گفت و گوویژه

آخرین اخبار درباره وکالت معاضدتی زیان‌دیدگان واقعه متروپل آبادان

 وکلاپرس– نماینده کانون وکلای خوزستان در رسیدگی به پرونده زیان‌دیدگان ریزش ساختمان متروپل، گفت: وکالت‌نامه‌های معاضدتی تنظیم شده است تا اولیای دم بعد از انجام تشریفات قانونی انحصار وراثت و… به طور رایگان از خدمات معاضدتی کانون وکلا بهره بگیرند.

به گزارش وکلاپرس، پس از وقوع فاجعه ساختمان متروپل در آبادان، کانون وکلای خوزستان در واکنش به این اتفاق، در بیانیه ای نسبت به ارائه خدمات حقوقی رایگان به زیان‌دیدگان این حادثه اعلام آمادگی کرد.

بیشتر بخوانید:

تشکیل ستاد پیگیری حادثه متروپل توسط مسئولین قضایی استان

وکیل بهنام جلیلیان، در گفتگو با خبرنگار وکلاپرس گفت: پیرو جلسه هیات مدیره کانون وکلای خوزستان با مسئولین قضایی شهرستان آبادان و استان، به عنوان نماینده کانون وکلای خوزستان در ستاد پیگیری حادثه متروپل برای احقاق حقوق خسارت‌دیدگان و اولیای دم از سوی هیات مدیره کانون وکلا انتخاب شدم.

تشکیل پرونده در دادسرای اهواز و تنظیم وکالتنامه‌های معاضدتی

وکیل جلیلیان درخصوص آخرین وضعیت پرونده گفت: پرونده در دادسرای اهواز تشکیل شده است. درحال حاضر دادستان به عنوان مدعی العموم از حیث جرایم قانونی مرتبط، پیگیر موضوع است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط کانون وکلای خوزستان گفت: در حال حاضر این کانون وکالت‌نامه‌های معاضدتی را تنظیم و در اختیار بنده به عنوان نماینده گذاشته است تا اولیای دم بعد از انجام تشریفات قانونی انحصار وراثت و… به طور رایگان از خدمات معاضدتی کانون وکلا بهره بگیرند.

بیشتر بخوانید:

شرح فعالیت ستاد پیگیری حادثه متروپل

این وکیل دادگستری با اشاره به فعالیت ستاد پیگیری حادثه متروپل گفت: در این ستاد انحصار وراثت انجام و مشاوره حقوقی رایگان ارائه می‌ شود. باید بدانیم موضوع این پرونده به متروپل ختم نمی‌شود؛ برخی شهروندان معامله با آقای عبدالباقی نموده اند که در محدوده یا خارج از محدوده متروپل است. برخی از کسبه نیز در اثر این حادثه کسب و کارشان تعطیل شده و عده ای نیز دچار خسارات مالی شده اند. به عبارت دیگر بحث خسارات نیز مطرح است.

استقبال بی‌نظیر جامعه وکلا برای همکاری

جلیلیان در پاسخ به تعداد وکلایی که همکاری نموده اند گفت: استقبال جامعه وکلا (کانون وکلا و مرکز وکلا) آبادان و خرمشهر و سایر شهرستان‌های استان خوزستان انصافا بی‌نظیر بوده است؛ حتی از قم و تهران و استان‌های دیگر نیز وکلایی جهت همکاری اعلام آمادگی کردند که در این گفتگو اعلام اسامی آنها نمی‌گنجد. واقعاً جای تقدیر و تشکر و قدردانی دارد.

ضرورت تشکیل کمیته متخصص برای آسیب‌شناسی علت وقوع حوادث مشابه متروپل

جلیلیان با اشاره به اینکه حوادث مشابهی در گذشته در کشور داشته‌ایم، گفت: معتقدم قبل از پرداختن به معرفی و مجازات مسبین حادثه، بایستی با تشکیل کمیته متخصص، کارآمد و قانون‌مدار به آسیب‌شناسی علت وقوع این گونه حوادث پرداخت. به عبارت بهتر باید به دنبال علت باشیم نه معلول تا در راستای احترام به حقوق شهروندی مردم، امنیت و آرامش را برای آنها تامین کنیم.

وی با اشاره به علت وقوع این حوادث گفت: اساس مشکل، امضاهای طلایی است که قانون نوشته را به‌ راحتی زیر پا می‌گذارند و موجبات حوادث این‌چنینی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

طرح چند پرسش اساسی درمورد حادثه متروپل

این وکیل دادگستری با اشاره به قوانین کارآمد برای مطالبه حقوق زیان‌دیدگان و حقوق ساختمان گفت: در حوزه حقوق شهری و شهرنشینی، قوانین خوبی ازجمله قانون حمایت از احیاء، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را داریم اما متاسفانه به‌درستی اجرا نمی‌شود؛ تراکم‌فروشی یا قانون‌فروشی به یکی از منابع درآمد غیرقانونی، غیرمنطقی و خلاف حقوق شهروندی تبدیل شده و دیوان عدالت اداری نیز به کرات بر غیرقانونی بودن آن تاکید کرده است.

جلیلیان با طرح چند پرسش اساسی در خصوص حادثه متروپل گفت: شروع به عملیات ساختمانی با اجازه کدام سازمان یا نهاد بوده و نقش ماده صد قانون شهرداری و مقررات نظام مهندسی چیست؟ مجوز تراکم مازاد بر طرح‌های شهری (تفصیلی و جامع) توسط کدام نهاد داده شده و نقش کمیسون ماده ۵ قانون شورای عالی معماری و شهرسازی چیست؟

او ادامه داد: براساس قانون شورای عالی معماری و شهرسازی و آراء دیوان عدالت اداری، هرگونه تغییر در تراکم، در صلاحیت اختصاصی کمیسیون ماده ۵ شورای عالی معماری و شهرسازی است. در این فقره پرونده بنا به اخبار و اطلاعات منعکس در رسانه ملی، برخی از مدیران شهری ازجمله شهردار فعلی، شهرداران قبلی و افرادی متناسب با وظیفه مرتبط با این حادثه جهت سیر مراحل قانونی بازداشت شده اند.

این وکیل دادگستری در پایان تاکید کرد: جامعه وکلای دادگستری در کنار مردم، خسارت‌دیدگان و اولیاء دم جانباختگان هستند و در جهت معاضدت و پیگیری مشکلات حقوقی شهروندان آمادگی خود را اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا