اخبار صنفیویژه

دسترسی همگانی به پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال

دکتر علی پزشکی:‌ مطابق مذاکرات، قرار بود شنبه پیش نویس آیین نامه با اجازه رسمی منتشر شود.

وکلاپرس ـ بعد از ظهر روز جمعه(۲۲ فروردین) شایعه دسترسی همگانی به متن پیش نویس آیین نامه لایحه استقلال لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری در فضای مجازی پیچید. شایعه‌ای که بلافاصله به واقعیت پیوست و مشخص شد که این متن در قالب فایل PDF  در دسترس کاربران فضای مجازی قرار گرفته است؛ متنی که معاونت حقوقی قوه قضاییه با قید «خیلی محرمانه» برای اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران ارسال کرده بود.

 از همان روزهای آغازین سال جدید که با خبر دسترسی رییس اسکودا و رؤسای کانون های وکلا به متن مذکور مصادف شد، وکلا و اساتید حقوقی بر غیرقانونی بودن قید محرمانگی این سند تأکید داشتند. با این حال با توجه به این که کارگروهی از سوی کانون‌های وکلا مشغول رایزنی با رییس قوه قضاییه و دیگر مدیران این نهاد بود، مدیران نهاد وکالت صلاح را بر آن دیدند تا درخواست معاونت حقوقی قوه قضاییه مبنی بر محرمانه ماندن این متن را پذیرفته و این متن را در دسترس عموم وکلا قرار ندهند.

از همین رو پس از انتشار متن پیش نویس، اولین واکنش از سوی نایب رییس اسکودا صورت گرفت. دکتر علی پزشکی در این زمینه ضمن تقبیح عمل رخ داده، در سه بند توضیحاتی را افزود:‌

«١- نظر بر اینکه پیش نویس مذکور توسط اسکودا بصورت pdf درآمده و پس از کدگذارى به روساى محترم کانونهاى وکلاى دادگسترى ارسال گردیده بود، مبرهن است که پیشنویس منتشره همان پیش نویس ارسالى به کانونها بوده و شائبه انتشار آن توسط اشخاصى خارج از کانونهاى وکلاى دادگسترى صحت ندارد.

 ٢- بموجب اساسنامه، رابطه اسکودا صرفاً با هیأت مدیره کانونهاى وکلاى دادگسترى بوده و اختیار و تکلیفى در اطلاع رسانى به بدنه نهاد وکالت ندارد. بنابراین در همان دقایق نخست دریافت پیش نویس، اسکودا موضوع را به اطلاع روساى محترم کانونها رسانده و در اولین فرصت نیز فایل پیش نویس را به آنان ارسال نمود تا در هیات مدیره کانون متبوع مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند. همچنین روسای محترم کانونها و اسکودا به اتفاق آرا تصمیم گرفتند تا تعیین تکلیف نتیجه مذاکرات، به درخواست عدم انتشار عمومی پیش نویس اولیه احترام بگذارند. شایان ذکر است مطابق مذاکرات، قرار بود فردا (شنبه) پیش نویس مذکور با اجازه رسمی منتشر شود.

 ٣- هر چند انتشار این پیش نویس در جریان مذاکراتِ موثر و سودمند با مسئولین محترم قوه قضائیه خلل ایجاد نموده است ولى به لطف خداوند و با همت، تدبیر و دوراندیشى مسئولین دلسوز قوه قضائیه و مدیران محترم کانونهاى وکلاى دادگسترى که جملگى به حفظ استقلال نهاد وکالت و اقتدار قوه قضائیه مى اندیشند، بر این مشکل نیز فائق آمده و همچون همیشه، نهاد وکالت مستقل و البته پاسخگو در خدمت نظام قضائى کشور خواهد بود.»

اگرچه از یک سو بنابر گفته دکتر علی پزشکی انتشار پیش نویس موجب اختلال در روند مذاکرات شده و از سوی دیگر بر خلاف تعهد اخلاقی عمل شده است، لیکن در حال حاضر وکلای دادگستری می‌توانند پس از دسترسی به متن یادشده، نقدهای منصفانه‌‌تر و چارچوب‌مندتری نموده و در جهت اصلاح آیین نامه یا رد آن سخنان مستدل‌تری بیان کنند./س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا