اخبار کانون هاویژه

تشکیل کارگروه مشترک مدیران دستگاه قضا و مدیران نهاد وکالت در قزوین

وکلاپرس- در نشست تشکیل کارگروه مشترک مدیران قضایی و نهاد وکالت در استان قزوین ضمن تبیین و اهمیت جایگاه وکیل در اجرای عدالت بر تعامل دو نهاد وکالت و قضاوت جهت حل مسائل تاکید شد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از روابط عمومی کانون وکلای دادگستری قزوین، نشست تشکیل کارگروه مشترک مدیران قضایی و نهاد وکالت در استان قزوین با حضور مدیران نهاد وکالت و مسئولین قضایی در دادگستری استان قزوین برگزار شد.

سید محمد حسینی، رئیس کانون وکلای قزوین، در این نشست ضمن سپاس از برگزاری این نشست و تبریک به هیات مدیره منتخب مرکز وکلای استان قزوین و نیز تعامل بیش‌ازپیش با تکیه‌ بر روحیات و منش همکاران منتخب در این مرکز بر افزایش تعامل دو نهاد کانون وکلا و مرکز وکلا و متعاقباً این نهادها با دادگستری استان در راستای دو امر یکی اجرای عدالت و دیگری آرامش و عزت مردم تاکید کرد.

حل بسیاری از مشکلات با تعامل دو نهاد وکالت و قضاوت

حسینی با تأیید ارتقای همکاری و تعامل دو نهاد وکالت و تاکید بر حل بسیاری از مشکلات از این مسیر، تحقق این امر در سال‌های اخیر را مرهون نگاه مثبت مجموعه قضایی استان و رویکرد تعاملی و همکاری آن با نهاد وکالت دانسته و یادآور شد افزایش اعتماد دستگاه قضایی و مردم به نهاد وکالت منجر به به‌کارگیری ظرفیت حداکثری کانون وکلا در خدمت به اهداف عالیه دستگاه قضایی و مردم خواهد بود.

رئیس کانون وکلای قزوین ضمن تبیین مجاری اعلام شکایت از وکیل و با اشاره به خود انتظامی و خود نظارتی در کانون وکلا و به‌کارگیری وکلای پیش‌کسوت و شاخص در دادسرا و دادگاه انتظامی کانون وکلا، این فرآیند را یک مسیر طولانی و بعضاً دارای اثرات منفی بعدی دانسته و عنوان کرد با ایجاد نهاد داوری این مهم در حداقل زمان ممکن و تکیه بر حل ترافعات از گذر مذاکره حل‌وفصل گردد.

وکلا نقشی اثرگذار در ایجاد صلح و سازش دارند

حسینی در ادامه سخنان خود به ایجاد واحد صلح و سازش در کانون وکلا باتکیه‌ بر استفاده از شخصیت‌های اثربخش و شهیر استانی و حتی کشوری از جمله ورزشکاران، هنرمندان، مؤلفان و … و ایجاد یک ظرفیت عظیم در کاهش ورود پرونده به دستگاه قضایی یادآور شد برخلاف آنچه به‌غلط و متأثر از القائات نادرست در اذهان عمومی شکل‌گرفته، وکلا نقشی اثرگذار در ایجاد صلح و سازش در دعاوی اصحاب پرونده دارند و هرچه شأن و جایگاه ایشان در دستگاه قضایی و مردم حفظ و افزایش یابد، در این امر مؤثرتر خواهند بود.

تأسیس اورژانس وکیل در آینده

رئیس کانون وکلای استان در ادامه با اشاره به تأسیس اورژانس وکیل در آینده، راه‌اندازی این مرکز را گامی پیشرو در حمایت از اقشار نیازمند به فوریت‌های حقوقی – قضایی دانست.

سید محمد حسینی در پایان ضمن اشاره بر یکی دیگر از مسئولیت‌های اجتماعی کانون وکلا در کنار رسالت ذاتی، بر لزوم حمایت حقوقی از نیازمندان و مستمندان تاکید و با برشمردن اقدامات اخیر در این راستا در ماه مبارک رمضان، رفع موانع حقوقی و حل مشکلات ایجاد شده از این موانع را با بهره‌مندی از ظرفیت و پتانسیل کانون وکلا را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و از اهداف مدنظر این نهاد صنفی مدنی دانست.

سال های اخیر و روزهای پیش رو را سخت ترین ایام نهاد وکالت است

امیر کاتبی نایب‌رئیس کانون وکلا ضمن اشاره به قانون تسهیل کسب‌وکار و پیامدهای منفی آن بر جامعه و آسیب به حقوق مردم، خواستار پیگیری این امر و انعکاس دغدغه جامعه حقوقی به مقامات عالی‌رتبه دستگاه قضایی کشور شد. وی یادآور شد : ما نماینده وکلای استان هستیم و امیدواریم از گذر این جلسات و کارگروه مشترک مشکلات صنفی وکلا از جمله اتاق وکیل و تردد وکلا در مراجع قضایی و سایر انتظارات به حق ایشان؛ به نتیجه مطلوب برسد.

محمد نسخه چی، عضو هیات مدیره کانون وکلای قزوین سال های اخیر و روزهای پیش رو را سخت ترین ایام نهاد وکالت دانست و اظهار داشت عده ای با رمز انحصار طلبی اقدام به تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و اقتصادی نگاه کردن به این حرفه‌ی مقدس شدند و از این رهگذر بزرگترین ظلم به نهاد وکالت صورت گرفت و تمام مکاتبات و جلسات با مسئولین و نمایندگان مجلس بلانتیجه ماند و ما با مشکلات تصویب این طرح به زودی مواجه خواهیم شد.

محمدمهدی نحوی عضو هیات مدیره کانون با تبیین ابعاد و تبعات ناگوار آن برای جامعه حقوقی و هرآنچه با حقوق عامه در ارتباط است از مسیر تصویب قانون تسهیل کسب‌وکار یادآور شد با حجم عظیم مراجعات کارآموزان پذیرفته شده ناشی از این قانون، شعب محدود دادگستری در پذیرش کارآموزان و انجام تکالیف ایشان با صعوبت مواجه خواهد شد.

اجرای عدالت مطمح نظر دو نهاد قضاوت و وکالت است

علی شعبانی رئیس‌کل دادگستری استان در ابتدای سخنان خود در این نشست با اشاره به اهمیت وکالت به تبیین روایتی از حضرت رسول ( ص) در مقام نقش و جایگاه وکیل اشاره و یادآور شدند اجرای عدالت که رسالت انبیاء و اولیاءالله است، مطمح نظر دو نهاد قضاوت و وکالت است و هرچه وکیل در اجرای عدالت مثمر ثمر و راسخ باشد، طبعاً و تبعاً قاضی نیز به این هدف نزدیک‌تر خواهد بود و در نتیجه اجرای عدالت به‌عنوان هدف غایی در جامعه محقق خواهد شد که رضایت خدا را در پی خواهد داشت.

تشکیل کارگروه مشترک نهاد قضاوت و وکالت و کارشناسی

رئیس‌کل دادگستری استان در بخش دیگر سخنان خود ضمن اشاره به رویکرد تشکیل کارگروه مشترک نهاد قضاوت و وکالت و البته کارشناسی، برآوردن انتظارات و توقعات دوسویه و حل و کاستن از کاستی‌های فی‌مابین این نهادها را مقصد اصلی این امر دانسته و‌ یادآور شد ثقل اختلاف و انتظار نهاد قضاوت و وکالت در رعایت‌نکردن قانون از سوی نهاد دیگر است و این کارگروه قطعاً نقشی اثرگذار در حل‌وفصل این نقیصه خواهد داشت.

ایشان در ادامه با اهمیت خواندن شرع به‌عنوان شاکله قوانین جامعه، باتوجه‌به نقش و جایگاه وکیل و قاضی در جامعه و انتظار عمومی از آنان، به حفظ شئون شرعی و عاملیت بر آموزه‌های دینی و قانونی تاکید و عنوان داشت گزارش‌ها واصله حکایت از برخی قانون‌گریزی‌ها و نادیده‌گرفتن موازین شرعی و رعایت مقررات عرفی و اقتضائات ظاهری و باطنی این شغل چه در مجموعه دستگاه قضایی و چه نهاد وکالت دارد که باید در هرچه کاهش دادن این امر اهتمام جدی و وافر داشت.

شعبانی در پایان ضمن تاکید بر استمرار این جلسات اظهار امیدواری کرد که ان‌شاءالله با این جلسات و محافل هم‌اندیشی شاهد ارتقای روزافزون دو نهاد قضاوت و وکالت و در نتیجه تحقق بیش‌ازپیش عدالت باشیم.

با حضور وکیل تصمیم‌گیری و تحقق عدالت برای قاضی سهل و موجب تسریع در فرآیند دادرسی خواهد شد

محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: علی‌رغم وجود مشکلات لیکن در سال‌های اخیر شاهد ارتباط کارآمد و مؤثر دستگاه قضایی با نهاد وکالت در استان بوده‌ایم و این امر به اجرای عدالت و حاکمیت قانون که هدف نهایی ما است؛ کمک شایانی می‌نماید. وی همچنین افزود با حضور وکیل تصمیم‌گیری و تحقق عدالت برای قاضی سهل و موجب تسریع در فرآیند دادرسی خواهد شد.

منبع: روابط عمومی کانون وکلای دادگستری قزوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا