اخبار کانون هاویژه

جلیل مالکی: هزینه کردن برای افزایش آگاهی‌های حقوقی و وکالتی سرمایه‌گذاری است

وکلاپرس- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در گفتگوی تلفنی با برنامه «گفتگوی اجتماعی» در تبیین ماهیت وکالت دادگستری بر کسب و کار نبودن حرفه وکالت تاکید کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل  پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ دکتر جلیل مالکی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در مورد چالش‌های نهاد وکلا گفت: ماهیت حقوقی وکالت دادگستری یک ماهیت حقوقی از جنس قضا است و ماهیت قضایی دارد و اساسا یک وکیل دادگستری نباید هدف اولیه خود را کسب سود و منفعت و مال قرار دهد هدف اولیه وکیل دادگستری احقاق حق و عدالت است. به همین دلیل در سوگند وکالت صراحتا قسم یاد می‌کند که به جز احقاق حق و عدالت منظور دیگری نداشته باشد.

انجام وکالت معاضدتی بیانگر این است که که وکالت دادگستری اساسا کسب و کار و تجارت نیست

وی افزود: هدف وکالت برخلاف همه حرفه‌ها و پیشه‌های کسب سود و مال نیست و بر اساس تحقق عدالت و حق اگر به یک وکیل دادگستری وجهی هم پرداخت نشود موظف است وظیفه خود را در وکالت‌های معاضدتی و تسخیری انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

مالکی در ادامه با تاکید بر اینکه در راستای همین وظیفه در کانون‌های وکلا وکالت‌های معاضدتی وجود دارد که بدون دریافت یک ریال از موکل مبادرت به وکالت رایگان می‌کنند بیان داشت: انجام وکالت معاضدتی برای افرادی که توان پرداخت حق الوکاله را ندارند بیانگر این است که که وکالت دادگستری اساسا کسب و کار و تجارت نیست.

فرهنگ سازی وکالت یکی از وظایف حاکمیت است

رئیس کانون وکلای دادگستری در ادامه با بیان اینکه متاسفانه به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی مردم از حق گرفتن وکیل رایگان محروم مانده‌اند اظهار داشت: فرهنگ سازی وکالت یکی از وظایف حاکمیت است و در اصل سوم قانون اساسی یکی از وظایف حاکمیت که مطرح شده است افزایش آگاهی‌های مردم است که یکی از این آگاهی‌ها آگاهی‌های حقوقی مردم می‌باشد.

مالکی تصریح کرد: فرهنگ سازی عمومی و حقوقی می‌بایست توسط صداوسیما و حاکمیت انجام شود ولی متاسفانه در حوزه فرهنگ سازی خیلی غفلت شده است و در حال حاضر نیز بر اساس قانون یکی از رسالت‌های صدا سیما این است که اداره معاضدت دادگستری را به مردم معرفی کند تا مردمی که توان مالی ندارند بتواند از خدمات رایگان این اداره استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

رئیس کانون وکلای دادگستری اذعان داشت: هزینه کردن برای افزایش آگاهی‌های عمومی، حقوقی و وکالتی مردم باعث می‌شود ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کم شود و نوعی سرمایه گذاری است.

دادگاه انتظامی کانون وکلا به شدیدترین وجه ممکن با وکلای متخلف برخورد می‌کند

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اغلب وکلا با تمام توان از حقوق مردم دفاع می‌کنند بیان داشت: البته ممکن است افرادی باشند که تخلف کنند که در این صورت نیز دادسرا و دادگاه انتظامی کانون وکلا به شدید ترین وجه ممکن با این دسته از وکلایی که موازین را زیر پا می‌گذارند و حقوق موکل را تضییع می‌کنند و خارج از نظامات عمل می‌کنند به جد و شدت برخورد می‌کند.

مالکی اظهار داشت: مردم جهت ارائه شکایت و نظرات خود می‌توانند با مراجعه به سایت کانون‌های ۲۶ گانه و کانون مرکز وکلای دادگستری از اطلاعات و شماره‌های موجود در سایت بهره مند شوند.

بیشتر بخوانید:

وی با بیان اینکه ۷ اسفند ماه سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری در کشور است بیان داشت: استقلال وکیل دادگستری تضمین حق دفاع مردم در مراجع قضایی است.

منبع: رادیو گفت و گو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا