اخبار قوه قضاییه

معاون حقوق عامه دیوان عدالت اداری: به وکلای معرفی‌شده از سوی کانون وکلا در سامانه ۱۲۰ دسترسی داده می‌شود

مسعودی فر : کانون وکلای دادگستری می‌تواند یکی از بازوهای مشورتی حفظ حقوق عامه در دیوان عدالت اداری باشد

وکلاپرس _ سرپرست معاونت حفظ حقوق عامه دیوان عدالت اداری از قرار دسترسی وکلای کانون وکلای دادگستری در سامانه ۱۲۰ به صورت برخط برای رصد، پایش، کارشناسی و اظهارنظر کردن این نهاد گسترش دهنده خدمات حقوقی در کشور، خبر داد.

به گزارش وکلاپرس به نقل از ایسنا، رضا مسعودی فر (سرپرست معاونت حفظ حقوق عامه دیوان عدالت اداری) در نشست هم اندیشی و اقدام برای کارشناسی مصوبات و مقرره‌های بارگذاری شده در سامانه ۱۲۰ که با حضور نمایندگان کانون وکلا تشکیل شد، پرداختن به موضوع حقوق عامه را یکی از کارکردهای اصلی وکلا دانست و افزود: نهاد وکالت باید از فعالیت صرف وکالت خارج شده و اجرای رسالت اجتماعی را نیز عهده‌دار شود.

بیشتر بخوانید:

شناسایی «تصمیمات، اقدامات، آیین نامه‌ها و مقرره‌ها» از وظایف معاونت حفظ حقوق عامه است

مسعودی فر به شکل گیری معاونت حفظ حقوق عامه به موجب ماده ۱۲۰ قانون دیوان عدالت اداری، اصلاحیه سال ۱۴۰۲ و به منظور حفظ و جلوگیری از تضییع آن در حدود صلاحیت دیوان اشاره کرد و گفت: شناسایی «تصمیمات، اقدامات، آیین نامه‌ها و مقرره‌ها» مغایر با قانون و خارج از حدود اختیارات دستگاه‌های اجرایی از وظایف و مسئولیت‌های معاونت حفظ حقوق عامه است که این معاونت با هر مصوبه و یا اقدامی که موجب تضییع حقوق عامه شود، به‌ عنوان مدعی جامعه اعلام شکایت می‌کند و در صورت صدور رای نیز اختیار تجدیدنظر خواهی برای آرای صادره را خواهد داشت.

دسترسی سامانه‌ ۱۲۰ به تمامی دستگاه‌های اجرایی داده شده است

سرپرست معاونت حفظ حقوق عامه دیوان عدالت اداری با اشاره به پیش بینی قانون جهت راه اندازی سامانه‌ای در این زمینه، تصریح کرد: سامانه‌ای تحت عنوان ۱۲۰ راه اندازی و به تمامی دستگاه‌های اجرایی دسترسی داده شده است که حداکثر ظرف یک‌ماه باید مقرره‌های تصویب شده را در این سامانه بارگذاری کنند و دیوان عدالت اداری برای بررسی این مقرره‌ها ساز و کارهای لازم را تدوین کرده تا اگر مقرره‌ای مغایر با قانون، خارج از حدود اختیارات و یا موجب تضییع حقوق عامه باشد در اولین فرصت با استفاده از ظرفیت‌ها و صلاحیت‌های دیوان ابطال و یا اصلاح شود.

وی افزود: برخی از دستگاه‌های اجرایی قید محرمانگی برای مصوبات و مقرره‌های خود ایجاد کرده و از بارگذاری آن در سامانه مربوطه خودداری می‌کنند در صورتی که محرمانه بودن مصوبه‌ای دلیل بر عدم بارگذاری در سامانه آن نیست و تنها نحوه ارائه آن متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

مسعودی فر با اشاره به چالش‌های موجود در احیای حقوق عامه در کشور تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در این حوزه با آن روبه‌رو هستیم گستردگی مصادیق حقوق عامه و فقدان تعریف مشترک از آن است و زیر ساخت‌های لازم برای شناسایی و پیگیری در حد کافی نداریم، لیکن کانون وکلا به عنوان یک نهاد گسترش دهنده خدمات حقوقی در کشور می‌تواند یکی از بازوهای مشورتی حفظ حقوق عامه در دیوان عدالت اداری باشد.

مقرر شد برای برخی وکلا در سامانه ۱۲۰ دسترسی ایجاد شود

در ادامه این نشست مشترک نیز وکلا ضمن تشکر از ابتکار عمل دیوان عدالت اداری در تشکیل این گونه جلسات نقطه نظرات خود را بیان داشته و خواستار تعامل بیشتر به جهت احیای حقوق عامه در دیوان عدالت اداری شدند.

در پایان نیز مقرر شد برای وکلایی که از سوی کانون وکلا معرفی می‌شوند در سامانه ۱۲۰ به جهت ارائه نظریه مشورتی در خصوص ارزیابی مصوبات و مقرره‌ها، دسترسی ایجاد شود تا بتوانند به صورت برخط موارد را رصد، پایش، کارشناسی و اظهارنظر کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا