اخبار کانون هاویژه

تعیین ظرفیت و برگزاری آزمون وکالت برای متقاضیان بند د ماده ۸

وکلاپرس ـ رییس کانون وکلای گیلان از پذیرش درخواست این نهاد برای تعیین ظرفیت برای متقاضیان بند د ماده ۸ و برگزاری آزمون وکالت برای این افراد در صورت افزایش تقاضا خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری گیلان ، رییس این مرکز از برگزاری جلسه ای  جهت بررسی وضعیت اشخاص مشمول بند د ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری در دفتر رییس کل دادگستری استان گیلان خبر داد.

رییس کانون وکلای دادگستری گفت: کانون وکلای دادگستری گیلان هر ساله و به ویژه در سالهای اخیر شاهد تعدد مراجعات اشخاص مشمول بند مذکور در ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری است.

بیشتر بخوانید: « انحصارطلبی وکلا »؛ واشکافی یک ادعا

وضعیت انتقاد برانگیز بند د ماده ۸

دکتر محمدرضا نظری نژاد گفت: بند د ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری اجازه صدور پروانه کارآموزی وکالت را به اشخاصی که با ۳۰سال خدمت بازنشسته می‌شوند داده است، مشروط بر آنکه با داشتن مدرک کارشناسی رشته حقوق، در ادارات و موسسات دولتی یا وابسته به دولت، به مدت ۵ سال متوالی یا ۱۰سال متناوب در سمت‌های حقوقی فعالیت نموده باشند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از یک سو دانشگاه‌هایی با سطوح آموزشی متفاوت، مدارک حقوق اعطا می‌کنند و از سوی دیگر موسسات و نهادهایی که کارکنان آن مشمول بند مذکور می‌شوند متعدد و متکثر است، مراجعه متقاضیان مشمول این مقرره قانونی هر ساله روبه افزایش است.

این وکیل دادگستری با اشاره به این نکته که بسیاری از مراجعان در سالهای اخیر، مبادرت به اخذ مدرک کارشناسی حقوق کرده و با ورود به اداره حقوقی دستگاه خود تلاش نموده اند مشمول این بند قرار گیرند خاطرنشان کرد: تقاضای بازنشستگان مشمول قانون مذکور و کثرت آنان، با سیاست تعیین ظرفیت افراد در آزمون ورودی وکالت ونیز قبول شدن در آزمونی دشوار برای پذیرفته شدن سازگاری ندارد.

این استاد حقوق گفت: از یک‌سو هر ساله ظرفیت مورد نیاز هر کانون در کمیسیون تعیین ظرفیت مشخص و فارغ التحصیلان حقوق پس از قبولی در آزمون ورودی و با تحمل مشقت بسیار، به دریافت پروانه کارآموزی وکالت نائل می‌شوند. اما از سوی دیگر شاهد آن هستیم که به‌موجب بند «د» ماده ۸ قانون مرقوم و با نادیده گرفتن ظرفیت و نیز آزمون ورودی، عده ای به سهولت موفق به اخذ پروانه وکالت می‌شوند.

وکیل نظری نژاد اضافه کرد: با استناد به ماده ۳۳ آیین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری که صدور پروانه وکالت در هر کانون را مشروط به” قدر احتیاج” دانسته است، برخی از کانون‌های وکلا با تشکیل کمیسیون تعیین ظرفیت، قدر احتیاج وکیل مشمول بند «د» ماده ۸ لایحه قانونی استقلال را هرساله مشخص می نمایند.

تعیین ظرفیت برای بند د ماده ۸

دکتر نظری نژاد با تأکید بر اراده رییس کل دادگستری استان گیلان در مقابله با فساد افزود: با نگاه مدبرانه ایشان که انسانی اهل فکر و اندیشه هستند، پیشنهاد کانون وکلای دادگستری گیلان مبنی بر ساماندهی صدور پروانه وکالت برای بازنشستگان مشمول بند «د» ماده ۸ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، مورد موافقت اعضای کمیسیون تبصره ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت ، قرار گرفت و منتهی به صورت‌جلسه ای در این رابطه شد.

این وکیل دادگستری در پایان گفت: برابر صورت ‌جلسه مذکور، مقرر شد صدور پروانه وکالت، وفق ماده مرقوم، مشروط به احتیاج کانون وکلا در هر سال باشد و همچنین تعیین میزان مورد نیاز، منوط به تشخیص اعضای کمیسیون تعیین ظرفیت باشد.

در صورت تقاضای بیش از حد نیاز، از سوی کانون وکلای دادگستری، برای متقاضیان آزمون ورودی برگزار شود. نفرات برتر این آزمون، با رعایت حدنصاب به اخذ پروانه وکالت نائل خواهند شد. بنابراین رقابتی سالم و علمی، با تکیه بر شایسته سالاری، میان متقاضیان شکل خواهد گرفت.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای گیلان

یک دیدگاه

  1. اینکار کانون برخلاف مقررات صریح قانون مذکور است کجا گفته باید آزمون برقرار بشه لطف کنید بیجهت از خودتون قانون درست نکنید ضمنا خیلی از افراد درحین خدمت دولتی منجمله خودم موفق به قبولی در آزمون کانون شدم خود همین کانون وکلا بدلیل اینکه منافات با کار دولتی داره پروانه کارآموزی برام صادر نکردند حالا که بازنشست شدم دارن بازم سوسه در میارن جمع کنید داستانهای خودتون رو اگه صلاحیت ندارید برسد کنار آدمهای دلسوز بیان راس امورات کانون هر روز یه قانون من درآوردی برای خودتون درست نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا