گفت و گو

باقری: مدیران کانون میانه ای با پاسخگویی ندارند

گفتگو با دکتر سعید باقری عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز

وکلاپرس– یک عضو هیات مدیره کانون وکلای مرکز با تاگید بر ضرورت پاسخگویی و شفافیت مدیران نهاد وکالت گفت: مدیران کانون میانه ای با پاسخ گویی ندارند.

به گزارش وکلاپرس، دکتر سعید باقری، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار وکلاپرس به موضوع ضرورت پاسخگویی و شفافیت مدیران نهاد وکالت پرداخت.

شرح گفت و گو در ادامه آمده است:

از نظر شما آثار پاسخگویی و شفافیت مدیران در هر نهاد یا ارگانی چیست؟

نظارت و مراقبت عمومی اعضای کانون وکلا بر عملکرد مدیران نهاد وکالت و پایش اقدامات مدیران توسط وکلا ازجمله آثار شفافیت و پاسخگویی است.

این آثار به طور ویژه درخصوص نهاد وکالت چه خواهد بود؟

موجبات شفافیت اقدامات مدیران و نیز مراقبت بیشتر مدیران در انجام اقدامات خود و هم چنین مانع بروز شایعات و ابهامات در این نهاد خواهد شد.

میزان پاسخگویی مدیران کانون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مدیران کانون شوربختانه غالباً میانه ای با پاسخ گویی ندارند و متاسفانه پاسخگو نبودن مدیران حتی بعضاً رییس نسبت به اعضای هیات مدیره نهادینه شده است و اندک مدیرانی هستند که پاسخگو باشند.

بیشتر بدانید:

آیا موانعی پیش روی مدیران در راستای شفاف‌سازی و پاسخگویی وجود دارد؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، موارد را بفرمایید.

موانع قانونی خیر اما عادت به رویه غلط گذشته، معذورات و منافع جناحی و ترس از افشای برخی موارد که ممکن است جناح متبوع رییس یا برخی مدیران را با چالش مواجه کند موجب برخی پنهان کاری ها و شفافیت گریزی می شود، هم چنین توجیهاتی مانند به مصلحت نبودن و یا امکان سوء استفاده دشمنان کانون و… توفیق شفاف سازی و  انتشار آزاد اطلاعات را از غالب مدیران کانون سلب نموده است.

مدیران در راستای پاسخگویی با چه چالش‌هایی مواجه می‌شوند؟

با انتقادات وکلا به ویژه در فضای مجازی و افشای چهره برخی مدیران که ممکن است در پنهان کاری جلوه دیگری داشته باشند اما با پاسخ گویی و عدم اقناع افکار عمومی به چالش کشیده شوند.

در کدام دوره هیات مدیره این مسئولیت به درستی محقق شده است؟ در کدام دوره نواقص بیشتر بوده است؟

به درستی که در هیچ دوره ای محقق نشده است اما در دوره های مختلف نوسان داشته است.

در دوره سی ام سیاهی این سوء مدیریت پررنگ تر بوده است و نیز در دوره سی و یکم که عمدتاً هم ناشی از روش روسای این دو دوره بوده است.

راهکارهای شما برای شفافیت و پاسخگویی مدیران چیست؟

فشار مطالبه عمومی وکلا و ایجاد باور در مدیران کانون که پاسخ گویی و شفافیت تکلیف مدیران و پرسش گری حق وکلاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا