اخبار بین المللیویژه

تحریم دیوان بین المللی کیفری ؛ تازه ترین شاهکار ترامپ

این اقدام ترامپ در واکنش به تحقیقات دیوان درباره جنایات جنگی نیروهای آمریکایی در افغانستان انجام شده است

وکلاپرس- دونالد ترامپ در آخرین اقدام خلاف عرف و قواعد بین المللی به بهانه های واهی دادستان ارشد و برخی مقامات دیوان بین المللی کیفری را تحریم کرد.

فاتو بنسودا دادستان ارشد دیوان بین المللی کیفری
فاتو بنسودا دادستان ارشد دیوان بین المللی کیفری

به گزارش ایندیپندنت بنا بر دستور ترامپ، فاتو بنسودا، دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری را در فهرست تحریم قرار داد و این نهاد را متهم کرد که «همچنان آمریکایی‌ها را هدف قرار داده است.»

مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده با اعلام این تحریم‌ها، بنسودا را متهم کرد که در هدف قرار دادن آمریکایی‌ها «کمک زیادی» کرده است. او همچنین گفت فاکیسو موچوچوکو رییس بخش دادرسی دیوان کیفری بین‌المللی هم در فهرست تحریم قرار گرفته است.

قراردادن مقامات دیوان در فهرست تروریست ها و قاچاقچیان

طبق بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا خانم بنسوده و آقای موچوچوکو در فهرست «تبعه‌های خاص» آمده است و بنابراین دارایی‌های‌شان مسدود می‌شود و شهروندان ایالات متحده حق نخواهند داشت با آن‌ها معامله کنند. فهرست «تبعه‌های خاص» اغلب به تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر اختصاص دارد.

تحریم دیوان بین المللی کیفری در واکنش به تحقیق در مورد جنایات جنگی آمریکا

این اقدام تازه‌ترین واکنش دولت ترامپ در برابر دیوان کیفری بین‌المللی پس از آن است که این نهاد رسماً مجوز تحقیق و بررسی درباره جنایت‌های جنگی در افغانستان را صادر کرد.

این اولین دور تحریم‌ها علیه دیوان بین‌المللی کیفری نیست، در ماه ژوئن دونالد ترامپ با صدور فرمان اجرایی تحریم‌هایی علیه مقاماتی از این دیوان که دست‌اندرکار بررسی مناقشه افغانستان هستند اعمال کرد.

دولت ترامپ پیش از اعمال این تحریم‌ها هم دشمنی خود را با این نهاد نشان داده بود.

جز مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل، دولت دیگری از اقدامات ایالات متحد علیه دیوان کیفری بین‌المللی حمایت نکرده است.

رویه لجوجانه دولت ترامپ در عرصه بین‌المللی باعث انزوای ایالات متحد در میان هم‌پیمانان سیاسی‌اش شده است.

بیشتر بخوانید:

فطو بِنسودا، نخستین و تنها زن دادستان در دیوان کیفری بین‌المللی

تحریم دیوان بین المللی کیفری واکنش های بین المللی را برانگیخت

خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی

این نخستین اقدام آمریکا نیست

روز دوشنبه ایالات متحد علیه قطعنامه ضدتروریسم رأی داد چون بازگرداندن جنگجویان داعش که متولد افغانستان یا سوریه نیستند به کشورهای آنها در آن قید نشده بود.

ایالات متحد همچنین از همکاری با جامعه بین‌الملل برای کشف واکسن کووید-۱۹ خودداری می‌کند به این دلیل که سازمان جهانی بهداشت هم در این کار دست دارد.

زنگ هشدار چند فوریتی برای سازمان ملل متحد

مارک لئون گلدبرگ سردبیر خبرنامه یو ان دیسپچ (خبرنامه سازمان ملل متحد) گفت اقدامات اخیر دولت ترامپ باید «زنگ هشدار چندفوریتی برای سازمان ملل متحد» باشد.

او گفت: «فقط یک قدم کوچک تا اعمال تحریم ترامپ علیه مقامات سازمان جهانی بهداشت در راستای فرافکنی‌ عملکرد ضعیفش در مواجهه با کووید-۱۹ راه باقی است.»

بیانیه دیوان بین المللی کیفری

دیوان بین‌المللی کیفری روز چهارشنبه در واکنش به اقدامات دولت ترامپ بیانیه‌ای صادر کرد: «این اقدامات قلدرمآبانه علیه یک نهاد قضایی بین‌المللی و کارمندانش بی‌سابقه و به منزله حملات جدی علیه این عدالتخانه … و در سطح وسیع‌تر علیه حاکمیت قانون است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا