اخبار کانون هاویژه

جلیل مالکی: گویا تمام بحران‌ها علیه نهاد وکالت ذخیره شده بود تا در این دوره بر سر ما آوار شود

سخنرانی دکتر جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در مراسم دیدار نوروزی وکلای دادگستری

وکلاپرس ـ جلیل مالکی در دیدار نوروزی وکلای دادگستری کانون وکلای مرکز از هجمه های شدید علیه نهاد وکالت از سوی سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه گفت.

به گزارش وکلاپرس، رییس کانون وکلای مرکز در دیدار نوروزی وکلای دادگستری و اعضای هیأت مدیره این نهاد با یکدیگر درباره فشارهای حاکمیتی علیه نهاد وکالت گفت و افزود: «اگر بخواهم در وصف این ایام سخنی بیان نمایم، باید بگویم انگار همه مشکلات و بحران‌های سهمگین نهاد وکالت طی سالیان متمادی ذخیره‌شده بود تا به‌یک‌باره در این دوره بر سر ما آوار شود.»

بیشتر بخوانید:

متن سخنرانی دکتر جلی مالکی به شرح زیر است:

 

به نام خدا

عرض سلام و ادب احترام دارم خدمت حضار محترم خانم‌ها و آقایان.همکاران فرهیخته، میهمانان گران‌قدر و خانواده‌های محترم حاضر در مجلس.

اجازه می خواهم صمیمانه‌ ترین شادباشهای خود را بابت آغاز قرن پانزدهم هجری شمسی و سال جدید خدمت شما ابراز ‌نمایم و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، ماه مبارک رمضان را تبریک و تهنیت عرض کنم.

بسیار خوشحال هستم که پس‌از گذشت دو سال از بحران کرونا مجدداً برای دیدار نوروزی گردهم آمده‌ایم. امیدوارم این گردهمایی وزین موجبات تحبیب قلوب و اتحاد و انسجام هرچه بیشتر ما را در مسیر دفاع از کیان نهاد وکالت و پیشبرد امور آن فراهم نماید.

یاد و خاطرۀ همکارانی که سالهای قبل در میان ما بودند ولی متأسفانه به دلیل ابتلا به ویروس منحوس کرونا و یا سایر سوانح و بیماری‌ها جان خود را از دست دادند و امروز در میان ما نیستند را گرامی می‌داریم و به روح پر فتوح همه آن‌ها درود می‌فرستیم.

همکاران گرامی!

طرح‌های متعدد مطروحه در مجلس:

در ۲ سال گذشته ایام سختی را پشت سر گذاشتیم. اگر بخواهم در وصف این ایام سخنی بیان نمایم، باید بگویم انگار همه مشکلات و بحران‌های سهمگین نهاد وکالت طی سالیان متمادی ذخیره‌شده بود تا به‌یک‌باره در این دوره بر سر ما آوار شود.

طرح‌های جورواجور مطروحه در مجلس از قبیل:

لوایح و آیین‌نامه‌های دولت و قوه قضاییه:

و اما در کنار این طرح ها، در دولت و قوه قضاییه هم لوایح و آیین‌نامه‌های رونمایی شد که هر یک بخشی از ساختار و اعتبار نهاد مستقل وکالت را هدف قرار داده بود:

لایحه نحوه تملک و بهره برداری از اپارتمان ها که در صدد خروج وکلای دادگستری از اماکن مسکونی و خاتمه دادن یکصد سال زندگی مسالمت آمیز آنها با مردم بود.

لایحه تشکیل مؤسسات حقوقی که آمده بود تا بخشی از مجوزها و صلاحیت‌های نهاد وکالت مستقل را در قالب ثبت مؤسسات حقوقی از حیطه اختیار ان خارج کند.

و بالاخره تصویب آیین‌نامه اجرایی لایحه استقلال که با الحاقات و اضافات گسترده زمینه را برای انحای دخالت‌ها و وابسته کردن نهاد وکالت به قوه محترم قضاییه فراهم کرده‌ بود که انتظار داریم رئیس محترم قوه در پاسخ به درخواست مشروع روسای کانونها نسبت به اصلاح و حذف موارد فوق اقدام نمایند.

سایر ساختارشکنی های فرا قانونی:

و البته به‌همین کفایت نشد و ساختارشکنی های فرا قانونی دیگری همچون:

مصوبه هیات مقررات‌زدایی مبنی‌بر بارگذاری پروانه‌های وکالت به‌عنوان مجوز کسب و کار در در گاه مجوزهای وزارت اقتصاد که با طرح دعوی و پیگیری‌های مستمر یک‌ساله منجر به ابطال آن در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شد.

تشکیل کمپین فارغ التحصیلات بیکار و فشار برکانون وکلا، تقویت و توسعه مرکز وابسته به قوه قضائیه و قرار دادن آن در مقابل کانون‌های وکلای مستقل و هجمه‌های سازمان‌یافته در رسانه ملی و سایر رسانه‌های وکیل مستقل ستیز تنها بخشی از هجمه‌ها و تهدیداتی بود که در این ۲ سال با آن‌ها گلاویز بودیم.

 تاکنون اجازه ندادیم که طرح‌ها و لوایح مذکور در بخش‌های مربوط به وکالت دادگستری به نتیجه برسد

و امّا با سرافرازی باید عرض کنم که هیئت‌مدیره شما با تشکیل ١۵۴ جلسه مستمر و ایجاد ساختارهای دفاعی مناسب در کنار مدیران محترم کانون‌های وکلای سراسر کشور و هیئت‌رئیسه محترم اتحادیه با ورود به‌موقع و پیگیری های مستمر تاکنون اجازه نداده‌اند که طرح‌ها و لوایح مذکور در بخش‌های مربوط به وکالت دادگستری به نتیجه برسد.

البته خطرات همچنان باقیست و علی‌رغم بازدارندگی های ایجاد شده و اصلاح و حذف بسیاری از مواد مخرب طرح‌ها و لوایح مذکور، به دلیل مفتوح بودن برخی از آن‌ها، لحظه‌ای نباید غافل شد و با رصد مستمر و دفاع به‌موقع اجازه نداد که در آینده بخش‌های باقی‌مانده، صدمات دیگر به پیکر مجروح و مظلوم نهاد وکالت مستقل وارد نمایند.

در خاتمه ضمن تقدیر و تشکر از کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز و سازمان زندانها و اقدامات تامینی بابت بر پایی جشن گلریزان ازادی زندانیان بدهکار و کمک به خانواده های انها از همه همکاران محترم درخواست می نمایم که با مراجعه به دستگاه های پوز مستقر در ورودی سالن و یا از طریق شماره حساب های اعلامی کمک های نقدی خود را واریز تا توسط سازمان محترم زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی در جهت ازادی زندانیان بدهکار مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری مرکز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا