اخبار مجلس شورای اسلامیویژه

حسن نوروزی: شخصاً موافق طرح استفاده از نماینده حقوقی غیر وکیل در شرکت‌ها هستم

با توجه به آنکه افراد انقلابی در کانون وکلا و مرکز وکلا سکاندار شده‌اند، امیدواریم طرح بیمه وکالت را در مجلس به نتیجه برسانیم

وکلاپرس- نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به تشریح روند بررسی طرح استفاده شرکت‌های خصوصی از نماینده حقوقی غیر وکیل در مجلس پرداخت و وعده در دستور کار قرار گرفتن طرح بیمه وکالت در مجلس را داد.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی ، نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی وکلاپرس، با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون استفاده بعضی دستگاهها از نماینده حقوقی در مراجع قضایی اظهار داشت: ماده ۳۲ قانون آ.د.م تصریح می‌کند نهادهای دولتی و نهادهایی که موظف به ارائه خدمات عمومی هستند می‌توانند علاوه بر وکیل دادگستری از مشاوران حقوقی غیر وکیل هم برای حضور در همه محاکم استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

حجت‌الاسلام نوروزی تصریح کرد: بر این اساس بحثی در کمیسیون شکل گرفت مبنی بر اینکه ماده ۳۲ قانون آ.د.م را به تمام شرکت‌های خصوصی هم تسری بدهیم تا شرکت‌های خصوصی هم علاوه بر وکلای دادگستری از مشاوران حقوقی غیر وکیل در محاکم بهره ببرند.

شرکت‌ها اگر احساس می‌کنند مشاوران حقوقی سواد لازم را ندارند، از وکیل استفاده کنند

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: نظر وکلای محترم این است که حضور نماینده حقوقی غیر وکیل در محاکم دادگستری بیانگر ورود افراد بی‌سواد در حوزه وکالت و مشاوره حقوقی است، اما بنظر ما شرکت‌های خصوصی می‌توانند با توجه به اینکه دولتی نیستند و اختیار تصمیم‌گیری برای امور آن با خود شرکا و مسئولان شرکت است، اگر احساس می‌کنند مشاوران حقوقی سواد لازم را ندارند از وکلای دادگستری استفاده کنند.

وی افزود با اشاره به اینکه این موضوعات هم اکنون در کمیسیون در حال بررسی است، گفت: کانون وکلا نظر منفی خود را در خصوص این طرح اعلام کرده است، عده‌ای از همکارانمان در مجلس شورای اسلامی موضوع افزایش تعداد وکلا را با طرحهای گوناگون دنبال می‌کنند، بر این اساس ابتدا طرح تسهیل به تصویب رسید و تعداد پذیرفته‌شدگان وکالت با افزایش روبه‌رو شد و اکنون هم مجلس درنظر دارد شرایط ارائه خدمات به شرکت‌های کم بضاعت را تسهیل کند.

بیشتر بخوانید:

حسن نوروزی در تشریح روند طرح استفاده شرکت‌های خصوصی از نماینده حقوقی غیروکیل تاکید کرد: این طرح در کمیسیون رد نشد، بلکه یکی از مواد آن مورد اشکال واقع شد، همچنین همه اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی در جلسه رسیدگی به طرح حضور نداشتند. بر این اساس به کمیته مربوطه ارجاع شد تا مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد و برای تصمیم‌گیری نهایی وارد دستور کار کمیسیون شود.

نایب‌رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: بنده شخصاً موافق این طرح هستم، زیرا به موجب این طرح شرکت‌های کم بضاعت می‌توانند درصورتی که توان مالی برای پرداخت حق‌الوکاله وکلای دادگستری را ندارند از مشاور حقوقی استفاده کنند، تصمیم‌گیری در این حوزه با خود شرکت‌های خصوصی است تا در پرونده‌های مهم و حساس از وکیل استفاده کنند و در پرونده‌های کم اهمیت‌تر از مشاوران حقوقی بهره ببرند.

طرح بیمه وکالت تحت عنوان طرح اصلاح قانون جامع وکالت در حال پیگیری است

وی در خصوص طرح بیمه وکالت و الزامی شدن حضور وکیل در تمام پرونده های مطروحه در دادگستری تصریح کرد: این موضوع تحت عنوان طرح اصلاح قانون جامع وکالت در حال پیگیری است، البته چند سال پیش هم که کانون وکلا لایحه‌ای در این خصوص به مجلس ارائه کرد، اما به علت قصوری که خود کانون وکلا داشت لایحه از دستور کار مجلس دهم خارج شد.

نوروزی اضافه کرد: اکنون با وضعیتی که در کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضاییه ایجاد شده است و افراد انقلابی سکان امورات نهادهای وکالت را بر عهده گرفته‌اند، انتظار داریم با همکاری با نهاد‌های وکالت این طرح را در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسانیم.

یک دیدگاه

  1. سلام
    پس تمام تخصصصها را حذف کنیم بگیم اگر مردم خواستند خودشان انتخاب کنند.
    مثلا پرستار بتواند عمل جراحی انجام دهد
    اگر مردم حس میکنند پرستار توانایی ندارد میتوانند انتخاب کنند که جراحی را پزشک انجام دهد و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا