اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

در قالب طرح اصلاح ماده ۸ لایحه قانونی استقلال به رفع تعارض منافع قضات خواهیم پرداخت

یک نماینده مجلس از آماده سازی طرح «اصلاح ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» در مجلس سخن گفت.

وکلاپرس- نماینده مردم تهران در واکنش به حذف بند مربوط به قضات در طرح تسهیل مجوز کسب و کار، از ارائه طرح جدیدی با عنوان «اصلاح ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» خبر داد.

به گزارش وکلاپرس، پس از تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای برخی از کسب و کار در جلسه روز گذشته مجلس (۱۰ بهمن ۱۴۰۰) و حذف بند “الزام قضات به شرکت در آزمون” برخی از نمایندگان مجلس در راستای موجه سازی ادعای مبارزه با رانت، از طرح جدیدی با موضوع رفع تعارض منافع قضات در حرفه وکالت سخن گفتند.

علی خضریان با اشاره به لزوم رفع ایرادات شورای نگهبان از طرح تسهیل با حذف بند مربوط به قضات گفت:  به زودی در قالب طرح «اصلاح ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» موضوع تعارض منافع قضات را با جدیت و به صورت ریشه‌ای حل خواهیم کرد.

برای اجرای سریع‌تر موضوع مدیریت تعارض منافع قضات از طرح تسهیل حذف شد

علی خضریان با تاکید بر اینکه طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار پس از گذشت بیش از سه ماه، در حالیکه اجرای آن می‌تواند در شرایط فعلی اقتصادی، کمک شایانی به بهبود و ارتقای محیط کسب و کار کشور نماید، هنوز در رفت و برگشت بین مجلس و شورای نگهبان است. لذا با عنایت به اینکه این طرح هر چه سریعتر به تایید رسیده و اجرایی شود، موضوع مدیریت تعارض منافع قضات از آن حذف گردید.

بیشتر بخوانید:

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در راستای شعار سال و عمل به منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تنظیم شده است و به دنبال آن است تا موانع را از پیش پای فعالان کسب و کارها بردارد و مردم بتوانند به راحتی و بدون دردسر فعالیت اقتصادی خود را شروع کنند.

قضات از لحاظ علمی جایگاهشان برای کسب پروانه وکالت محرز است

وی در ادامه در خصوص ایرادات شورای نگهبان نسبت به این طرح گفت: شورای محترم نگهبان در راستای وظایف خود مطابق قانون اساسی طرح مذکور را بررسی کرد و ایراداتی را نسبت به آن وارد کرد که این ایرادات هم دقیق و هم به جا بود. چرا که قضات از لحاظ علمی جایگاهشان برای کسب پروانه وکالت محرز است و موضوع مجلس مدیریت تعارض منافع قضات است.

تعیین تکلیف اختلافات بر سر نحوه برگزاری آزمون وکالت

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرد: لذا با توجه به لزوم اجرایی شدن هر چه سریع‌تر طرح تسهیل صدور مجوزها در سال جاری و تعیین تکلیف اختلافاتی که خصوصا در حال حاضر بر سر نحوه برگزاری آزمون وکالت بین متولیان صنفی و قوه قضائیه وجود دارد، نمایندگان موضوع رفع تعارض منافع قضات را در طرح دیگری برطرف می‌کنند. امید می‌رود موافقت با حذف موضوع قضات در این طرح، هر چه زودتر نظر شورای محترم نگهبان را تامین کند. در این صورت هم مردم از مواهب و ثمرات این طرح بهره‌مند خواهند شد و هم به طور خاص داوطلبان آزمون وکالت از بلاتکلیفی خارج شده و با امید بیشتری پای به عرصه وکالت خواهند نهاد.

طرح «اصلاح ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری»

خضریان با اشاره به مصمم بودن مجلس یازدهم در پیگیری تعارض منافع قضات گفت: با این حال مجلس یازدهم اهل عقب‌نشینی نیست و در قالب طرح «اصلاح ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری» موضوع تعارض منافع قضات را با جدیت و به صورت ریشه‌ای حل خواهیم کرد. در حال حاضر طرح مکتوب آن با مشورت با کارشناسان امر تدوین شده است و به زودی به محضر نمایندگان و در نهایت هیئت رئیسه برای اعلام وصول تقدیم خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

وی با لازم دانستن چاره‌اندیشی برای مدیریت تعارض منافع قضات و سایر افرادی که به استناد ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلا، بدون شرکت در آزمون پروانه وکالت می‌گیرند، اظهار داشت: برخی از این افراد که شبکه ارتباطی وسیعی را در دوران اشتغال خود در دستگاه‌های حاکمیتی شکل داده‌اند، پس از دریافت پروانه وکالت با سوءاستفاده از همین ارتباطات برای پیشبرد پرونده موکلین خود، زمینه‌ساز رشد و توسعه فساد در دستگاه‌ قضا و سایر دستگاه‌های اجرایی می‌شوند. از سوی دیگر، به سبب تعارض منافع بالقوه، برخی از این افراد در بزنگاه‌های تصمیم‌گیری یا تصمیم‌سازی، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا از اخذ تصمیماتی که به آینده شغلی‌ آنها در بازار خدمات حقوقی ضربه می‌زند پرهیز یا از اتخاذ چنین تصمیماتی توسط دیگران نیز، جلوگیری کنند.

عزم و اراده مجلس در پیگیری حذف کلیه قواعد موجد رانت، انحصار و تبعیض

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با ذکر یکی دیگر از آثار منفی اعطای رانت در فرایند پروانه وکالت، بر عزم و اراده مجلس در پیگیری حذف کلیه قواعد موجد رانت، انحصار و تبعیض تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از لطمات جبران‌ناپذیر رانت فعلی، اتکا به شبکه ارتباطی دوران اشتغال، برای دادن وعده‌های پوچ به موکلین است. این موضوع سبب خواهد شد تا تعداد موکلین بیشتری به این افراد مراجعه نموده و عملاً مشمولین «ماده ۸ لایحه قانون استقلال کانون‌های وکلای دادگستری»، از مزیت رقابتی بیشتری نسبت به وکلای جوان برخوردار شوند.

بیشتر بخوانید:

خضریان خاطر نشان کرد: این در حالی است که اساس این مزیت رقابتی، اشتغال در حاکمیت بوده و چون تمامی متقاضیان ورود به حرفه وکالت از این امکان برخوردار نیستند، تبعیض ناروایی در حق آنها خواهد بود. این تبعیض ناروا، خود نیز عاملی خواهد بود تا رقابت سالم در بازار خدمات حقوقی شکل نگیرد. در پایان تاکید می‌کنم که مجلس یازدهم با عنایت خداوند و عزم و اراده‌ای جدی به دنبال برقراری عدالت و جلوگیری از رانت، تبعیض و انحصار در تمامی ابعاد است.

منبع: خانه ملت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا