اخبار کانون ها

بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای کرمانشاه و همدان درخصوص بحران آب در خوزستان

طبق ماده ۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر دولت ها موظفند دسترسی جامعه به آب را فراهم کنند

وکلاپرس- در پی بحران آب خوزستان و اعتراضات مردمی کمیسیون حقوق بشر کانون های وکلای کرمانشاه و همدان در بیانیه هایی جدا گانه خواستار به رسمیت شناختن اعتراضات مردم خوزستان شدند.

به گزارش وکلاپرس به دنبال صدور بیانیه هایی از سوی سایر کانون های وکلا پیرامون بحران کم آبی خوزستان، کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و کانون وکلای دادگستری همدان با انتشار بیانیه هایی ضمن ابراز همدردی با مردم خوزستان، فراهم کردن امکان دسترسی جوامع به آب را طبق علامیه جهانی حقوق بشر از وظایف اصلی دولت ها برشمردند.

بیانیه های سایر کانون ها را در اینجا بخوانید:

متن کامل بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه پیرامون بحران آب خوزستان به شرح زیر است:

بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه پیرامون بحران آب خوزستان

آب عنصری حیاتی و ضروری برای زندگی است و توسعه اقتصادی و اجتماعی همه جوامع به وجود آب بستگی دارد. حق دسترسی بشر به آب از آنجا که با حیات انسان در ارتباط است همواره در دستور کار جامعه جهانی بوده و در اسناد بین المللی به طور صریح یا ضمنی مورد اشاره قرار گرفته است.

حق بر آب به مثابه حقوق بشر به منزله دسترسی آحاد انسان ها به این عنصر حیاتی است و دولتها مکلفند در راستای ماده ۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر امکان دسترسی جامعه به آب را به منظور توسعه متوازن فراهم نمایند.

بر اساس بند ۲ ماده ۱۲ میثاق حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی، دولت ها تکلیف دارند اقدامات غیر تبعیض آمیز برای پیشگیری از تهدید سلامتی ناشی از کمبود آب اتخاذ و حقوق کامل انسان ها در بهبود بهداشت محیط را تضمین نمایند. تعهدات کشورها در حوزه تامین حق بر آب صرفا ناظر بر بهداشت محیط نبوده و سایر وجوه حقوق بشر همچون حق کار، مسکن، غذا و…. که مرتبط با آب نیز هست را در بر می گیرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران اگر چه در سالهای گذشته در تامین اولیه این حق در شهرها و روستاهای کشور عملکردی قابل قبول داشته است اما بحران فعلی آب در ایران و خصوصا استان خوزستان که منجر به اعتراض مردم شده است حکایت از آن دارد که دولت تعهدات لازم برای تامین آب را به درستی انجام نداده است.

به غیر از دلایل طبیعی موثر در این وضعیت، سوء تدبیر و ضعف مدیریت نیز در تشدید این بحران ذی مدخل بوده است. این در حالی است که به موجب اسناد بین المللی، دولتها موظفند به طور مستقیم یا غیر مستقیم از مداخله در بهره مندی از حق بر آب خودداری و از هر رویه یا فعالیتی که دست یابی برابر به آب کافی را محدود یا زیرساخت ها و خدمات آبی مناطق را با چالش مواجه می سازند اجتناب نمایند.

استان خوزستان به واسطه برخورداری از نعمت خدادادی و ثروت های طبیعی و همچنین نقش و تاثیر مردم شریف این سامان در ۸ سال دفاع مقدس شایسته توجه و اهتمام بیشتری است.

اکنون مردمان این خطه از سرزمین ما دچار تنش آبی بوده و در راستای بهره مندی از حق خویش نسبت به وضعیت موجود معترض هستند. وظیفه دولت و حاکمیت است تا در راستای اصول مسلم قانون اساسی و خصوصا اصل ۲۷ آن، اعتراضات و تجمعات آنان را به رسمیت شناخته و در راستای حل مشکل آنان برنامه های کوتاه مدت و درازمدتی را تدوین و ارائه نمایند.

در این راستا کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه ضمن اعلام همدلی با مردم شریف استان خوزستان از دست اندرکاران و مسئولان کشور می خواهد تا بحران آب و مشکلات تبعی آن را جدی گرفته و قبل از آن که تنش های ناشی از آن به سایر مناطق کشور تسری پیدا کند به طرق مقتضی برای آن چاره اندیشی نمایند.

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استان کرمانشاه

بیانیه کانون وکلای همدان نیز در خصوص بحران آبی در استان خوزستان به شرح زیر است:

این روزها خوزستان،این خاک شجاع و صبور،درگیر مشکلاتِ بسیاری است.. مردمانِ نجیبِ این سرزمین حال خوبی ندارند؛ و مردم ایران نیز نظاره گر حال بد آنان است و سینه ها پر از غم و اندوه است

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استان همدان،با ابزار تاسف از آنچه این روزها بر مردمِ خوزستان می گذرد نکات زیر را مدنظر قرار داده و از تمامِ مسئولین در هر رده و مرتبه ای می خواهد هرچه سریعتر نسبتِ به رفع دردهای جانکاهِ مردم خوزستان اقدام کنند:

۱-مردم مهم ترین عنصر در عرصه حکمرانی هستند.تمام هویت و ماهیت دولت،در ارائه خدماتِ عمومی به مردم خلاصه می شود.حتی در نظام هایی نظیر نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که مبنای الهی برای خود تعریف کرده اند مردم نقش پررنگی در تاسیس و استمرارِ نظام سیاسی دارد

اصول ۶ و ۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت حق تعیین سرنوشت مردم و نیز حاکمیتِ مبتنی بر رای و نظر مردم را به رسمیت شناخته است.بنابراین رعایت نظر و دیدگاهِ مردم در عرصه حکمرانی،مهم و حیاتی و مبتنی بر قانون اساسی است.

۲-کرامت،شان و شخصیت انسانی مورد توجه جدی اندیشه های اسلامی و نیز قانون اساسی است.بند ششم اصل ۲ قانون اساسی به صراحت کرامت و ارزشِ والای انسانی را از پایه های جمهوری اسلامی دانسته است.بدیهی است هر تصمیم،اقدام،سیاستگذاری و سیاست ورزی که این ارزش والای الهی را مخدوش کند
بر خلافِ آموزه هایِ دینی و اصول قانون اساسی است.

۳-حقِ بر رفاه و توسعه،مورد توجه جدیِ اسناد حقوق بشری است.حق بر توسعه به عنوان یک حق همگانی در کنوانسیون حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی(،مواد ۱،۲و۴)به رسمیت شناخته شده است و بر اساسِ ماده ۹ قانون مدنی برای دولت ایران لازم الاجرا است.

قطعنامه های متعدد مجمع عمومی در کنار اعلامیه های مصوب دولت ها در عرصه بین الملل،جای هیچ شکی باقی نمی گذارد که دولت ایران(بسانِ سایرِ دولتها) متعهد به ایجاد توسعه متوازن پایدار و بدون تبعیض برای همه آحاد مردم است.در قانون اساسی تلویحاً به این حق مهم و بنیادین اشاره شده است. (بندهای ۱ و ۹ و ۱۲ اصل سوم قانون اساسی)

۴-حق بر محیط زیست سالم حقی است همگانی و بنیادین.سوگوارانه امروز شاهدیم که بر اثر سیاست های غلط دولتها و منفعت طلبی گروههای ذی نفع،محیط زیست در ایران به سمت ویرانی در حرکت است.و مردم ایران روز به روز شاهد ویرانیِ جلوه هایِ خداوندی در طبیعت در خوزستان نیز که زمانی مناظر بدیعِ طبیعی،چشم هر رهگذری را خیره می کرد،امروزه شاهد ویرانی تالاب ها و خشک شدن رودها و نابودی نخلستان هایی هستیم که علاوه بر اینکه کشاورزی و معشیت منطقه را به خطر انداخته حقِ طبیعیِ نسل های آینده برای برخورداری از این مواهب الهی را نیز ضایع کرده است.

اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست سالم را وظیفه ای عمومی تلقی کرده است که متاسفانه بیشتر از مردم،حکمرانان(بدون توجه به این اصلِ گوهرین) مشغول نابودی آن هستند.

۵-آب آشامیدنی سالم امروزه بخشی از حق های بشری است و بنابراین با کرامتِ انسان ها در ارتباط است.
بی آبی دردی عمیقاً جانکاه و جگرسوز است.عدمِ دسترسی به آب آشامیدنی،علاوه بر نابودی کشاورزی،باعث به خطر افتادن سلامتی و بهداشت عمومی می شود.متاسفانه در خوزستان بحران آب امروزه چنان زندگیِ مردم را به خطر انداخته که آنان را مجبور کرده صدای اعتراضشان را به گوش حاکمان برسانند.

تصاویر دردآور خشک شده تالاب ها و مردمانی که به دنبال آب آشامیدنی سالم می گردند دلِ هر انسان دردمندی را به درد می آوردو روحِ آنان را می خراشد.بحران آب امروزه در خوزستان نتیجه ی عملکرد دولتهایی است که اساساً درک درستی از مبانیِ حقوق بشریِ دسترسی به آب آشامیدنی ندارند.

۶- اصل ۲۷ قانون اساسی حقِ اعتراض را برای مردم به رسمیت شناخته است.متاسفانه در گذر زمان،قانون گذاران و مفسران،برداشتی حداقلی از این حق ارائه داده اند.مردم خوزستان امروز حق دارند بر سرِ دولتمردانِ نالایقی که با سیاستهایشان زندگی آنان را تلخ کرده اند فریاد بزنند.آنان راهی جز این ندارند.

اعتراض،حقِ مردمی است که هشت سال سخت ترین روزگار را در جنگ داشتند.و حالا که چند دهه از جنگ می گذر تغییری در زندگی شان ایجاد نشده است. این مردم اگر اعتراض نکنند چه کنند؟کدام نهاد دولتی صدای دردمندشان را شنیده؟چند رمان و فیلم و سریال دیگر باید نوشته و ساخته شود تا ویرانی خوزستان شجاع دیده شود؟دستگاههای امنیتی و انتظامی باید خویشتن دارانه با مردم مدارا کنند.حقِ اعتراض هم حقی بنیادین و اساسی است که با کرامت مردمان همراه است.

۷- کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری استان همدان،ضمنِ یادآوری نکاتِ فوق،از همه ی دستگاههای مسئول اجرایی و امنیتی و انتظامی می خواهد گشاده دستانه،صدایِ مردمِ نجیب و مظلوم و شجاع خوزستان را بشنوند و بدور از هر گونه سیاست گرایی،در جهتِ حل مشکلات مردم تلاش کنند و نیز از دستگاه قضا می خواهد با تشکیل یک گروه کارشناسی،تمام علل و عوامل بروز وضعیت اسفناک زیست محیطی را در خوزستان بررسی کرده و اگر کوتاهیو یا قصور و تقصیری از ناحیه دولتمردان و همه مسببین وضع موجود مشاهده کرد بدون اغماض با آن برخورد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا