطقی‌ می‌رویم که در انطباق با قانون اساسی در راستای تحول قانونی و مقررات لایحه قانونی استقلال و از جمله منطوق صریح ماده ۲۲ لایحه قانونی و گامی به سوی تعالی جایگاه و اعتبار داخلی و بین‌المللی نظام حقوقی کشور با رعایت مبانی استقلال این نهاد مدنی است.

امینی اظهار داشت: تحول در نظام‌های قضایی جهان همواره با تقویت حکمرانی قانون و توسعه نهادهای مدنی مستقل و اثرگذار همراه است و رئیس قوه قضاییه، خصوصاً در تصمیمات اخیرشان، بر این موضوع و ضرورت حفظ استقلال کانون‌های وکلای دادگستری توجه و تأکید کردند.

بیشتر بخوانید: ریشه دخالت‌ در امور کانون وکلا به رسمیت‌ شناخته نشدن استقلال نهادی در کشور است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: آنچه به تحول قضایی مبنا و جان دیگری می بخشد تقویت ‌دادرسی منصفانه است که یکی از ارکان بنیادین آن، وجود و تقویت کانون وکلا و وکیل دادگستری مستقل است.

وی افزود: کانون‌های وکلا همراه قوه قضاییه در اجرای اهداف قانونی نظام قضایی، حکمرانی قانون و مبارزه با فساد و همان برنامه تحول ریاست قوه قضاییه است تا با یاری یکدیگر راهی را بسازیم که در تاریخ حقوق همه از ما به نیکی یاد کنند و اعتماد عمومی را افزایش دهد خصوصا مردم که به برنامه تحول قضایی با تثبیت قانونگرایی و تقویت دادرسی منصفانه امیدوار شدند.

امینی در پاسخ به اینکه مبنای اصلی فرایند حمایت وکلا و حقوق‌دانان از کانون‌های وکلای دادگستری چه بوده، گفت: نظارتی که رسانه‌ها و اصحاب رسانه، وکلای دادگستری و تشکل‌های صنفی کانون وکلا، استادان حقوق و روسای دانشکده‌ها، قضات و مدیران قضایی سابق و کنونی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاونت حقوقی دولت، انجمن‌های تخصصی آزاد اندیشی همچون حقوق اساسی و حقوق اداری، دانشجویان حقوق و سایر حقوقدانان کشور بر کانون‌های وکلای دادگستری داشته‌ و حمایتی حداکثری نیز که در این راستا از کانون وکلا به عمل آورده‌اند، نشان می‌دهد که حفظ حق دفاع مردم و اعتبار نظام قضایی و منافع ملی برای ملت و جامعه حقوقی کشور بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: درخواست ۱۸۰ قاضی سابق از رئیس قوه قضاییه برای توقف تدوین آیین نامه لایحه استقلال

امینی اظهار داشت: استدلال و صدای آنها در ضرورت احترام به نص قانون در جایگاه کانون وکلا به عنوان مرجع صالح پیشنهاد و اصلاح آیین نامه، توجه به جایگاه قانونگذاری و استقلال کانون وکلا بود که رئیس قوه قضاییه با توجه ‌به نگاه علمی و روحیه تعاملی با نهادهای مدنی و حقوقی بدان توجه کرد و احترام گذاشت.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ابراز امیدواری کرد، این ناظران فارغ از تمایلات و گرایش‌ها، بر اعمال این سازمان مردم‌نهاد نظارت کنند.

وی افزود: واقعاً جای سپاس دارد و بدون ادامه حمایت آنها و استمرار تعامل و پایبندی به اصول توسط مدیران صنف، این نهاد ملی صنفی از تضمین واقعی برخوردار نخواهد شد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا