اخبار قوه قضاییه

رییس دادگستری استان آذربایجان شرقی: مرکز وکلای قوه قضاییه برای رفع انحصار از حرفه وکالت پدید آمد

وکلاپرس- رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی در مراسم تحلیف برخی از کارآموزان مرکز وکلای قوه قضاییه بر ضرورت حضور وکلا در پرونده های قضایی تاکید کرد و فلسفه ایجاد مرکز وکلای قوه قضاییه را رفع انحصار از وکالت دانست.

به گزارش وکلاپرس به نقل ازایلنا ، موسی خلیل‌اللهی، رییس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی، در آیین تحلیف ۱۹ نفر از کارآموزان وکالت مرکز وکلای آذربایجان شرقی با بیان این‌که حضور و دخالت وکیل برای تضمین یک دادرسی عادلانه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است، اظهار کرد: قانون‌گذار در تمامی ادوار به حضور و دخالت وکلا در جریان دادرسی در تمام مقاطع تأکید داشته است.

بیشتر بخوانید: هیچ انحصاری در کانون وکلا وجود ندارد

وی افزود: قانون آیین دادرسی کیفری تحولی در بحث وکالت ایجاد کرده است؛ به طوری‌که تکالیفی را ولو برای ضابطین ایجاد و مکلف کرده تا زمینه ملاقات وکیل با موکل را فراهم کنند، حتی در برخی جرایم حضور وکیل ولو تسخیری را برای مقامات قضایی ضروری کرده است.

فلسفه ایجاد مرکز وکلا: دسترسی کم هزینه به وکیل و پایان انحصار

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: فلسفه ایجاد مرکز وکلای دادگستری سهولت دسترسی به امر وکالت و مشاوره و بیرون بردن انحصار در وکالت و نهایتا دسترسی کم هزینه به وکیل است.

بیشتر بخوانید: بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان شرقی در حمایت از کشور آذربایجان

وی با تأکید بر لزوم تعهد وکلا به اخلاق قضایی در نوع وکالت و مشاوره، بیان کرد: وکلا باید در نوع وکالت، مشاوره و ارتباط با مردم و دستگاه قضایی متعهد به اخلاق قضایی باشند در غیر این صورت آسیب خواهند دید.

وظیفه وکلا نباید تحت الشعاع مسائل مالی قرار بگیرد

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی با بیان این‌که هرچند وکالت کسب و کار نیست، اما منبع درآمد محسوب می‌شود، ادامه داد: وظیفه وکلا کمک به احقاق حق مردم بوده و نباید تحت‌الشعاع مسائل مالی قرار بگیرد.

صلح و سازش در پرونده ها تکلیف شرعی وکلاست

وی در ادامه با تأکید بر توجه ویژه بر امر صلح و سازش در پرونده‌ها، گفت: صلح و سازش تکلیف شرعی ما بوده و در منابع اسلامی به آن توجه شده و از حیث قانونی هم یکی از تکالیف وکلا بوده که گاهاً مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: کانون وکلای آذربایجان شرقی ؛ میزبان نهادهای مرتبط با دادگستری

خلیل‌اللهی افزود: موضوع صلح و سازش در همه پرونده‌ها مخصوصاً در پرونده‌های مربوط به خانواده باید موردتوجه بیشتری قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا