اخبار بین المللیویژه

آغاز محاکمه عوامل حملات تروریستی نوامبر ۲۰۱۵ پاریس

پیش بینی می شود در جریان این محاکمه بیش از ۱۸۰۰ شاکی و ۳۵۰ وکیل در دادگاه حاضر شوند

وکلاپرس- محاکمه عوامل حملات تروریستی نوامبر سال ۲۰۱۵ پاریس از روز گذشته تحت تدابیر امنیتی و بصورت غیر علنی در پاریس آغاز شده است.

به گزارش وکلاپرس خبرگزاری فرانسه در حساب رسمی توئیتر خود نوشت: “بزرگترین محاکمه در تاریخ حقوقی فرانسه از حملات نوامبر ۲۰۱۵ به پاریس که منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر در کافه ها ، رستوران ها و سالن کنسرت باتاکلان شد، چهارشنبه آغاز شده است.”

صلاح عبدالسلام تنها متهم بازمانده حملات تروریسی

صلاح عبدالسلام، متهم اصلی و تنها بازمانده حملات نوامبر ۲۰۱۵ به پاریس که ۳۱ سال سن دارد و تابعیت فوانسوی-مراکشی دارد، روز گذشته در آغاز محاکمه حملات تروریستی در دادگاه حاضر شد.

در نخستین جلسه دادگاه که به صورت غیر علنی برگزار شد، صلاح عبدالسلام در معرفی خود اعلام کرد: «پیش از هر چیز شهادت می‌دهم که خدایی جز الله وجود ندارد و محمد فرستاده اوست.»

بیشتر بخوانید: دادگاه تجدیدنظر پاریس پلیس این شهر را به علت رفتار تبعیض‌نژادی علیه رنگین‌پوستان محکوم کرد

 

متهم اصلی حملات تروریستی پاریس  که با پوشیدن یک تی شرت مشکی و ریش بلند مشکی در جلسه دادگاه حاضر شده بود، در خصوص شغل و هویت خانواده اش گفت: “من تمام  شغل های خود را کنار گذاشتم تا یک سرباز داعش شوم و نام پدر و مادرم هیچ ربطی به این پرونده ندارد.”

طرحی از حضور صلاح عبدالسلام در دادگاه

عبدالسلام:  در زندان با من مثل سگ رفتار می‌شود

همچنین صلاح عبد السلام در انتقاد از شرایط زندان خطاب به رئیس دادگاه گفت که «ما انسان هستیم و حقوقی داریم. نباید با ما مثل سگ رفتار کرد…در زندان بیش از شش سال است که با من مثل سگ رفتار می‌شود. شش سال است که چیزی نمی‌گویم زیرا می‌دانم که پس از مرگ زنده می‌شوم و شما باید حساب پس دهید.»

محاکمه ۲۰ مظنون دیگر در پرونده

علاوه بر عبدالسلام، ۲۰ مظنون دیگر می بایست در دادگاه حضور یابند که ۱۴ نفر به صورت حضوری و ۶ نفر به صورت غیابی محاکمه خواهند شد.

شهادت رییس جمهور فرانسه در دادگاه

پیش بینی می شود فرایند برگزاری جلسات دادگاه بیش از ۹ ماه به طول بیانجامد و اسناد گوناگونی از مدارک در اختیار پلیس تا مدارک پزشکی قانونی در جریان رسیدگی به این پرونده مطرح شوند. در ماه‌های نوامبر و دسامبر نیز شاهدان عینی حملات و مقامات فرانسوی از جمله فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور وقت فرانسه در صحن دادگاه حاضر خواهند شد و شهادت خواهند داد.

بیش از ۱۸۰۰ شاکی و ۳۵۰ وکیل

مقامات قضایی فرانسه جلسه دادگاه را طوری طراحی کرده‌اند که بتواند پذیرای بیش از ۱۸۰۰ شاکی و ۳۵۰ وکیل باشد. انتظار می‌رود خانواده‌های صدها تن از جانباختگان در جلسات حضور یابند.

آرشیو جلسات غیر علنی دادگاه طبق قانون فرانسه

با وجود اینکه هیچ‌یک از مراحل دادرسی علنی نیست، این جلسات به منظور آرشیو به صورت ویدئویی ضبط خواهند شد. طبق قوانین فرانسه دادگاه‌هایی که ارزش تاریخی داشته باشند، همچون دادگاه متهمان پرونده حمله تروریستی به مجله شارلی ابدو در سال ۲۰۱۵، اجازه ضبط ویدئویی دارند.

کشته شدن بیش از ۱۳۰ نفر در حملات تروریستی پاریس

در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ میلادی، ۱۰ فرد مسلح که جلیقه‌های انتحاری بر تن کرده بودند به طور همزمان به ورزشگاه ملی فوتبال فرانسه، یک سالن کنسرت و چندین رستوران و کافه در پاریس حمله کردند که در مجموع به کشته شدن ۱۳۰ نفر و زخمی شدن صدها تن دیگر شد.

عملیات صلاح عبدالسلام در بروکسل

صلاح عبدالسلام ۳۱ ساله و تنها متهم زنده ای است که در حملات تروریستی ۱۳ نوامبر به طور مستقیم مشارکت داشته است. وی قرار بود خود را در پایان عملیات منفجر کند ولی در شب حمله پس از رها کردن خودرو اجاره‌ای خود در شمال پاریس و بیرون انداختن جلیقه انتحاری به بروکسل فرار کرده بود.

بیشتر بخوانید: حمله تروریستی به دانشگاه کابل

صلاح عبدالسلام مدتی بعد در حمله تروریستی دیگری در بروکسل (پایتخت بلژیک) که ۳۲ کشته داشت، دستگیر شد و  دادگاهی در بروکسل وی را به دلیل تیراندازی به پلیس به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا