اخبار اسکوداویژه

اگر با استقلال نهاد وکالت مشکل ندارید، در واژه واژه آگهی آزمون وکالت دخالت نکنید

وکلاپرس- دکتر جعفر کوشا در نشستی فوق‌العاده هیأت عمومی اسکودا از دخالت‌های روز افزون خارج از کانون وکلا بر این نهاد مدنی سخن گفت و هزینه دادن برای حفظ استقلال را ضروری دانست.

به گزارش وکلاپرس، رییس اتحادیه‌ی سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) در نشست فوق العاده هیأت عمومی امروز (۱۴۰۰/۱۱/۰۴)  اسکودا بر ضرورت حفظ استقلال نهاد وکالت، چنان‌که در قانون نیز معین شده است، تاکید کرد.

دکتر کوشا در این نشست در واکنش به مخالفت های پشت پرده در برگزاری آزمون وکالت، یکی از وجوه استقلال کانون وکلا را برگزاری آزمون برشمرد و خطاب به مسئولینی که ادعای پذیرش استقلال را دارند گفت: اگر واقعاً حامی استقلال وکلا هستید، لوازم آن را رعایت کنید.

باید هزینه داد تا استقلال و آزادگی حفظ شود

دکتر جعفر کوشا در این نشست که با حضور هیأت مدیره‌ کانون‌های وکلای دادگستری کشور برگزار شد، گفت: همان طور که می‌دانید نهاد وکالت امروز در شرایط خاصی قرار گرفته و تحت فشار است؛ البته طبیعی است که نهادی مدنی مانند کانون وکلای دادگستری که مدافع حقوق مردم است در فراز و فرودهایی قرار گیرد. چراکه دفاع از حقوق مردم و مستقل‌بودن هزینه دارد و باید هزینه داد تا استقلال و آزادگی را حفظ کرد.

بیشتر بخوانید:

کوشا همچنین بیان کرد: در طول تاریخ آزادی و استقلال از مفاهیمی بوده است که جویندگان آن قبول هزینه کردند. هیچ استقلالی بی‌هزینه نیست، اما هزینه‌ای مقبول است که توام با فایده و آثار باشد. ما امروز در شرایطی قرار گرفتیم که برای استقلال خودمان باید هزینه بپردازیم و چنین خواهیم کرد.

امروز مردم شاهد مبارزه‌ی ما برای استقلال هستند

او تصریح کرد: این استقلال ارزش گران‌سنگی است که از گذشتگان به ما ارث رسیده است و باید امانتدار خوبی برای آن باشیم و آن را به نسل آینده برسانیم.

بیشتر بخوانید:

کوشا اظهار کرد: امروز مردم شاهد مبارزه‌ی ما برای استقلال هستند و نگاه می‌کنند که آیا در دفاع از استقلال خودمان که به نفع ملت، کشور و نظام قضایی کشور است پایداری داریم؟

ادعای مسئولین در پذیرش استقلال وکلا

او ادامه داد: یکی از موضوعاتی که با آن مواجه هستیم این است که برخی مسئولان همواره در مقام حرف و در سخنرانی‌های خود مدعی هستند که استقلال کانون وکلا را قبول دارند و در ملاقات‌هایی هم که ما با آن‌ها داشته‌ایم، چه در گذشته و چه امروز، هیچ‌گاه نگفته‌اند که استقلال را قبول ندارند بلکه همواره می‌فرمایند استقلال نهاد وکالت جزء افتخار نظام حقوقی و قضایی ایران است.

بیشتر بخوانید:

کوشا در ادامه تصریح کرد: اما باید از ایشان پرسید تا چه میزان به باور خود از استقلال نهاد وکالت عمل می‌کنند و این خود شرط است.

استقلال نهاد وکالت به این معنا نیست که ما قوه‌ی قضاییه را قبول نداشته باشیم

رئیس اسکودا در بخش دیگری از سخنانش گفت: انتخاب تربیت کارآموز یکی از موضوعات مطرح و مرتبط با استقلال نهاد وکالت است. یعنی آموزش و تربیت و انتخاب فرد باید توسط نهاد وکالت باشد؛ بنابراین، یکی از وجوه استقلال آزمون است، یعنی اگر آزمون مستقلی داشته باشیم، به‌تبع آن کارآموز پذیرفته‌شده در این آزمون نیز مستقل خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

دکتر کوشا ادامه داد: استقلال نهاد وکالت به این معنا نیست که ما قوه‌ی قضاییه را قبول نداشته باشیم یا مثلاً با نظارت این قوه در حدود و ثغوری که قانون معین کرده مشکل داریم.

اگر با استقلال ما مشکلی ندارید نباید در واژه واژه آگهی آزمون وکالت دخالت کنید؟

استقلال نهاد وکالت گامی موثر در راستای تحقق دادرسی منصفانه و عادلانه است و از این جهت، این استقلال اتفاقاً بیش از همه به نفع قوه‌ی قضاییه است. استقلال یعنی ما اختیار داشته باشیم همکارمان را خود انتخاب کنیم، آزمون را خودمان برگزار کنیم. آقایان اگر واقعاً چنان‌که می‌گویند با استقلال ما مشکلی ندارند و چه‌بسا طرفدار استقلال ما هستند، چرا در آزمون دخالت می‌کنند؟

بیشتر بخوانید:

او در پایان تصریح کرد: اگر قبول دارید نهاد وکالت مستقل است، باید استقلال را در موارد مختلف به رسمیت بشناسید، نه اینکه بخواهید در واژه‌ واژه‌ی آگهی برگزاری آزمون هم دخالت کنید و مانع برگزاری آزمونی شوید بیش از هشتاد هزار نفر منتظر برگزاری آن هستند و برای قبولی در آن تلاش کرده‌اند.

منبع: روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران

‫۲ دیدگاه ها

  1. اقای دکتر کوشا شما هزینه ی هیچی رو نمیدید ماهایی که درس خوندیم یکساله فقط منتظر یک تاریخ قطعی برای ازمونی هستیم که تلاش کردیم و از کوچکترین حقوق انسانی محروم شدیم داریم میدیم اگه نمیتونید کاری کنید چرا استعفا نمیدید فقط بلدید بیانیه بدید مشکل ما با بیانیه حل نمیشه ما تاریخ امتحان میخوایم یکساله فقط وعده و وعید میدید

  2. با استقلال مشکلی نداریم.

    با انحصار طلبی و مخفی شدن پشت استقلال و ادامه انحصار طلبی مخالف هستیم.

    امیدوارم حاکمیت مداخله کرده و جلوی این عمل یعنی انحصار طلبی را بگیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا