اخبار

آخرین جزئیات پرونده عباس و محسن دریس از زبان وکیل فرشته تابانیان

وکلاپرس- فرشته تابانیان، وکیل عباس و محسن دریس، متهمان ماجرای نیزار ماهشهر در گفت‌و‌گو با «امتداد» به صدور حکم اعدام برای موکلش به اتهام محاربه انتفاد کرد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از رسانه امتداد، برادران عباس و محسن دریس کمی بعد از اتفاقات ماهشهر در آذر سال ۱۳۹۸ بازداشت شدند. به گفته فرشته تابانیان،‌ وکیل برادران دریس، هر دو از آذر ۳ سال پیش تا امروز در بازداشت موقت هستند. اتهام عباس دریس از سوی دادگاه انقلاب ماهشهر محاربه و اتهام محسن معاونت در محاربه عنوان شده‌است.

در مورد گزارش کارشناس اسلحه ایرادات جدی وجود دارد

فرشته تابانیان تاکید دارد که اتهام محاربه و صدور حکم اعدام بر مبنای اعترافات اولیه اخذ شده از سوی ضابط امنیتی بوده‌ که شائبه اجباری بودن را تقویت می‌کند.

بنا بر گزارش ضابط عباس دریس اقدام به محاربه کرده و محسن برای برادرش عباس اسلحه فراهم کرده‌‌ که در نهایت منجر به کشته شدن یک نیروی انتظامی شده‌است. محسن از اتهام معاونت در محاربه تبرئه اما برای عباس حکم اعدام صادر شده‌ است.با این حال وکیل عباس دریس معتقد است علاوه بر شائبه‌های جدی مبنی بر اعتراف در شرایط اجبار، در مورد گزارش کارشناس اسلحه نیز ایرادات جدی وجود دارد.

انتقال آن ها به زندان دیگر برای اجرای حکم نبوده‌است

فرشته تابانیان همچنین می‌گوید خبرهای مبنی بر اجرای حکم عباس دریس صحت ندارد. او توضیح می‌دهد: «چند روز پیش خانواده دریس با من تماس گرفتند و گفتند که هر دو را به زندان دیگری منتقل کرده و هیچ کدام هیچ یک از وسایل‌شان را نبرده‌اند. همین موضوع موجب نگرانی برای خانواده شده‌بود که مبادا عباس را برای اجرای حکم برده‌باشند اما با پیگیری‌هایی که انجام دادم، ‌متوجه شدم که آقای دریس را به زندان سپیدار اهواز منتقل کرده‌اند. پرونده‌ای در شعبه سوم دادگاه کیفری یک استان خوزستان به اتهام قتل و معاونت قتل برای عباس و محسن تشکیل شده و برای سهولت در رفت‌و‌آمد آنها را از زندان ماهشهر به سپیدار اهواز منتقل کرده‌اند. این انتقال برای اجرای حکم نبوده‌است.»

بیشتر بخوانید:

برادران دریس دو وکیل داشته‌اند که یکی از آنها از آنجا که در جریان بررسی پرونده اجازه ورود به جلسه بازپرسی نداشته، استعفا می‌دهد. پس از آن و از آبان ۱۴۰۰ فرشته تابانیان و یک وکیل دیگر وکالت برادران دریس را برعهده می‌گیرند. به گفته تابانیان، وقتی او پرونده اضافه شده برای برادران دریس جلسه رسیدگی تشکیل نشده‌ و پرونده فقط در دادگاه ماهشهر ثبت شده‌بود. او می‌گوید: «چند بار ابلاغیه برای جلسات رسیدگی آمد که دو بار آن اصلا تشکیل نشد. ما هم به دلایلی به جلسه رسیدگی اعتراض کردیم. یک بار هم می‌خواستند جلسه رسیدگی را با ویدیو کنفرانس برگزار کنند که ما درخواست برگزاری حضوری داشتیم و به همین جهت جلسه لغو شد. در نهایت جلسه اول رسیدگی به این پرونده در زندان ماهشهر و جلسه آخر هم شهریور امسال برگزار شد. چند هفته پیش هم حکم اعدام برای عباس دریس صادر شد.»

به دلیل اشکالات متعدد حقوقی به حکم، امیدواری به شکستن این حکم وجود دارد

اگر چه به گفته وکیل دریس هنوز برای اعتراض به حکم اعدام فرصت هست و به دلیل اشکالات متعدد حقوقی به حکم، امیدواری به شکستن این حکم وجود دارد اما همزمان به دلیل کشته شدن یک مامور نیروی انتظامی در ماجرای ماهشهر اتهام قتل عمد و معاونت در قتل نیز متوجه این دو برادر شده‌است که باید روند بررسی این اتهام نیز طی شود.

عباس و محسن دریس از آذر ۹۸ در بازداشت موقت بوده و تا امروز در بازداشت هستند. آنها و خانواده‌شان به دلیل این اتهامات تحت فشار زیادی هستند. سال گذشته همسر عباس دریس با راهنمایی برخی وکلا برای دیدار با رییس قوه قضاییه به تهران رفت اما مشخص نیست چه کسی به او می‌گوید که پرونده همسرش حتما حکم اعدام دارد و او با تصور این که این حکم اعدام صادر شده به شهرستان باز می‌گردد و یک هفته بعد سکته و بعد فوت می‌کند. عباس دریس ۳ فرزند دارد که بزرگترین آنها ۱۵ ساله است و در حال حاضر بدون پدر و مادر زندگی می‌کنند.

فرشته تابانیان،‌ وکیل دادگستری همچنین تاکید دارد که همه استناد‌های دادگاه به گزارش‌های ضابط اطلاعات سپاه و اعترافات اولیه است. همچنین اعترافات هیچ کدام در حضور بازپرس انجام نشده‌است.

منبع: امتداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا