ویژهیادداشت

انتشار کاریکاتور جدید توسط رامتین قانع

وکلاپرس- رامتین قانع، معاون مرکز وکلای قوه قضائیه شب گذشته با بازنشر یک کاریکاتور در حساب شخصی اینستاگرامش، به برخی مطالب و اظهار نظرهای منتشر شده توسط وکلای دادگستری در شبکه های مجازی واکنش نشان داد.

بازنشر کاریکاتور دستکاری شده شعبان بی مخ در سال ۱۳۹۹

رامتین قانع معاون مرکز وکلای قوه قضائیه که پیش از ورود به این حرفه خود کاریکاتوریست و مسوول انجمن کاریکاتور استان البرز بوده، پیش از این هم از کاریکاتور در پست های اینستاگرامی اش استفاده کرده بود.

بازنشر کاریکاتور دستکاری شده شعبان بی مخ توسط او در سال ۱۳۹۹ حاشیه های فراوانی ایجاد کرد، او در توضیح ذیل این کاریکاتور(کپشن) وکلای دادگستری که مطالبی بر خلاف میل او در توییتر منتشر می کردند را «شعبان بی مخ های توییتری»، «سبک مغز» و … توصیف کرده بود.

پست اینستاگرامی جدید رامتین قانع

قانع در پست اینتساگرامی شب گذشته اش با ادبیات خاص سابق، به کسانی که بحث یا شوخی هایی در مورد سخنان اخیر رئیس مرکز وکلای قوه قضائیه مطرح کرده بودند حمله کرد و آن ها را «شعبان بی مخ ها هیجان زده» ای خواند که «کوچکترین درکی از اصل و مقصود سخنان ارزشمند» رئیس او ندارند.

پست اینستاگرامی جدید رامتین قانع
پست اینستاگرامی جدید رامتین قانع

رامتین قانع در پست اینستاگرامی جدید خود از کاریکاتوری استفاده کرده است که تصویر یک مرد را درحال سخن گفتن در حالی نشان می دهد که چند دست که دستکش مخصوص نظافت به دست دارند برس های مخصوص شستشوی توالت را به جای میکروفون به سمت دهان او گرفته اند.

ظاهرا به نظر می رسد برداشت قانع از این کاریکاتور یا اقلا برداشتی که می خواسته به خواننده مطلبش منتقل کند این بوده که فردِ سخنران داخل کاریکاتور با همکاری رسانه ها مشغول انتشار سخنان کثیف خود به دور از نظارت دولت است.

آن طور که از توضیح این پست اینستاگرامی(کپشن) هم می شود برداشت کرد، قانع در مقام اعتراض به عدم نظارت کافی دولتی بر وکلای دادگستری است، و  امکان استفاده وکلای دادگستری از رسانه های اجتماعی برای انتشار اظهارنظرهایی خلاف میل خودش را ناشی از همین فقدان نظارت دولتی می داند.

کپشن پست اینستاگرامی رامتین قانع
کپشن پست اینستاگرامی رامتین قانع

کاریکاتور اثر دینهوی برزیلی است

کاریکاتوری که قانع در پست جدیدش استفاده کرده است، اثر کلودیو فرناندو لاسکوسکی (Cláudio Fernando Lascoski) مشهور به دینهو (Dinho) کاریکاتوریست مشهور برزیلی است که بیشتر آثارش با موضوع مبارزه با فساد دولتی در این کشور هستند.

دینهو برای این کاریکاتور در سال ۲۰۲۰ برنده جایزه چهل و هشتمین نمایشگاه بین المللی طنز پیراسیکابای برزیل Piracicaba در بخش کاریکاتورهای سیاسی شده است.

کاریکاتور جدید قانع چه می گوید ؟

دینهو این کاریکاتور را به عنوان انتقاد به سخنان پوپولیستی ژائیر بولسونارو Jair Bolsonaro رئیس جمهور برزیل در سال ۲۰۲۰ کشید، در آن زمان بولسونارو از جمله سخنان عوامفریبانه ای راجع به بیماری کرونا بیان کرده بود که انتقادات زیادی را در برزیل و حتی جهان برانگیخت.

دینهو در این کاریکاتور تلاش کرده است نقش رسانه های وابسته به حکومت در تطهیر نفرت پراکنی صاحبان قدرت سیاسی را به چالش بکشد.

برس های مخصوص شستشوی توالت، در حقیقت همان میکروفون های رسانه های وابسته به حکومت برزیل هستند که سخنان پوپولیستی رئیس جمهور آن کشور را تطهیر می کنند و به خورد مخاطبان می دهند.

در حقیقت شاید برخلاف برداشت رامتین قانع از این کاریکاتور و توضیحی که در کپشن برای تشدید نظارت دولتی بر آزادی بیان وکلای دادگستری دارد، مقصود خالق این اثر اعتراض به تسلط دولت بر رسانه ها و استفاده از رسانه ها بر علیه حقوق و آزادی های مردم بوده است.

 

 

سیاوش هوشیار

وکیل دادگستری و روزنامه نگار

‫۲ دیدگاه ها

  1. ای قانع، تو میدانی ما وکلای پر افتخار اسکودا هم می‌دانیم که پشتت به چه گرم است. اندکی صبر سحر نزدیک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا